FILMSPIRÁL 1
Szeminárium (Christian Metz) 4
A ruházat mint filmbeli kód (Szilágyi Gábor) 120
Kinyematograficseszkije zapiszki (Veress József) 168
Historical Journal of Film, Radio and Television (Hirsch Tibor) 187
FILMSPIRÁL 2
A sajátság természetrajza, avagy a film - ahogy ők látták (Szilágyi G.) 2
Magyar film hangot keres (Kőháti Zsolt) 67
A két "Lila ákác" (Langer István) 132
Párbeszéd a vetítővászonnal (Nemes Károly) 155
FILMSPIRÁL 3
Magyar film hangot keres (Kőháti Zsolt) 1
A film lélektana (Balogh Béla) 53
A sajátság természetrajza... (Szilágyi Gábor) 73
A társadalmi tudat képei (Martin Ferenc) 99
Párbeszéd a vetítővászonnal (Jurij Lotman-Jurij Civján) 141
A filmelbeszélés kezdetei... (Joachim Paech) 155
Mozgóképipar, videoklipp, jogviszonyok (Domokos József) 176
FILMSPIRÁL 4
Metafora/metonímia (Christian Metz) 2
Hanyatlóban a filmművészet? (Roman Jakobson) 56
A film intézményesedése... (Joachim Paech) 66
Magyar film hangot keres (Kőháti Zsolt) 88
A film lélektana (Balogh Béla) 118
A sajátság természetrajza... (Szilágyi Gábor) 136
elemi KÉPTAN elemei (Szilágyi Gábor) 157
FILMSPIRÁL 5
Metafora/metonímia (Christian Metz) 2
A múlt öröksége (Gian Piero Brunetta) 43
A vizuális nyelv kifejlődése a némafilmben
(Jan-Christopher Horak) 60
Kinegrafikus nyelvtan (Robert Bataille) 70
A sajátság természetrajza... (Szilágyi Gábor) 82
Magyar film hangot keres (Kőháti Zsolt) 104
A film lélektana (Balogh Béla) 135
elemi KÉPTAN elemei (Szilágyi Gábor) 150
FILMSPIRÁL 6
Metafora/metonímia (Christian Metz) 2
Hogyan emlékszünk a filmekre?
(Paul Fraisse-Germain de Montmollin) 27
Hans Richter koncepciója a filmnyelvről (Jan-Christopher Horak) 50
Magyar film hangot keres (Kőháti Zsolt) 58
A táncz (Sziklavári Károly) 80
A film lélektana (Balogh Béla) 91
Párhuzamok és kereszteződések (Györffy Miklós) 97
elemi KÉPTAN elemei (Szilágyi Gábor) 128
FILMSPIRÁL 7
A harmadik értelem (Roland Barthčs) 1
A dokumentarizmus mint a filmművészet egyik fajtája
(Jan-Christopher Horak) 16
Filmológia és összehasonlító esztétika (Étienne Souriau) 25
Magyar film hangot keres (Kőháti Zsolt) 56
Konszonanciák és glisszandók (Báthori Erzsi) 93
elemi KÉPTAN elemei (Szilágyi Gábor) 119
Filmgyártás és -kölcsönzés Magyarországon 1896-1919 között (Ábel Péter) 176
FILMSPIRÁL 8
A tér-idő jelölése (Jerry Lee Salvaggio) 1
Jelek a filmben (Horányi Özséb) 46
A filmmúzeum és filmarchívum úttörői (Lajta Andor) 63
Filmgyártás és kölcsönzés Magyarországon 1896-1919 között
(Ábel Péter) 71
Konszonanciák és glisszandók (Báthory Erzsi) 96
Aki a lelket is le tudta fényképezni (Szilágyi Ágnes Judit) 121
elemi KÉPTAN elemei (Szilágyi Gábor) 142
FILMSPIRÁL 9
A tér-idő jelölése (Jerry Lee Salvaggio) 1
Tér, mozgás és szélesvásznú film (René Zazzo) 35
Nyelv, metafora és a filmkép (Trevor Whittock) 47
elemi KÉPTAN elemei (Szilágyi Gábor) 74
Időzíthető histéria (Beregi Oszkár) 132
Jelek a filmben (Horányi Özséb) 136
Filmgyártás és -kölcsönzés
Magyarországon 1896-1919 között
(Ábel Péter) 154
FILMSPIRÁL 10
A mozgófénykép (Kozma Sándor) 1
A cseh film formanyelve (Marie Benesova) 41
A filmmontázs (Sz. A. Tyimosenko) 66
Propaganda és film (Szilágyi Ágnes) 109
Jelek a filmben (Horányi Özséb) 119
A tér-idő jelölése (Jerry Lee Salvaggio) 133
elemi KÉPTAN elemei (Szilágyi Gábor) 153
Filmgyártás és -kölcsönzés Magyarországon 1896-1919 között
(Ábel Péter) 169
FILMSPIRÁL 11
A mozgófénykép (Beck Szilárd) 1
A mozgófénykép budapesti törvényhatósági forrásai (Orth János) 36
A film esztétikájáról (Karel Teige) 60
A filmi metafora fajtái (Trevor Whittock) 70
A film (Gilles Deleuze) 98
Metafora, szimbólum, diégétikus nyelv (Christian Metz) 136
Filmes transzparensek (Theodor Adorno) 146
A nagy ábránd, avagy egy újrafelfedezés története 155
Tér-idő szerkezetek a magyar némafilmben (Stőhr Lóránt) 171
elemi KÉPTAN elemei (Szilágyi Gábor) 181
FILMSPIRÁL 12
A mozi, 1915 (Körmendy-Ékes Lajos) 1
Pudovkin, magyar filmdramaturg 66
Történetek a magyar filmről, 1956-1986 (Szécsényi Ferenc) 104
A mozgófénykép budapesti törvényhatósági forrásai (Orth János) 125
A cseh film formanyelve (Marie Benesova) 151
A "kép jelentése" terminus használatáról (Horányi Özséb) 178
Az 1937-es párizsi kiállításon a Fény Palotájában használt
panoráma képernyő és vetítőberendezés
(Gillett, Chrétien, Tedesco) 187
A Hypergonar története (Jean Claude Maillet) 193
FILMSPIRÁL 13
A mozgás-kép (Gilles Deleuze) 1
A lenyomat és színe (Jaques Aumont) 20
Váratlan véletlenek (Peter Delpeut) 48
Adalékok a vizuális szövegek elméletéhez (Horányi Özséb) 70
A mozi, 1915 (Körmendi-Ékes Lajos) 84
Szerepcsere vagy munkamegosztás? (Györffy
Miklós) 105
Pudovkin, magyar filmdramaturg 128
Klasszikus drámák - mai előadásaik (Bécsy Tamás) 156
A láthatatlan ember (Kőháti Zsolt) 166
Történetek a magyar filmről, 1956-1986 (Szécsényi Ferenc) 104
Szabadalmi leírás 197
FILMSPIRÁL 14
A filmdráma fejlődése, művészete, jövője (Wolfram Elemér) 1
A láthatatlan ember (Kőháti Zsolt) 26
A látható ember (1924) (Matti Lukkarila) 45
A melodráma nagyformája (Balogh Gyöngyi - Király Jenő) 54
Történetek a magyar filmről, 1956-1986 (Hildebrand István) 77
Az informatív-didaktikus televíziós közlemény sajátossága...
(Emilio Garroni) 92
Adalékok a vizuális szöveg elméletéhez (Horányi Özséb) 110
A film filozófiája (Rudolf Harms) 127
Analogikus vagy digitális? (Michael Friend) 151
Szerepcsere vagy munkamegosztás? (Györffy Miklós) 174
FILMSPIRÁL 15
Álomgyár (Ricciotto Canudo) 1
A film filozófiája (Rudolf Harms) 31
Sztálin a filmről 57
A csodálatos Chronocrome (Paolo Cherchi Usai) 73
A Francia Filmközpont értékmegőrző tevékenysége
(Michelle Aubert) 87
A filmdráma fejlődése, művészete, jövője (Wolfram Elemér) 99
Egy fővilágosító emlékezik (Bolykovszky Béla) 122
Történetek a magyar filmről, 1956-1986 (Hildebrand István) 149
A melodráma nagyformája (Balogh Gyöngyi - Király Jenő) 160
Szabadalmi leírás 193
FILMSPIRÁL 16
A Führer ízlése (Félix Möller) 1
A Párt a filmről 20
Álomgyár (Ricciotto Canudo) 49
A Perspecta Sound hangrögzítő berendezés
(Jean-Pierre Verscheure) 63
A film filozófiája (Rudolf Harms) 72
Szabadalmi leírás 93
Hol a többi részem? (Roger Smither) 98
A filmdráma fejlődése, művészete, jövője (Wolfram Elemér) 107
