próza
A 2010/6. számtól Várad folyóirat számai a www.varad.ro-n érhetőek el.

Aczél Géza

Timúrra várva (drámaszinopszis)

A Timúrra várva a verseimre, verssoraimra szerkesztett borzongató krimiparódia.

A kékszakáll- és a Godot-motívumkör játékos kollázsa. A szerzői instrukciókon kívül nem tartalmaz idegen elemet – a kézirat a versek központozási sajátosságait is megőrzi. Alapja egy félreértés. Adva van egy anakronisztikusan berendezett lakás, amelyben éppen senkinek nem kellene tartózkodnia. A feltehetően hegedűművész háziúr koncertre indult, ahová el kellett volna kísérnie őt a szíve hölgyének. A hölgy azonban nem tartott vele: otthon maradt, és a szomszédbeli barátnője segítségével készíti az engesztelő vacsorát. Az üresnek remélt lakást feltörik: két első-bűnöző értelmiségi elkövető érkezik…

A cselekmény abszolút világos, de teljes egészében a koreográfiára épül, a versszövegek laza asszociációként kapcsolódnak a testjátékhoz, tehát bizonyos értelemben szinte halandzsának tűnnek. Terjedelmesnek fog tűnni, de ez szándékos: a bőség – lehetőség. Csak annyi szöveg marad majd a színpadon, amennyit a cselekmény elvisel. A verssorok közötti turkálás azonban az alkotócsapat közös játéka lehet. Ugyanez a közreműködői szabadság érvényes a megcélzott lélektani (pszichofizikai) mélységekre is: mindenben az elviselhetőség/élvezhetőség határain belül kell maradni. A szöveghez fűzött instrukciók csak az irányokat, a játéktendenciát megfogalmazó ajánlások.



Szín

1. Timúr lakásának hallja/nappalija vagy tetőtéri konyhája. Berendezése sejtelmes, mintha modern kínzóeszközök múzeuma lenne. Akárha a kékszakállú herceg otthona!

2. Alkalmi játéktér a színház lépcsőházának szeglete.



Játszó személyek (lehetnek fiatalabbak az ajánlottnál, a fizikai adottságok legyenek a kiválasztásnál fontosak):

Anna-Eleonóra 30 alatti, a társadalom által házasságra érettnek tartott lány. Úgy érzi, elvárják tőle a házasságot, ezért összeköltözött részben azzal a férfival, akibe halálosan szerelmes. A házasság ismeretlen viszonylatától fél. Aktuálisan nem szűz, a félelmei azonban lélekben olyformának mutatják. (Alkatát Rózewicż Fehér házasságának Bianca szerepéhez kötjük.) A házasság fogalomtartalmát nem ismeri.

Lídia Plüsch életkorban érettebb vagy azonos, ugyanakkor fékezetlen természet. Nem tart számon testi és morális korlátokat. Kezdeményező.



Horibold Plebejovics 30 alatti, inkább 25 éves, férfias jelenség. Elszánt, célirányos, humanista gyilkos lenne, ha úgy alakulna a helyzet.



Satupot Tiboldin infantilis próféta benyomását kelti inkább, mint gyilkosjelöltét.



Timúr Drablin – egy melódiától eltekintve – néma szereplő. A kékszakáll lelki hasonmása – esetleg Antigodot.



Előjáték a lépcsőház szegletében



Felvételről játszódik, a lépcsőházban gyülekező közönség kivetítőn látja. Horibold Plebejovics és Satupot Tiboldin betöréshez öltözködik. Szerszámokat igazgatnak, ellenőriznek. Lelki és fizikai tréning folyik. Becsületben telt ifjúságukba tekintenek.



Horibold Plebejovics

vézna kamaszként reggeltől estig száguldoztunk egy lekopott pályán / valahol az embermagasságú gazzal felvert sínek mögött a periférián / koponyánk órákon belül tüzelt a fáradtságtól végtagjaink mozgása szétesett



Horibold Plebejovics a cipőjéhez guggol, cseréli, de valószínűleg társa lábkipárolgását kell érzékelnie.



Satupot Tiboldin

a poros izzadtságtól lábujjaink már délre cementesen összeragadtak / és lassan ide-oda vibráltak a feslett tornacipők a szegénység gyásza alatt

Horibold Plebejovics

márkás gatyák nélkül feliratos dresszek nélkül elég egyenesen rúgtuk / az apáinktól még gojzer-varrottasnak becézett négyszögletű labdát

Satupot Tiboldin

s ha ihatnékunk támadt a döglött macskákkal teli gémeskútból

Horibold Plebejovics

a repedt vödörből jókat húztunk mostani ásványvíz-kultusz gyanánt


A szerző további írásai

1 / 11 arrow

impresszumszerzői jogok