Nyomtatóbarát változat: Országos Közoktatási Intézet > Új Pedagógiai Szemle 1999 december > Könyvjelző

Könyvjelző

Mikulás Gábor: Menedzsment
Bevezetés 7 vezetői teszttel, 222 információs és könyvtári példával

Nyíregyháza, 1999, „Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Könyvtárak” Egyesülés, 274. p.

A könyv a menedzsment területeit pontokba szedve tárgyalja: információs és könyvtári menedzsment, tervezés, irányítás, szervezés, emberi erőforrás-gazdálkodás és tervezés. A könyv felépítése egyszerű, könnyen követhető a témával még csak ismerkedő olvasók számára is. A stratégiai és rövid távú tervezésen kívül TQM példákat is bemutat. Betekintést enged a könyv a munka szerződéses kiadásának módozataiba, a szervezetkarcsúsítás és újjáalakítás, illetve az erőforrások hatékony elosztásának technikáiba, a munkatársak értékelési módszereibe, a személyfejlesztés kérdéseibe. Az oktatási célú felhasználást segíti a fejezetek végén található ötven kutatási és felmérési javaslat. A menedzsmentben való eligazodást megkönnyíti a fejezetekhez kapcsolódó irodalomjegyzék, illetve a könyv végén található menedzsment-kifejezések kislexikona és az angol–magyar szakmai kisszótár. A kötet végén a vezetői tesztek a saját menedzsment-gyakorlat feltérképezését segítik.

Horánszky Nándor: Erkölcsi rend és szakmaiság a tantervekben

Tantervtörténeti tanulmányok
A tantervelmélet forrásai 22. Sorozatszerk.: Horánszky Nándor. Budapest, 1999, Országos Közoktatási Intézet, 424 p.

A tantervtörténeti tanulmánykötet egyesített szempontját már a kötet címe is jelzi: erkölcsi rend és szakmaiság. Csoma Gyula, a könyv ajánlója a következőket írja: „Horánszky Nándor tanulmányai a tantervi problématörténet bonyolult szövevényéből – az erkölcsiség és a szakmaiság kontrasztjának és egymásrautaltságának, sőt természetes harmóniájának történeti elemzésével – napjaink egyik legfeszítőbb közoktatási (tantervi) problémájához vezetnek el. Iskoláink erkölcsi nevelőereje, az erkölcsi hatások értékrendjének mibenléte s ezek tantervi megjelenítése, pluralizmusa vagy szingularitása a mai probléma.” A múlt kutatásával a szerző tulajdonképpen a jelen problémáinak megoldásához keres tanulságokat és eligazodási pontokat. A könyvben tanulmányt olvashatunk az erkölcsi nevelés kérdéseiről, a tanterv és curriculum viszonyáról a hazai és német szakirodalomban, a polgári iskola tanterveiről, az általános iskoláról, a gimnáziumról és a középfokú szakoktatásról is.

Fehér M. István: Heidegger és a szkepticizmus. A szkeptikus kételyen át a hermeneutikai kérdésig

Budapest, 1999, Krónika Nova Kiadó.

A szerző Heidegger szkepticizmushoz való viszonyát, s egyúttal a heideggeri gondolkodás szkepticizmusként való felfogását vizsgálja. Noha Heidegger elvi kritikát gyakorol a szkepticizmus fölött, egész gondolkodása mégis egyfajta következetesen végigvitt szkepticizmusként fogható fel. E szkepticizmust manapság népszerűbb nevén ismerjük általában, amit úgy hívnak, hogy hermeneutika.

Freinet-évkönyv 1999. (Sorozatszerkesztő: Horváth H. Attila. Szerkesztette: Horváth H. Attila, Karczewicz Józsefné)

Budapest, Magyar Freinet Alapítvány, 1999. 140 p.

Egy új könyvsorozat első darabja ez a kötet, mely azt a feladatot vállalta magára, hogy évről évre hírt ad a Freinet-pedagógia hazai és külföldi történéseiről, óvodai és iskolai gyakorlatáról, az Egyesület és a Freinet Alapítvány híreiről. A Múltkarikák című egységben az elmúlt években felhalmozódott tapasztalatokról, a Freinet-pedagógia múltjából olvashatunk írásokat. A Jelenforgácsok című rész pedig az aktuális élményeket, tapasztalatokat gyűjti össze. Fontos része a kötetnek a Gyerekalkotások című fejezet, ahol a gyerekek különböző alkotásait mutatják be a szerkesztők: szövegeket, verseket, rajzokat, festményeket. A Kitűző című részben pedig folyamatosan frissített bibliográfiát, ötlettárat, s különböző információkat kapnak az olvasók, illetve a Freinet-pedagógiával foglalkozó pedagógusok.