A melodráma nagyformája (Balogh Gyöngyi - Király
Jenő) 128
Történetek a magyar filmről, 1956-1986 (Hildebrand István) 152
A Balázs művei előtti filmelmélet (Matti Lukkarila) 162
Magyar filmgyárak 186
FILMSPIRÁL 17
David Belasco, Cecil B. DeMille és a "Lasky-féle" világítás
(Lea Jacobs) 3
Video/film (Emilio Garroni) 25
Álomgyár (Ricciotto Canudo) 43
A film filozófiája, 1926 (Rudolf Harms) 55
A film szelleme (Joseph Zsuffa) 72
A Párt a filmről 87
Anyagok a film elméletéhez (Dieter Prokop) 118
Néhány szó a hazai filmszakmáról és a film történetéről
(Helmut Färber) 139
Cselekmény a filmen és az irodalomban (Stőhr Lóránt) 155
Történetek a magyar filmről, 1956-1986 (Hildebrand István) 178
Szabadalom hangosfilm másoló berendezésről (Mihály Dénes) 197
FILMSPIRÁL 18
Nyelv, film, elbeszélés (Michel Colin) 1
A verbális nyelv és a nem-verbális összetevők a filmi-televíziós
közlésben (Emilio Garroni) 30
Mussolini és/vagy Forzano ... (Patrizia Minghetti) 46
Szabadalom többszinű hangfilm előállítására (Dr. Gáspár Béla) 63
Régi filmek, jó hangulat (Peter von Bagh) 68
Keskenyfilmes géptípusok (Pierre Véronneau) 74
Szempontok egy új esztétikához (Robert Musil) 76
Álomgyár (Ricciotto Canudo) 82
Retorika és filmtudomány (Gianfranco Bettetini) 91
Kiadatlan dokumentumok (Balázs Béla) 99
Történetek a magyar filmről, 1956-1986 (Sára Sándor) 123
Egy fővilágosító emlékezik (Bolykovszky Béla) 130
A Magyarországon 1908-1944-ig bemutatott külföldi filmek
(Csurgay István) 139
Cselekmény a filmen és az irodalomban (Stőhr Lóránt) 158
Magyar kinematográfjog 172
FILMSPIRÁL 19
Georges Demény, a film magyar származású úttörője
(Bajomi Lázár Endre) 1
A filmfelvevő- és vetítőgép eredete (Georges Demeny) 4
A verbális nyelv és a nem-verbális összetevők a filmi-televíziós
közlésben (Emilio Garroni) 30
Tíz évvel Lumičre után (Balázs Béla) 45
A román némafilm nyomában (Dinu-Ioan Nicola) 59
Szörnyetegek, tömegek, bábok (Klaus Volkmer) 69
Szempontok egy új esztétikához (Robert Musil) 81
A filmgyár és a műterem (Hevesy Iván) 89
Hogyan készül az Est filmriportja? 105
A Mozgóképvizsgáló Bizottság szükségessége (Szőllőssy Alfréd) 107
Inzert a magyar némafilmben (Németh Ervin) 123
Női karakterek (Balogh Anita) 129
Hamvadó cigarettavég... (Gál Ferenc) 137
A díszletek és kellékek kifejezőeszköz-rendszere (Kárpáti Ildikó) 143
Egy fővilágosító emlékezik (Bolykovszky Béla) 157
Történetek a magyar filmről, 1956-1986 (Sára Sándor) 168
A független filmek megőrzésének problémái (Ross Lipman) 178
A színezett fekete-fehér kópiák illúziójának újrateremtése:
a választható módszer
(Chris Swinbanks) 197
FILMSPIRÁL 20
A filmi közlés szövegszerkezetei (Michel Colin) 1
A film (Hugo Münsterberg) 34
Szempontok egy új esztétikához (Robert Musil) 53
A filmtechnika története és fejlődése (Jean Vivié) 82
Szörnyetegek, tömegek, bábok (Klaus Volkmer) 95
Tíz évvel Lumičre után (Balázs Béla) 105
Szabadalmak 127
Pesti mozi 153
Hogyan kell szcenáriumot írni? (Hevesy Iván) 173
Magyar műterem (Lázár István) 182
Történetek a magyar filmről, 1956-1986 (Sára Sándor) 190
Lapozgató 197