kultúra
A 2010/6. számtól Várad folyóirat számai a www.varad.ro-n érhetőek el.

Tavaszi Hajnal

Könyves napok Vásárhelyen



– Milyen elvárásokkal érkeztek Marosvásárhelyre? Az előző évekhez képest tapasztalt változást a szervezésben?

– Nem lévén korábbi tapasztalataink ezen a téren, nem voltak megfogalmazott elvárásaink. Az előző években csak mint látogató vettem részt ezen a rendezvényen, jó volt első alkalommal a másik oldalról megtapasztalni a vásár hangulatát. A szervezéssel meg voltam elégedve. Mindenre odafigyeltek, igaz, hogy 14 év tapasztalata áll a szervezők mögött. Jó volt látni, hogy az emberek keresik, szeretik a könyveket, külön örömet okozott, ha egy-egy olyan könyvet meg tudtunk szerezni a vevőnek, amit már régóta keresett, és sehol nem kapta meg ez idáig. Egyébként az elvárásokat meghaladta az eredmény. A szervezőktől azt a visszajelzést kaptam, hogy minden részvevő elégedett volt. Voltak aggodalmaik a gazdasági válság miatt, hogy talán idén kevesebb pénz jut könyvre, de a vásárhelyiek rácáfoltak erre. Rengeteg pedagógus vásárolt a 100 eurós program keretében, így mindenki jól árult és jól járt, hiszen a legtöbb standon 20 százalékos kedvezménnyel vásárolhatták meg a könyveket, akárcsak a mi standunkon.

– Érdekes lenne, ha a kísérő rendezvényekről is említést tenne, a könyvárus szemszögéből.

– Rengeteg könyvbemutató volt, de a standunknál olyan nagy volt az érdeklődés, hogy sajnos nem tudtam ezeken részt venni olyan mértékben, ahogyan szerettem volna. Nagy sikere volt például a Koinónia Kiadó egyik új könyvének, talán nem véletlenül, hiszen a Kincses Képeskönyv sorozatban most jelentették meg második kötetüket, Marosvásárhely címmel, és tervezik a sorozat többi kötetét, köztük a Nagyváradról szólót is. Ennek mi nagyon örülünk, hiszen igen keresettek a Nagyváraddal kapcsolatos művek elérhető áron. Több új meséskönyvet adtak ki, közülük kiemelném a Berszán Istvánét, a Bundafüles Subanagyot, ennek dedikált példányait az üzletben meg lehet találni.

– Mely szerzők munkái a legkeresettebbek? A kortárs magyar szerzőket ismerik az olvasók?

– Főleg Müller Péter, Popper Péter, illetve Coelho műveit keresték. Szerencsére felkészültünk ezekből a kötetekből. Nagy érdeklődés volt a szótárak, albumok, orvosi könyvek, szakkönyvek iránt. Kortárs magyar szerzők köteteit is keresték, vitték, ismerik az olvasók. Tapasztalatunk az, hogy azokat a kortárs magyar szerzőket és műveiket keresik inkább, akik/amelyek nagyobb publicitást kapnak a médiában. Magyar szerzők erdélyi kiadók által gondozott kiadványait tudatosan nem kínáltunk, hiszen tudtuk, hogy a hazai kiadók is megjelennek saját standdal ezen a rendezvényen. Vámos Miklós, Csernus Imre, Esterházy műveit is ismerte és kereste a vásárhelyi közönség. A mi standunkon Müller Péter Varázskő című kötete tartotta az eladási csúcsot.

– Sok gyermekkönyvet láttam a standjukon. Mit vásárolnak leginkább a gyerekeknek?

– Enciklopédiákat, állatos atlaszokat, anatómiai atlaszokat, kifestőket, foglalkoztató könyveket kerestek legtöbben. Igyekeztünk széles skálán mozogni ár szempontjából, hogy mindenki találjon érdeklődése és pénztárcája függvényében ajándékot gyermekének, unokájának, hiszen sokan már a karácsonyra gondolva vásároltak könyvet.

– Sikerült üzleti kapcsolatot kialakítaniuk a részt vevő kiadók képviselőivel? A személyes kapcsolatok lendíthetnek az üzleten?

– Nos, személyesen is találkoztunk több hazai kiadó képviselőjével, akikkel mind ez idáig csak telefonon, elektronikus levélben tartottuk a kapcsolatot. Új kiadóval is létesítettünk nexust, ami azért jó, mert ezáltal a vevőinknek kedvezőbb árakat tudunk biztosítani, kizárjuk a körből a nagykereskedést.

– Hogyan határozná meg az erdélyi, romániai magyar könyvpiac sajátosságait?

– Talán abban más a hazai könyvpiac, hogy amíg Magyarországon nagykereskedések működnek, ahol esetenként 5-600 kiadó kiadványai között lehet böngészni, egy helyről megrendelni a példányokat, itthon a kiadókkal kell tartani a kapcsolatot akár napi szinten, ami bonyolulttá, nehézkessé teszi az együttműködést.

– A könyvkereskedések versenyben vannak? Kik a „menők” a piacon?

– Van egy természetes verseny, mi azzal próbálunk piaci rést találni, hogy az árképzésünk során figyelembe vesszük, hogy a kiadó által javasolt ár körül mozogjunk és ebből biztosítsuk a százalékos kedvezményt partnereinknek, törzsvásárlóinknak. Rugalmasságunkkal igyekszünk teret nyerni magunknak. Nem idegen számunkra a különleges kérések teljesítése sem rövid határidőn belül.

– A Hobby Libri hogyan alakítja stratégiáját?

– Az elmúlt időszakban több magyarországi kiadóval építettünk ki szoros kapcsolatot, mi képviselhetjük őket Nagyváradon. Saját honlap létrehozását is tervezzük, mely által lehetőség nyílik on-line vásárlásra is. Törekszünk arra, hogy személyes kapcsolatot alakítsunk ki vevőinkkel, igyekszünk a nagyváradi magyar közönség igényeinek megfelelően összeállítani könyvkínálatunkat. A könyveket általában személyesen válogatom, és nem egyszer előfordul, hogy személyre szabottan választom ki, hiszen tudom, hogy törzsvásárlóink közül kinek az ízlésvilágába tartozik az a bizonyos könyv. És nem csalódom. A megrendelések teljesítésére kiemelten gondot fordítunk.

Kezdeményeznénk egy hasonló jellegű vásár és könyvkiállítás megszervezését, mint amilyen a marosvásárhelyi. Ehhez a fajta tevékenységhez hozzátartozik egy bizonyos fokú alázat, mellyel közelítünk a könyvekhez.


A szerző további írásai

 arrow2 / 2

impresszumszerzői jogok