Megyeri József
Zenei frázisok
néhány magyar filmben
(1947-1953)
(A tanulmány első része az előző számban jelent meg.)
IV. Lelkesítés, propaganda
Munkaverseny, termelési értekezlet, kultúrmozgalom, üzemi
bizottság, MHK, káder, osztályellenség és
még egy sor fogalom az 50-es évekből, amelyek jelentését
a mai nemzedék már aligha érti, de az akkori, mindennapi
tudatformálásnak és szókészletnek élő
alkotórészei voltak. A korabeli eszmékkel ébred
és fekszik a szovjet mintára új országot építő,
egészséges lelkületű fiatal. Mozgósít és
lelkesít a párt, a brigád éppúgy, mint a
sajtó, a plakát, a vers vagy a dal. A filmnek sem marad más
választása, mint e témának (az új típusú,
ideológiával azonosuló munkásember bemutatásának)
körbejárása mind több oldalról. Így születik
meg a Szabóné, a Kis Katalin házassága,
a Nyugati övezet és még jó néhány
alkotás e korszakban. Ötven év távlatából
úgy tűnik, a témához legszerencsésebb módon
az a Keleti Márton nyúlt, aki két filmjében is -
Dalolva szép az élet (1950), Civil a pályán
(1951) - a vígjáték műfaját választja
ahhoz, hogy a téma mind szélesebb körben fogyasztható
legyen. A korszak sematikus jegyeiben ezek a filmek sem szűkölködnek
(demagóg szöveg, frázis puffogtatás, a díszletként
minden falról ránk köszönő "szocialista szentháromság",
Lenin-Sztálin-Rákosi portréi), de az eseményszövés,
a dramaturgiai fordulatok és egy-egy kimagasló színészi
alakítás (elsősorban természetesen Latabár Kálmáné)
garantálták a teltházas vetítést. A két
film jóformán ikertestvére egymásnak. A forgatókönyvek
egyik szülőatyja Békeffi István. A téma adott: meg
kell mutatni, hogy az új szellemiség csak akkor teljesedhet ki,
ha életünk minden részét áthatja. Ezért
a kultúrában és a sportban egyaránt helyet kell
kapnia. Ezt ismeri föl az előbbiben Torma Feri, az utóbbiban Rácz
Pista. Mindkét esetben ő (Soós Imre) az üzemben a lelkes,
az új, a haladást segítő eszmékkel azonosuló
fiatal. Természetesen bátorítói, segítői
is vannak. Ferinek Kádas Zsóka, aki az üzemi napköziben
az új nemzedék legapróbbjait neveli, Pistának pedig
Teleki Marika, aki személyes példamutatásával is
formálja a történet kezdetén a sporteszmékkel
még nem igazán azonosuló ifjú brigádvezetőt.
A filmek végére a két fiatal (Soós Imre és
Ferrari Violetta) közé már semmi nem állhat. Persze
azért minden nem megy olyan egyszerűen, hisz vannak, akik más
"nótát fújnak". Velük is meg kell küzdeni,
sőt őket kell legyőzni. Ilyen Torma Feri esetében Réz Győző, az
Ezüst lant karnagya, aki rossz, maradi és ásatag,
de mégis 25 éve vezeti az üzemi kórust, és
a régi szakik (daltársak) már csak ezért is védelmezik.
Nem könnyebb a helyzete Rácz Pistának sem, akinek az MHK
mozgalmat semmibe vevő, csak az élsportot dicsőítő Bogdánnal,
a gyár ünnepelt focicsapatának intézőjével
kell megküzdenie. Nyilvánvaló, hogy Réz és
Bogdán is képviselne valamilyen értéket saját
szakterületén, de emberi, jellembeli gyengéik (mindkettő
alattomos, sunyi, sőt bujtogató) ezt elhomályosítják.
Természetesen ott van mindkét esetben a háttérből (fölülről)
irányító, a konfliktusokat higgadtan lokalizáló, ideológiailag tisztán
látó segítő is. Feri Lakatos párttitkárhoz fordulhat bizalommal, aki
az események elején - ezt be is vallja - még nem érzi igazán feladatát
a kultúrmunka területén. Ezt nem is szégyelli. Továbbképzi magát.
