Mutató

FILMSPIRÁL 1

Szeminárium (Christian Metz) 4

A ruházat mint filmbeli kód (Szilágyi Gábor) 120

Kinyematograficseszkije zapiszki (Veress József) 168

Historical Journal of Film, Radio and Television (Hirsch Tibor) 187

FILMSPIRÁL 2

A sajátság természetrajza, avagy a film - ahogy ők látták (Szilágyi G.) 2

Magyar film hangot keres (Kőháti Zsolt) 67

A két "Lila ákác" (Langer István) 132

Párbeszéd a vetítővászonnal (Nemes Károly) 155

FILMSPIRÁL 3

Magyar film hangot keres (Kőháti Zsolt) 1

A film lélektana (Balogh Béla) 53

A sajátság természetrajza... (Szilágyi Gábor) 73

A társadalmi tudat képei (Martin Ferenc) 99

Párbeszéd a vetítővászonnal (Jurij Lotman-Jurij Civján) 141

A filmelbeszélés kezdetei... (Joachim Paech) 155

Mozgóképipar, videoklipp, jogviszonyok (Domokos József) 176

FILMSPIRÁL 4

Metafora/metonímia (Christian Metz) 2

Hanyatlóban a filmművészet? (Roman Jakobson) 56

A film intézményesedése... (Joachim Paech) 66

Magyar film hangot keres (Kőháti Zsolt) 88

A film lélektana (Balogh Béla) 118

A sajátság természetrajza... (Szilágyi Gábor) 136

elemi KÉPTAN elemei (Szilágyi Gábor) 157

FILMSPIRÁL 5

Metafora/metonímia (Christian Metz) 2

A múlt öröksége (Gian Piero Brunetta) 43

A vizuális nyelv kifejlődése a némafilmben
(Jan-Christopher Horak) 60

Kinegrafikus nyelvtan (Robert Bataille) 70

A sajátság természetrajza... (Szilágyi Gábor) 82

Magyar film hangot keres (Kőháti Zsolt) 104

A film lélektana (Balogh Béla) 135

elemi KÉPTAN elemei (Szilágyi Gábor) 150

FILMSPIRÁL 6

Metafora/metonímia (Christian Metz) 2

Hogyan emlékszünk a filmekre?