Süss fel nap 2. Kisgyermekkori modell-intézmények Magyarországon (Szerkesztette: Horváth H. Attila, Sári Lajos, Vekerdy Tamás, Zágon Bertalanné)

Pilisborosjenő, Pedagógus-továbbképzési Módszertani és Információs Központ, 1999. 532 p.

A kötet a Soros Alapítvány Kisgyermekkori Fejlesztés Részprogramjának 29 modellintézményét mutatja be. A modell-intézmények kiválasztásának feltétele az volt, hogy az adott intézmény gyermekközpontú legyen, mások számára is elérhető, adaptálható pedagógiai programmal rendelkezzenek, s legalább négy éve működjön e program szerint. A modell-intézmények közé tartoznak a speciális problémákat megoldó óvodák és iskolák, a szűkebb társadalmi környezet szükségleteit figyelembe vevő intézmények, civil kezdeményezések, reformpedagógiai irányzatot adaptáló programok, kistelepülési iskolák, óvodák, iskolateremtő programok stb. A kötetben a modellintézmények működtetői mutatják be saját programjukat, iskolájukat, óvodájukat, ezzel egyúttal megteremtik intézményük munkájának hiteles dokumentálását is. A kötet szerkesztőinek egyik legfontosabb célja ez volt.

Válogatás az utóbbi időben frissen megjelent könyvekből

1. A csoportok percepciója. Budapest, 1999, Akadémiai Kiadó. (Pszichológiai tanulmányok 17.)

2. Az 1848- és 1849-es magyar szabadságharcz kitűnőbb vértanúinak emlékkönyve Reprint kiadás (Budapest), 1999, Kassák.

3. BENCZE MÁRTA – SZÜDI JÁNOS: Tervezés, gazdálkodás a közoktatás rendszerében (Főiskolai jegyzet), Budapest, 1999, OKKER.

4. FEHÉR KATALIN: A felvilágosodás pedagógiai eszméi Magyarországon. Budapest, 1999, Eötvös J. Könyvkiadó.

5. FENYŐ D. GYÖRGY: Az én iskolám. Esszék. Budapest, 1999, Krónika Nova Kiadó.

6. HORÁNYI ANNABELLA – HOFFMANN GERTRÚD: Pszichológiai és pedagógiai szolgálat a Nevelési Tanácsadóban. Budapest, 1999, OKKER.

7. HRABAL, BOHUMIL: Macska-maszkabál, avagy Gyónás feloldozás nélkül. Budapest, 1999, Európa Könyvkiadó.

8. KIBÉDI VARGA ÁRON: Noé Könyvei. Tanulmányok, esszék. Kolozsvár, 1999, Komp-Press – Korunk Baráti Társaság (Ariadne könyvek).

9. KOLOZSVÁRI JUDIT: A sajátos ember. A személyiség sajátos szerveződésének okai és tünetei (Főiskolai jegyzet) Budapest, 1999, OKKER. (Differenciáló pedagógia – a Budapesti Tanítóképző Főiskola Neveléstudományi Tanszékének sorozata)

10. KOMLÓSI ANNAMÁRIA. V.: Nem vagy egyedül. Személyiség-lélektan mindenkinek, de legfőképpen a kamaszoknak és a velük élő felnőtteknek. Budapest, Osiris Kiadó, 1999.

11. KÓSÁNÉ ORMAI VERA: Pszichológus az iskolában. Budapest, 1999, OKKER.

12. LUDASSY MÁRIA: Elhiszem, mert ésszerű. Tanulmányok az angol és a francia felvilágosodás korából. Budapest, 1999, Osiris Kiadó.

13. SZALAI ERZSÉBET: Oroszlánok és globalizáció. Kísérlet az 1998 tavaszán hatalomra került kormány szociológiai és szociálpszichológiai megközelítésére. Budapest, 1999, MTA PTI – Új Mandátum Kiadó.

14. VOFKORI MÁRIA: Társadalmi és gazdasági változások az udvarszéki Havasalján a 17–18. században. Kolozsvár, 1999, Erdélyi Múzeumok Egyesülete. (Erdélyi tudományos füzetek 226.)