Nyomtatóbarát változat: Országos Közoktatási Intézet > Új Pedagógiai Szemle 2000 október > www.oki.hu

www.oki.hu

Mindenekelőtt köszönjük látogatóink visszajelzéseit: a tetszésnyilvánítások sok erőt adnak a további munkához; az ötletek, hiányjelzések pedig segítséget ahhoz, hogy áttekinthetőbb, gazdagabb legyen honlapunk tartalma. Ez azért sem lényegtelen, mert szeptemberben látogatóink száma meghaladta a harmincezret; ekkora érdeklődés mellett még fontosabb, hogy látogatóink ne csak az idejüket vesztegessék, hanem valóban haszonnal böngésszék lapjainkat.

Lehet, hogy első pillantásra nem feltűnő, de némileg átalakítottuk a kezdőlapot. Eddig szétszórva jelentek meg a különféle közérdekű információkra mutató linkek, ezeket a hivatkozásokat most egybegyűjtöttük, a bal oldali hasábban a "Közoktatási információk" főcím alatt találhatók meg. Hamarosan elérhetők lesznek a szerverünkön tárolt letölthető anyagok (iskolai szoftverek, oktatási nevelési programok, nagyobb terjedelmű tanulmányok) is ugyaninnen, a címlap bal oldali hasábjából. A jobb oldalon az "Ajánlatunk az internetről" címre kattintva most már megtalálható az összes olyan hivatkozás, amely május óta a címlapon megjelent ebben a rovatban. Egyébiránt maga a címlap függőleges irányban terebélyesedett, tehát érdemes lefelé görgetni, ha valaki nem találja első ránézésre azt, amit keres. Sok visszajelzés szól arról, mi mindent kellene még kitennünk a kezdőlapra, ezeket megfontoljuk, ugyanakkor szem előtt kell tartanunk azt is, hogy a címlap áttekinthető maradjon.

Az előző számban már írtunk arról, hogy szeretnénk minél több EU oktatási dokumentumot magyar nyelven hozzáférhetővé tenni. Az első ilyen az eEurope-akcióterv volt. Ebben a hónapban ennek egyik legfontosabb előzménye következik, az a szöveg, amelyre talán a legtöbbet hivatkoznak a közelmúlt európai oktatásával foglalkozó kutatók, oktatáspolitikusok. Ez az 1995-ben kibocsátott Fehér könyv – tanítás és tanulás (White Paper – Teaching and Learning), amely az Európai Unió oktatási stratégiájának ma is egyik alapdokumentuma. Fő kérdésfelvetése, milyen választ adhat az európai oktatás a tudományos technikai fejlődés, a globalizálódó gazdaság és a kialakuló információs társadalom teremtette új viszonyokra. A szöveg már jó ideje megjelent könyv formájában magyarul, de napjainkra már megszerezhetetlenné vált. Hogy teljesebbé tegyük a képet, ezzel egy időben közreadjuk azt az idén készült beszámolót, amely a Fehér könyvben foglaltak elmúlt öt évbeni megvalósulását tárgyalja. A beszámoló nálunk olvasható először magyarul.

Folytatjuk az OKI műhelyeiben készült, nyomtatásban nem publikált tanulmányok közreadását is. Ebben a hónapban Földes Petra Innovatív iskolák című cikkére szeretnénk felhívni a figyelmet. A szerző a közoktatásban a nyolcvanas évek végétől bekövetkezett szerkezeti változások összefüggésében vizsgál négy olyan iskolát, amely képes volt egészében innovatív pedagógiai programot létrehozni. A példákon keresztül nyomon követhetők a helyi társadalom, az innováció és az oktatásirányítás kölcsönhatásai. A tanulmány magyar és angol nyelven is elérhető oldalainkon. Szeretnénk, ha ez az írás a közoktatási innovációkat bemutató sorozat első darabja lenne.

Továbbra is várjuk visszajelzéseiket, észrevételeiket. A hiányt jelző űrlap és a jelentkezési lap "Helyi Piactér" rovatunkba már a kezdőlapról is elérhető. Sok kérdés érkezett az OKI közeljövőben megjelenő kiadványairól (legtöbben a Jelentés a magyar közoktatásról 2000 iránt érdeklődtek), mostantól fel lehet iratkozni az OKI Kiadó elektronikus hírlevelére is, amely nyomtatásban megjelenő új kiadványainkról tájékoztatja az érdeklődőket, illetve lehetőség nyílik az Új Pedagógiai Szemle on-line megrendelésére is.

Reméljük, hogy honlapunk megtekintése továbbra is hasznára válik mind visszatérő, mind új látogatóinknak.

Mészáros János