Épp azért adtunk lehetőséget a NAT felülvizsgálatának eredményeként átdolgozott alaptantervi dokumentum megjelentetésére, mert úgy véljük, hogy a civil szféra erősödésének, szakmai közéletet katalizáló szerepének egyik fontos feltétele a nyilvánosság, a szakmai álláspontok nyílt ütköztetése. Meggyőződésünk, hogy csak ez vezethet értelmes közmegegyezéshez, a szakmai konszenzusok megkötéséhez.
A NAT 2002 tervezete kapcsán fontos hangsúlyozni, hogy ez a civil kezdeményezés nem kívánja helyettesíteni az alaptanterv éppen esedékes felülvizsgálatát. A tantervet készítő fejlesztők nem akartak többet, mint nyilvánosság elé tárni javaslataikat annak érdekében, hogy közös szakmai gondolkodásra késztessék a pedagógusszakmát, a tanterv- és tankönyvírókat és mindenekelőtt a gyakorló pedagógusokat. Ugyanakkor úgy véljük, hogy a tervezet kapcsán kibontakozó szakmai vita fontos szempontokat adhat az Oktatási Minisztérium NAT-felülvizsgálattal foglalkozó szakemberei számára, valamint segítheti a tartalmi szabályozás dokumentumainak az átdolgozását, javítását.
2003 januárjától vitasorozatot indítunk az Új Pedagógiai Szemle, illetve az OKI honlapján, ahol lehetőséget kívánunk teremteni arra, hogy mindenki kifejthesse véleményét egyrészt a közreadott NAT-tervezetről, másrészt a tartalmi szabályozással, a műveltségtartalommal, az iskola által közvetített tudás szerkezetével kapcsolatos kérdésekről általában.
Fontosnak tartjuk, hogy ez a fórum ne politizálódjon át, ne váljék szekértáborok meddő vitájává. A vélemények, álláspontok ütköztetésének célja, hogy olyan szabályozási mechanizmus kialakítását segítse, amely valóban rugalmas, ugyanakkor az értelmes rendet is megőrizni képes keretként szolgálhat az oktatás folyamatos tartalmi fejlesztéséhez.
Várjuk olvasóink hozzászólását, véleményét.