(Paul Fraisse-Germain de Montmollin) 27

Hans Richter koncepciója a filmnyelvről (Jan-Christopher Horak) 50

Magyar film hangot keres (Kőháti Zsolt) 58

A táncz (Sziklavári Károly) 80

A film lélektana (Balogh Béla) 91

Párhuzamok és kereszteződések (Györffy Miklós) 97

elemi KÉPTAN elemei (Szilágyi Gábor) 128

FILMSPIRÁL 7

A harmadik értelem (Roland Barthčs) 1

A dokumentarizmus mint a filmművészet egyik fajtája

(Jan-Christopher Horak) 16

Filmológia és összehasonlító esztétika (Étienne Souriau) 25

Magyar film hangot keres (Kőháti Zsolt) 56

Konszonanciák és glisszandók (Báthori Erzsi) 93

elemi KÉPTAN elemei (Szilágyi Gábor) 119

Filmgyártás és -kölcsönzés Magyarországon 1896-1919 között (Ábel Péter) 176

FILMSPIRÁL 8

A tér-idő jelölése (Jerry Lee Salvaggio) 1

Jelek a filmben (Horányi Özséb) 46

A filmmúzeum és filmarchívum úttörői (Lajta Andor) 63

Filmgyártás és kölcsönzés Magyarországon 1896-1919 között
(Ábel Péter) 71

Konszonanciák és glisszandók (Báthory Erzsi) 96

Aki a lelket is le tudta fényképezni (Szilágyi Ágnes Judit) 121

elemi KÉPTAN elemei (Szilágyi Gábor) 142

FILMSPIRÁL 9

A tér-idő jelölése (Jerry Lee Salvaggio) 1

Tér, mozgás és szélesvásznú film (René Zazzo) 35

Nyelv, metafora és a filmkép (Trevor Whittock) 47

elemi KÉPTAN elemei (Szilágyi Gábor) 74

Időzíthető histéria (Beregi Oszkár) 132

Jelek a filmben (Horányi Özséb) 136

Filmgyártás és -kölcsönzés Magyarországon 1896-1919 között
(Ábel Péter) 154

FILMSPIRÁL 10

A mozgófénykép (Kozma Sándor) 1

A cseh film formanyelve (Marie Benesova) 41

A filmmontázs (Sz. A. Tyimosenko) 66

Propaganda és film (Szilágyi Ágnes) 109

Jelek a filmben (Horányi Özséb) 119

A tér-idő jelölése (Jerry Lee Salvaggio) 133

elemi KÉPTAN elemei (Szilágyi Gábor) 153

Filmgyártás és -kölcsönzés Magyarországon 1896-1919 között

(Ábel Péter) 169

FILMSPIRÁL 11

A mozgófénykép (Beck Szilárd) 1

A mozgófénykép budapesti törvényhatósági forrásai (Orth János) 36

A film esztétikájáról (Karel Teige) 60

A filmi metafora fajtái (Trevor Whittock) 70

A film (Gilles Deleuze) 98

Metafora, szimbólum, diégétikus nyelv (Christian Metz) 136

Filmes transzparensek (Theodor Adorno) 146

A nagy ábránd, avagy egy újrafelfedezés története 155

Tér-idő szerkezetek a magyar némafilmben (Stőhr Lóránt) 171

elemi KÉPTAN elemei (Szilágyi Gábor) 181

FILMSPIRÁL 12

A mozi, 1915 (Körmendy-Ékes Lajos) 1

Pudovkin, magyar filmdramaturg 66

Történetek a magyar filmről, 1956-1986 (Szécsényi Ferenc) 104

A mozgófénykép budapesti törvényhatósági forrásai (Orth János) 125

A cseh film formanyelve (Marie Benesova) 151

A "kép jelentése" terminus használatáról (Horányi Özséb) 178

Az 1937-es párizsi kiállításon a Fény Palotájában használt
panoráma képernyő és vetítőberendezés
(Gillett, Chrétien, Tedesco) 187

A Hypergonar története (Jean Claude Maillet) 193

FILMSPIRÁL 13

A mozgás-kép (Gilles Deleuze) 1

A lenyomat és színe (Jaques Aumont) 20

Váratlan véletlenek (Peter Delpeut) 48

Adalékok a vizuális szövegek elméletéhez (Horányi Özséb) 70

A mozi, 1915 (Körmendi-Ékes Lajos) 84

Szerepcsere vagy munkamegosztás? (Györffy Miklós) 105
Pudovkin, magyar filmdramaturg 128

