1 | Jó példa erre a European Round Table of Industrialists, amelynek több kiadványa is foglalkozik a tudás és oktatás problémáival. L. pl: Education for Europeans. Brüsszel, 1995, Towards the Learning Society; Investing in Knowledge. Brüsszel, 1997, The Integration of Technology in European Education. |
2 | Program for International Student Assessment A tanulók tudásának nemzetközi felmérése. A háromévenkénti ciklussal ismétlődő felmérések 2000-ben kezdődtek. |
3 | Például a PISA mind nagyobb figyelmet fordít az iskolai tantárgyakhoz nem kötődő, úgynevezett kereszttantervi kompetenciák (Cross Curricular Competencies) felmérésére. Az első ilyen kompetencia, amely már a 2003-as felmérés tematikájába is bekerült, a komplex problémamegoldás lesz. |
4 | Ilyen például a svájci központú, az OECD keretében a kulcskompetenciák meghatározására és kiválasztására irányuló program (Defining and Selecting Key Competencies, DeSeCo). |
5 | Részletesebben lásd Csapó Benő: A kognitív képességek szerepe a tudás szervezésében. In Báthory Zoltán és Falus Iván (szerk.): Tanulmányok a neveléstudomány köréből. Budapest, 2001, Osiris Kiadó, 270293. |
6 | A literacy egyik újabb használata a computer literacy kifejezésben még jól fordítható számítógépes írástudásnak, metaforikus értelmével is kifejezve azt, hogy számítógép nélkül ma már alig létezik írásbeliség. A PISA három fő vizsgálódási területének megnevezéséből (reading literacy, mathematical literacy és scientific literacy) azonban már inkább kitűnik, hogy itt az olvasni tudás, a matematikai és a természettudományos műveltségről van szó. |
7 | A thinking curriculum fogalmát eredetileg Lauren Resnick vezette be. Lásd pl.: Resnick, L. B. és Klopfer, L. E. (szerk.): Toward the thinking curriculum: Current cognitive research. Alexandria, 1989, Association for Supervision and Curriculum Development. A kifejezés használata később szélesebb körben elterjedt. (L. pl. John Nisbet áttekintését: Nisbet, J.: The thinking curriculum. Educational Psychology, 13. 1993. 34. sz. 281290.) |
8 | Az új matek (new math) néven ismertté vált mozgalom a matematikatanítást úgy szervezte át, hogy az végigvezesse a tanulót a Piaget által leírt kognitív fejlődés egyes állomásain. |
9 | A természettudomány tanítása kiváló lehetőséget kínál számos, Piaget által közvetlenül tanulmányozott művelet fejlesztésére (pl. soralkotás, osztályozás, a változók szétválasztása és kontrollja, logikai és kombinatív műveletek, a hipotézisalkotó és -ellenőrző gondolkodás). |
10 | Az ezredforduló táján újra megfigyelhető a learning by doing, a tapasztalatok révén történő tanulás koncepciójának reneszánsza. |
11 | Az önszabályozó tanulásról lásd: M. Boekaerts, P. R. Pintrich és M. Zeider. (szerk.): Handbook of self-regulation. San Diego, 2000, Academic Press. |
12 | European Round Table of Industrialists: Education for Europeans. Brüsszel, 1995, Towards the Learning Society, 6. |