És a film végén "Zsdanov mester" tanainak interpretálásával már ő
adja meg a kegyelemdöfést Réz karnagynak. Dunai Feri is biztos lesz a
fő csapásirány megválasztásánál. ő olimpikon, az országos
sportbizottság küldöttje, akinek meggyőződése, hogy "akarni kell", és ez
elég az üdvösséghez. Pista szemét is ő nyitja fel, és értelmezi helyesen
az eseményeket. "Nem verseny ez, hanem tüntetés a béke mellett"
- lelkesíti az utcai futóverseny előtt még habozó fiatalt.
A történetek elvárásaink szerint végződnek: örömteli, kerek
arcok, együtt idős és fiatal a pódiumon csakúgy, mint a
sportpályán, az osztályellenség kicsúfoltan-megcsúfoltan távozik, az ifjú
szerel
mesek együtt mosolyognak a vászonról a mozi nézőire. Az
optimista kicsengés erősítése lehetett a feladata a komponált filmzenének
is. Egy kicsit illett jobban odafigyelni - már a téma miatt is - az
összeállításra a Dalolva szép az
életben. Polgár Tibor szerkesztette a
zenét, nem bízott semmit a véletlenre, bevett mindent és mindenkit,
amit és akit a téma megkövetelt. Így csendül fel (igaz, csak egy
meghallgatási próbán) Erkel zenéje. Bánk bán híres áriáját énekli itt az
egyik mellékszereplő, Varga Pali, akit a korszak emblematikus
énekese, Simándy József alakít. (A későbbi világhírű tenor az életet
autószerelőként kezdte Csepelen.) Réz karnagy egyik hibája, hogy nem
számol tehetségével, sőt a próbán leteremti: "Ilyen iskolázatlan,
bikaerős hangot nem lehet kiereszteni! Csak semmi öncélúság!" -
lombozza le a lelkes fiatalt, akit nem sokkal később Nagy Pista, az
Új hang kórusvezetője fölfedez. Az ő repertoárjukban az
új típusú dalok szerepelnek. ők Szabó Ferenc, Farkas Ferenc vagy Novikov
műveit éneklik. Ezek az általában négy soros,
homofón szerkesztésű,
dúr hangnemű, nem túl nagy hangterjedelmű, leginkább egy, ritkábban
kettő-négy szólamú szerzemények könnyebben
intonálhatók, s így a
tömegek által is elsajátíthatóak. A film végén már, a
Zeneakadémián felcsendülő, címadó dal hallatán - amelyet az ifjú, tehetséges
karnagy vezetésével együtt harsog az egyesült
Ezüst lant és Új
hang kórus - kétségünk nem marad, ez az, amire szükség van. Hisz ebből
az erő, a dinamizmus, az optimizmus árad. Szöges ellentéte ez a
"Mi éheztünk és szenvedünk" szenvelgésének vagy az olcsó
tömegízlést megjelenítő magyarnótázásnak
(Kék nefelejcs) csakúgy, mint
a liedertafel-stílusú, ebéd utáni asztali zenének, a Réz karnagy
szerezte Hárfadal-nak is.
A Civil a pályán című filmben is elégé leegyszerűsítette a
zenei elképzeléseket az alkotópáros: Bródy Tamás és Fényes Szabolcs.
Leginkább annak a kétszer négysorosnak a mind többszöri
ismételgetésével támogatja az eszmei mondandót, amelyet könnyen
tanulhatósága miatt mindannyian dúdolunk a film végére.
"Rajta sporttárs fuss a célba,
Törj előre, légy kemény!
Áll a verseny, gyárban, szántóföldön
Itt is a pálya gyepén.
Leng a zászló, száll az ének!
Légy vidám és légy merész!
Fel a fejjel sporttárs, légy munkára
Harcra igazán kész!"
Közben békestaféta zajlik a városban. A befutó emberek
közelednek. A győztes elcsigázott arca a célban mégis kisimul. Itt már
minden a helyén van: virágcsokrok a szovjet emlékmű talapzatán,
Rákosi és Sztálin tablóit emelgető drukkerek, és a DISZ-induló
hangjára fölröppenő galambok.
Később az izomtól és lelkesedéstől duzzadó sportolók
zászlókkal a kezükben menetelnek, s a balatoni sportpályán közösen edzik
testüket a MHK-zó fiatalokkal.