Klasszikus drámák - mai előadásaik (Bécsy Tamás) 156

A láthatatlan ember (Kőháti Zsolt) 166

Történetek a magyar filmről, 1956-1986 (Szécsényi Ferenc) 104

Szabadalmi leírás 197

FILMSPIRÁL 14

A filmdráma fejlődése, művészete, jövője (Wolfram Elemér) 1

A láthatatlan ember (Kőháti Zsolt) 26

A látható ember (1924) (Matti Lukkarila) 45

A melodráma nagyformája (Balogh Gyöngyi - Király Jenő) 54

Történetek a magyar filmről, 1956-1986 (Hildebrand István) 77

Az informatív-didaktikus televíziós közlemény sajátossága...
(Emilio Garroni) 92

Adalékok a vizuális szöveg elméletéhez (Horányi Özséb) 110

A film filozófiája (Rudolf Harms) 127

Analogikus vagy digitális? (Michael Friend) 151

Szerepcsere vagy munkamegosztás? (Györffy Miklós) 174

FILMSPIRÁL 15

Álomgyár (Ricciotto Canudo) 1

A film filozófiája (Rudolf Harms) 31

Sztálin a filmről 57

A csodálatos Chronocrome (Paolo Cherchi Usai) 73

A Francia Filmközpont értékmegőrző tevékenysége
(Michelle Aubert) 87

A filmdráma fejlődése, művészete, jövője (Wolfram Elemér) 99

Egy fővilágosító emlékezik (Bolykovszky Béla) 122

Történetek a magyar filmről, 1956-1986 (Hildebrand István) 149

A melodráma nagyformája (Balogh Gyöngyi - Király Jenő) 160

Szabadalmi leírás 193

FILMSPIRÁL 16

A Führer ízlése (Félix Möller) 1

A Párt a filmről 20

Álomgyár (Ricciotto Canudo) 49

A Perspecta Sound hangrögzítő berendezés
(Jean-Pierre Verscheure) 63

A film filozófiája (Rudolf Harms) 72

Szabadalmi leírás 93

Hol a többi részem? (Roger Smither) 98

A filmdráma fejlődése, művészete, jövője (Wolfram Elemér) 107


A melodráma nagyformája (Balogh Gyöngyi - Király Jenő) 128

Történetek a magyar filmről, 1956-1986 (Hildebrand István) 152

A Balázs művei előtti filmelmélet (Matti Lukkarila) 162

Magyar filmgyárak 186

FILMSPIRÁL 17

David Belasco, Cecil B. DeMille és a "Lasky-féle" világítás
(Lea Jacobs) 3

Video/film (Emilio Garroni) 25

Álomgyár (Ricciotto Canudo) 43

A film filozófiája, 1926 (Rudolf Harms) 55

A film szelleme (Joseph Zsuffa) 72

A Párt a filmről 87

Anyagok a film elméletéhez (Dieter Prokop) 118

Néhány szó a hazai filmszakmáról és a film történetéről
(Helmut Färber) 139

Cselekmény a filmen és az irodalomban (Stőhr Lóránt) 155

Történetek a magyar filmről, 1956-1986 (Hildebrand István) 178

Szabadalom hangosfilm másoló berendezésről (Mihály Dénes) 197

FILMSPIRÁL 18

Nyelv, film, elbeszélés (Michel Colin) 1

A verbális nyelv és a nem-verbális összetevők a filmi-televíziós
közlésben (Emilio Garroni) 30

Mussolini és/vagy Forzano ... (Patrizia Minghetti) 46

Szabadalom többszinű hangfilm előállítására (Dr. Gáspár Béla) 63

Régi filmek, jó hangulat (Peter von Bagh) 68

Keskenyfilmes géptípusok (Pierre Véronneau) 74

Szempontok egy új esztétikához (Robert Musil) 76

Álomgyár (Ricciotto Canudo) 82

Retorika és filmtudomány (Gianfranco Bettetini) 91

Kiadatlan dokumentumok (Balázs Béla) 99

Történetek a magyar filmről, 1956-1986 (Sára Sándor) 123

Egy fővilágosító emlékezik (Bolykovszky Béla) 130

A Magyarországon 1908-1944-ig bemutatott külföldi filmek
(Csurgay István) 139

Cselekmény a filmen és az irodalomban (Stőhr Lóránt) 158

Magyar kinematográfjog 172

FILMSPIRÁL 19

Georges Demény, a film magyar származású úttörője
(Bajomi Lázár Endre) 1

A filmfelvevő- és vetítőgép eredete (Georges Demeny) 4

A verbális nyelv és a nem-verbális összetevők a filmi-televíziós
közlésben (Emilio Garroni) 30

Tíz évvel Lumičre után (Balázs Béla) 45

A román némafilm nyomában (Dinu-Ioan Nicola) 59

Szörnyetegek, tömegek, bábok (Klaus Volkmer) 69

Szempontok egy új esztétikához (Robert Musil) 81

A filmgyár és a műterem (Hevesy Iván) 89

Hogyan készül az Est filmriportja? 105

A Mozgóképvizsgáló Bizottság szükségessége (Szőllőssy Alfréd) 107

Inzert a magyar némafilmben (Németh Ervin) 123

Női karakterek (Balogh Anita) 129

Hamvadó cigarettavég... (Gál Ferenc) 137

A díszletek és kellékek kifejezőeszköz-rendszere (Kárpáti Ildikó) 143

Egy fővilágosító emlékezik (Bolykovszky Béla) 157

Történetek a magyar filmről, 1956-1986 (Sára Sándor) 168

A független filmek megőrzésének problémái (Ross Lipman) 178

A színezett fekete-fehér kópiák illúziójának újrateremtése:
a választható módszer (Chris Swinbanks) 197

FILMSPIRÁL 20

A filmi közlés szövegszerkezetei (Michel Colin) 1

A film (Hugo Münsterberg) 34

Szempontok egy új esztétikához (Robert Musil) 53

A filmtechnika története és fejlődése (Jean Vivié) 82

Szörnyetegek, tömegek, bábok (Klaus Volkmer) 95

Tíz évvel Lumičre után (Balázs Béla) 105

Szabadalmak 127

Pesti mozi 153

Hogyan kell szcenáriumot írni? (Hevesy Iván) 173

Magyar műterem (Lázár István) 182

Történetek a magyar filmről, 1956-1986 (Sára Sándor) 190

Lapozgató 197

VISSZA