Bognárné Pálvölgyi Márta
Így használom az internetet az osztályfőnöki munkában
Tizedikes osztályommal az osztályfőnöki órák lehetőségeinek felhasználásával próbálom a mindennapi munka részévé tenni a világhálót. Társakat is találok kollégáim között, akikkel az ISZE tanfolyamain már megszerettettem a számítógépet, a multimédiát, az internetet. Tapasztalatainkat és ötleteinket egymással megosztva érdekesebbé, színesebbé, hasznosabbá és talán emlékezetesebbé tehetjük a sokszor beszürkült, unalmas osztályfőnöki órákat. |
Tizedik éve dolgozom tanárként, s ez idő alatt az osztályfőnöki órákat tartottam munkámban a legnehezebbnek. Ahhoz, hogy igazán adjak valamit a tanítványaimnak, hogy ezek az órák ne csak az adminisztrációról, tanári dörgedelmekről szóljanak, rengeteg ötletre, időre és energiára van szükség. Hiába tanítottam meg őket a helyes tanulási technikákra, játszottuk unalomig a különböző kommunikációs játékokat, tartottam vagy tartattam felvilágosító és drogellenes órákat, még mindig rengeteg idő maradt a tanév hátralevő részében. Ugyanakkor bár van az iskolában Sulinet a számítástechnika- vagy informatikaórákon kevés idő marad arra, hogy a diákok az interneten csak úgy, a maguk örömére keresgéljenek.
Innen jött az ötlet, hogy beveszem az internetet az osztályfőnöki munkatervembe is. Jelenlegi osztályom tizedikes, így nem volt még alkalmam kipróbálni egy teljes periódusban az ötleteimet, de a felsőbb évfolyamokon szaktanárként már vannak tapasztalataim.
Hogyan oldhatók meg a számítógépes osztályfőnöki órák?
Az órarend készítésekor az osztályfőnöki órákat célszerű az első, illetve az utolsó órára kérni. Ezeket aztán igazgatói engedéllyel tömbösíthetjük. Egy-egy szabad délutánon az iskolában maradva 3-4 óra megtartható. Ez azért is célszerű, mert délelőtt, tanítási időben a Sulinet nagyon lassú. Az ilyen délutáni összevont órákat szeretik a diákjaim, ilyenkor alig akad halaszthatatlan egyéb programjuk.
A számítástechnika-órák utolsó néhány percét, illetve az órák közötti szünetet is felhasználhatjuk kisebb keresésekre. Ha az osztályfőnök nem számítástechnikus, bátran kérheti a szakos kollégák segítségét, örülni fognak a kéréseknek.
Az egyes évfolyamokon kitűzött céljaim a következők.
9. évfolyam: Ismerkedés, beporzás1
10. évfolyam: Mire használhatom?
11. évfolyam: Készítsük magunk
12. évfolyam: Felkészülés
Szakórán megismerték az internetet és a különböző szolgáltatásait. Kevés idő jut azonban böngészni, keresgélni. Pedig át kell esni a gyermekbetegségeken: tevét kell etetni a tevefarmon (http://www.napfolt.hu), meg kell tanítani a hősembert az esőtáncra (http://www.hosember.hu), és ki kell próbálni a különböző stratégiai játékokat is. Muszáj elolvasni a szappanoperák folytatásait a kereskedelmi csatornák honlapjain, ahol üzenetet is lehet küldeni kedvenceiknek, ezért ha eddig még nem tették regisztrálni kell őket valamelyik levelező szerveren.
Célszerű összegyűjteni az osztály e-mail címeit, aztán megindulhat egymás között is a levelezés. Itt érdemes bedobni a képeslapküldő szolgálatokat (http://www.cardex.hu; http://www.bluemountain.com). Még érdekesebb, ha hangszóró is csatlakozik a gépekhez! Ünnepek táján több magánüdvözlet-küldő szolgáltatás jelenik meg (lásd később a 11. évfolyamnál).
Egy lyukasórán azután érdemes rászánni az időt, és a web-galéria képeslapjaiból (http://hungart.euroweb.hu) küldeni mindenkinek egyet-egyet, hogy találkozzanak igényes reprodukciókkal is. Remélhetőleg a képeket megnézve kedvet kapnak egy képtárlátogatásra is. Eközben konzultálhatunk más tantárgyat tanító kollégákkal, akik szorgalmi feladatként megemlíthetnek néhány, a tananyaghoz kapcsolódó témát. A keresőprogramok (http://www.net.hu Hudir, Heuréka; http://origo.hu AltaVizsla, AltaVista; http://www.altavista.com; http://www.yahoo.com) és a Magyar-, Európa- és Világholnap (http://www.fsz.bme.hu/hungary) segítségével anyagot gyűjthetünk házi dolgozatokhoz, felkereshetünk egzotikus tájakat, megnézhetünk ismert műemlékeket. Érdemes megismerni a Magyar Csillagászok Egyesületének (http://www.mcse.hu), az Országos Meteorológiai Szolgálatnak (http://www.met.hu) a honlapját, meglátogathatjuk a magyar Ki kicsodát is (http://www.net.hu/kiki).
Amíg diákjaink ismerkednek az internettel, mi is ismerkedünk velük. A keresőprogramokkal először általában a saját hobbijukkal kapcsolatos honlapokat nézik meg. Megtudhatjuk róluk, hogy a Forma-1, a lovaglás, az autók, a küzdősportok, a divat vagy a receptek érdeklik őket leginkább. Amíg a gép keres, sok mindenről beszélgethetünk, vagy felhívhatjuk a figyelmüket a csak őket érdeklő, érintő honlapokra is. Tapasztalataikat, élményeiket aztán megbeszélhetjük a nem számítógépes osztályfőnöki órákon.
Keressünk úticélt a világháló segítségével! Ha tudjuk már, hová megyünk, keressünk szállást (http://www.hudir.hu Kikapcsolódás, turizmus; http://www.utazas.com), nézzünk hozzá menetrendet (http://elvira.mavinformatika.hu). Ezután elkészülhet a kalkuláció, s a végleges döntés után e-mailen lebonyolíthatjuk a szervezést.
Az osztály érdeklődési körének megfelelően folyamatosan frissíthetjük a faliújságot. Az ünnepekhez kapcsolódóan aktualizálhatjuk a dekorációt. Iskolánkban hagyománya van a Tőzsdejátéknak. Internetes tőzsdefigyeléssel (http://www.hvg.hu/plusz) segíthetjük, támogathatjuk érdeklődő diákjainkat.
Más tantárgyakhoz tematikusan keresgélhetünk. Rendezhetünk internetes múzeum- és országházlátogatást (http://www.mkogy.hu). A hálón választhatjuk ki, hogy mikor és hová menjen az osztály moziba vagy színházba (http://www.pestimusor.hu). Rendezvényekről, nyelvtanfolyamokról is értesülhetünk. Felkereshetjük az internetes könyváruházakat (http://www.libri.hu), tájékozódhatunk a legújabb kiadványokról. Idegen nyelvű honlapok meglátogatása kapcsán megtanulhatjuk a szótárak használatát (http://www.origo.hu - Szótárak).
Körülnézhetünk mások háza táján (http://www.fsz.bme.hu/hungary A WWW honlapok), az Oktatási Minisztérium (http://www.om.hu) és a Sulinet (http://www.sulinet.hu) honlapján. Szervezhetünk verseny- és pályázati figyelőt, felvehetjük a kapcsolatot a legrokonszenvesebb iskolai honlapok tulajdonosaival.
Iskolánkban ezen az évfolyamon a számítástechnika- vagy informatikaórákon prezentáció, multimédia, weblapszerkesztés a tananyag. Ehhez kapcsolódhat az osztályfőnöki órák egy része is. Elkészíthetjük az iskola honlapját, ha már van, készíthetünk hozzá osztályhonlapot, s ezt folyamatosan frissíthetjük.
A különböző ünnepekre készíthetünk alkalmi honlapokat, bemutatókat. Ha az iskolában több beporzott osztály is létezik, kiírhatunk pályázatokat. A győztes pályaművet az ünnep hetében bárki megnézheti az iskola honlapján vagy a helyi hálózaton. Létrehozhatunk az iskolai hálózaton webfelületű iskolaújságot, vagy megpróbálkozhatunk a már meglevő klasszikus forma elektronikus, interaktív mellékletének szerkesztésével is. Karácsony, húsvét előtt mi is indíthatunk képeslapküldő szolgálatot a diákok által felkutatott vagy maguk tervezte, rajzolta képek segítségével. Itt alkalmunk nyílik a tanulók ízlésének formálására, kreativitásuk fejlesztésére is.
Közeledik az érettségi és a felvételi. Az egyetemek, főiskolák honlapjain megjelennek a felvételi- és előkészítő tájékoztatók, a felvételi követelmények, az előző évek feladatsorai, ponthatárai (http://www.tovabbtanulas.hu). Egyre többen teszik fel a hálózatra a kidolgozott érettségi tételeiket. Ezek között is érdemes böngészni, ha másért nem, az ötletekért. A különböző közép- és felsőfokú szakmák és követelményeik is megtalálhatók a hálón (http://www.nive.hu).
Aki nyelvvizsgára készül, megnézheti a Rigó utca honlapját (http://www.itk.hu), megismerheti a követelményeket, a vizsgák időpontjait és helyszíneit, kipróbálhatja a tudását az interaktív teszt segítségével, tudakozódhat az új jogszabályokról. A már vizsgázottak is megnézhetik elért eredményeiket a kódszámuk segítségével.
Közösen felkereshetjük az APEH (http://www.apeh.hu) honlapját, ahol megtalálhatók a különböző űrlapok, kitöltési útmutatók, adóügyi előírások. Nem számítógépes órán érdemes egy személyi jövedelemadó-bevallást kitölteni, mert lehet, hogy jövőre már szükségük lesz rá.
A Hudir Kis Törvénytárában is körülnézhetünk, ha tanítványaink a jövőben jogi problémákkal találnák szembe magukat, lehet, hogy itt is elég segítséget kaphatnak. Egy-egy társadalomismeret-óra előtt vitaindítók lehetnek a közvélemény-kutató intézetek által közzétett felmérések is (http://www.gallup.hu, http://www.szondaipsos.hu).
Osztályfőnöki órákon az egyik cél a tanulók felkészítése az iskola utáni életre. Ennek az életnek pedig egyre inkább szerves része a számítógépes kultúra és az internet. Kevés diák rendelkezik otthon korlátlan internet-hozzáféréssel, de ha mégis bírja a családi költségvetés, akkor sem igen tudják értelmesen kihasználni. Meg kell őket tanítani, hogy szeressék és okosan használják a világháló nyújtotta kibővült lehetőségeiket, de ne váljanak internetfüggővé.