Aztán mindenki gondolata a hétvégi presztízsmeccs körül
forog: győz-e a Vörös Traktor? Az első félidő nem sok reménnyel
kecsegtet, bebizonyosodik (0:2 a félidei eredmény), hogy Teleki nélkül a
csapat szárnyaszegett madár. De jön a csodacsatár, és 3:2-re fordít.
Ám az igazi sportcsemege csak ezután következik. Az MHK
versenye! Ez sem szűkölködik izgalmakban. A
Pesti Selyem a favorit (Teleki Marika csapata), de a
Vörös Traktor versenyszámonként kerül
közelebb az éllovashoz. Következik a mindent eldöntő 400 méteres
váltófutás. Tovább fokozza az izgalmakat, hogy a kis Lakatos
megsérül, s így - hogy a helyzetet mentse - Rácz Pista áll be futni. De itt
már nem a film eleji Pistát látjuk, aki az ottani távot végigszenvedte.
Kiderül, hogy mára nemcsak "akarni tud", hanem futni is.
Szaporán szedi lábait, hátránya lépésről-lépésre fogy, és a célba már
győztesként érkezik. Kiteljesedik a zene is. Az induló utolsó
motívumait ismétli, a dallam-csúcspont is a mű végére kerül, majd az utolsó
vers
szak tempója lelassul, ezáltal didaktikussá, a befejezés
patetikussá válik.
Említést érdemel még egy furcsaság. Mindkét filmben van
egy-egy kísértetiesen hasonló, "kilógó" jelenet. Tematikájában,
stílusában, hangulatában egyaránt elütő rész. Bekerülésének okáról
nem tudni biztosat, csak sejtés az a feltételezés, hogy az akkori, oly
alapos Dramaturgiai Tanács boszorkánykonyhájában főzték volna ki e
faramuci részleteket, nem bízva semmit sem a véletlenre (tudniillik:
jó ha egy népdal, meg egy kis Balaton is van a filmben). A
Dalolva szép az életben Torma Feri Berta bácsitól, Zsóka "egyik" apjától kéri
meg a lány kezét, miközben a cigány a
Csak egy kislány van a
világon-t húzza. Az öreg áldását adja. A következő képen a szerelemtől
szenvedő fiatalok a vízpartot nézik, és a
Fényes szelek nemzedékének
dalára, a Tavaszi szél vizet
áraszt-ra zendítenek rá. Zendítenek - az
túlzás, mert először felváltva, félénken énekelnek egy-egy strófát,
majd közösen, teljes "lelki összhangban" dúdolva sétálnak ki a
képmezőből.
Ennek a nem túl szerencsés jelenetnek a
Civil a pályán-beli
változata a következő. Az ifjú szerelmesek a vízparton ülnek. Teleki
Marika szól: "Nézz körül! Milyen szép a Balaton!" Mire a már
internacionalista gondolkodásúvá vált Rácz Pista így igazítja ki: "Nézz
körül jobban! Milyen szép a világ!" S erre felcsendül a
Hej halászok, halászok című dal. A képen természetesen balatoni halászokat látunk
(úgy tűnik, mintha valamelyik negyvenes évek eleji magyar filmből
kölcsönzött képek lennének), és a fiatalok - hasonlóképpen, mint
a másik filmnél - itt is először külön-külön, majd - már alkonyatban
- együtt éneklik a népszerű dallamot. Mindkét esetben művi és
mesterkélt ez a részlet, erőszakolt beavatkozás érződik rajta, és ezért
a tisztán énekelt hangok hamisnak tűnnek.
Összegezve elmondhatjuk, hogy a két film fő erénye nem a
zenéjében keresendő. De nem is kell, hogy a zene mindig bizonyítsa
létjogosultságát a filmben, főleg akkor, ha egyéb alkotórészei -
jelen esetben a polgári vígjátékokra emlékeztető forgatókönyv, a
téma
aktualitása, a helyenként sziporkázó színészi játék, egy-egy
emlékezetes képkivágás - biztos vázát adják a sikernek.
Jegyzet
1 Szőts István: Szilánkok és gyaluforgácsok
(Osiris, Budapest 1999, 61. oldal).
2. Fazekas Eszter-Pintér Judit: Sors, nyiss nekem tért
(Filmkultúra, 1988/2).
3 Szilágyi Gábor: Tűzkeresztség (Magyar
Filmintézet, Budapest, 1992, 50. oldal).
4 A magyar film három évtizede (MOKÉP, Budapest,
1978, 129-130. oldal).