Könyvjelző
Mikulás Gábor: Menedzsment
Bevezetés 7 vezetői teszttel, 222 információs és könyvtári példával
Nyíregyháza, 1999, Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Könyvtárak Egyesülés, 274. p.
A könyv a menedzsment területeit pontokba szedve tárgyalja: információs és könyvtári menedzsment, tervezés, irányítás, szervezés, emberi erőforrás-gazdálkodás és tervezés. A könyv felépítése egyszerű, könnyen követhető a témával még csak ismerkedő olvasók számára is. A stratégiai és rövid távú tervezésen kívül TQM példákat is bemutat. Betekintést enged a könyv a munka szerződéses kiadásának módozataiba, a szervezetkarcsúsítás és újjáalakítás, illetve az erőforrások hatékony elosztásának technikáiba, a munkatársak értékelési módszereibe, a személyfejlesztés kérdéseibe. Az oktatási célú felhasználást segíti a fejezetek végén található ötven kutatási és felmérési javaslat. A menedzsmentben való eligazodást megkönnyíti a fejezetekhez kapcsolódó irodalomjegyzék, illetve a könyv végén található menedzsment-kifejezések kislexikona és az angolmagyar szakmai kisszótár. A kötet végén a vezetői tesztek a saját menedzsment-gyakorlat feltérképezését segítik.
Horánszky Nándor: Erkölcsi rend és szakmaiság a tantervekben
Tantervtörténeti tanulmányok
A tantervtörténeti tanulmánykötet egyesített szempontját már a kötet címe is jelzi: erkölcsi rend és szakmaiság. Csoma Gyula, a könyv ajánlója a következőket írja: Horánszky Nándor tanulmányai a tantervi problématörténet bonyolult szövevényéből az erkölcsiség és a szakmaiság kontrasztjának és egymásrautaltságának, sőt természetes harmóniájának történeti elemzésével napjaink egyik legfeszítőbb közoktatási (tantervi) problémájához vezetnek el. Iskoláink erkölcsi nevelőereje, az erkölcsi hatások értékrendjének mibenléte s ezek tantervi megjelenítése, pluralizmusa vagy szingularitása a mai probléma. A múlt kutatásával a szerző tulajdonképpen a jelen problémáinak megoldásához keres tanulságokat és eligazodási pontokat. A könyvben tanulmányt olvashatunk az erkölcsi nevelés kérdéseiről, a tanterv és curriculum viszonyáról a hazai és német szakirodalomban, a polgári iskola tanterveiről, az általános iskoláról, a gimnáziumról és a középfokú szakoktatásról is.
Fehér M. István: Heidegger és a szkepticizmus. A szkeptikus kételyen át a hermeneutikai kérdésig
Budapest, 1999, Krónika Nova Kiadó.
A szerző Heidegger szkepticizmushoz való viszonyát, s egyúttal a heideggeri gondolkodás szkepticizmusként való felfogását vizsgálja. Noha Heidegger elvi kritikát gyakorol a szkepticizmus fölött, egész gondolkodása mégis egyfajta következetesen végigvitt szkepticizmusként fogható fel. E szkepticizmust manapság népszerűbb nevén ismerjük általában, amit úgy hívnak, hogy hermeneutika.
Freinet-évkönyv 1999. (Sorozatszerkesztő: Horváth H. Attila. Szerkesztette: Horváth H. Attila, Karczewicz Józsefné)
Budapest, Magyar Freinet Alapítvány, 1999. 140 p.
Egy új könyvsorozat első darabja ez a kötet, mely azt a feladatot vállalta magára, hogy évről évre hírt ad a Freinet-pedagógia hazai és külföldi történéseiről, óvodai és iskolai gyakorlatáról, az Egyesület és a Freinet Alapítvány híreiről. A Múltkarikák című egységben az elmúlt években felhalmozódott tapasztalatokról, a Freinet-pedagógia múltjából olvashatunk írásokat. A Jelenforgácsok című rész pedig az aktuális élményeket, tapasztalatokat gyűjti össze. Fontos része a kötetnek a Gyerekalkotások című fejezet, ahol a gyerekek különböző alkotásait mutatják be a szerkesztők: szövegeket, verseket, rajzokat, festményeket. A Kitűző című részben pedig folyamatosan frissített bibliográfiát, ötlettárat, s különböző információkat kapnak az olvasók, illetve a Freinet-pedagógiával foglalkozó pedagógusok.
Süss fel nap 2. Kisgyermekkori modell-intézmények Magyarországon (Szerkesztette: Horváth H. Attila, Sári Lajos, Vekerdy Tamás, Zágon Bertalanné)
Pilisborosjenő, Pedagógus-továbbképzési Módszertani és Információs Központ, 1999. 532 p.
A kötet a Soros Alapítvány Kisgyermekkori Fejlesztés Részprogramjának 29 modellintézményét mutatja be. A modell-intézmények kiválasztásának feltétele az volt, hogy az adott intézmény gyermekközpontú legyen, mások számára is elérhető, adaptálható pedagógiai programmal rendelkezzenek, s legalább négy éve működjön e program szerint. A modell-intézmények közé tartoznak a speciális problémákat megoldó óvodák és iskolák, a szűkebb társadalmi környezet szükségleteit figyelembe vevő intézmények, civil kezdeményezések, reformpedagógiai irányzatot adaptáló programok, kistelepülési iskolák, óvodák, iskolateremtő programok stb. A kötetben a modellintézmények működtetői mutatják be saját programjukat, iskolájukat, óvodájukat, ezzel egyúttal megteremtik intézményük munkájának hiteles dokumentálását is. A kötet szerkesztőinek egyik legfontosabb célja ez volt.
Válogatás az utóbbi időben frissen megjelent könyvekből
1.
2.
3. BENCZE MÁRTA SZÜDI
JÁNOS:
4. FEHÉR KATALIN:
5. FENYŐ D. GYÖRGY:
6. HORÁNYI ANNABELLA HOFFMANN
GERTRÚD:
7. HRABAL, BOHUMIL:
8. KIBÉDI VARGA ÁRON:
9. KOLOZSVÁRI JUDIT:
10. KOMLÓSI ANNAMÁRIA. V.:
11. KÓSÁNÉ ORMAI VERA:
12. LUDASSY MÁRIA:
13. SZALAI ERZSÉBET:
14. VOFKORI MÁRIA: