Bardócz András
Mi bajotok az iskolával?
Az iskola körül jelentkező káosz megszüntetésének első lépése a szerző szerint az, hogy az oktatásban érintettek minden szinten közmegegyezéssel meghatározott értelmű, pontos fogalmakat használjanak. Amíg ez nem következik be, reménytelen minden oktatáspolitikai intézkedés, helyi kezdeményezés. |
Ha az oktatási rendszer részvevői közül csaknem mindenki és csaknem mindig panaszkodik, akkor valami baj kell, hogy legyen az iskolával. Márpedig csaknem mindenki és csaknem mindig panaszkodik. Rosszak a gyerekek. Alacsonyak a pedagógusbérek. Szegények a családok, az önkormányzat, az állam. A pedagógusok kontraszelektáltak. A kormányzat nem ad kellő szakmai támogatást. A reformok csak a pedagógusokat terhelik, míg kutatók, szakértők és más szakemberek élvezik azok hasznát. Drágák és általában rosszak a tankönyvek.
Persze az is lehet, hogy nem az iskolával van baj, hanem csaknem
mindenkivel. A panaszok ugyanis néha ellentmondóak, máskor értelmezhetetlenek,
de a legritkább eset, hogy egyértelmű ítéletek formájában jelenjenek
meg. Nekem semmi bajom az iskolával, mint olyannal. Engem és szerintem
másokat is, talán anélkül, hogy tudnák,
Az elmélet pedig nem fölösleges sallang, vagy legalábbis nem
az kellene hogy legyen. Ha azt kérdem
Téma | A választás aránya | |
Felnőttoktatás | 1% | |
Tanárképzés | 2% | |
Különleges nevelés | 2% | |
Ifjúságmozgalom | 3% | |
Iskolavezetés | 5% | |
Tantervelmélet | 5% | |
Oktatáspolitika | 5% | |
Erkölcsi nevelés | 10% | |
Általános pedagógiai fogalmak | 15% | |
Neveléstörténet | 21% | |
Szakmódszertan | 31% |
Az általános pedagógiai fogalmak természetesen a pedagógiai tudomány alapját képezik, és mint ilyenek tovább elemzendőek volnának. Számunkra azonban most nem ez a fontos, hanem hogy megállapítsuk, mit tekinthetünk a pedagógiatudomány tárgyának. A tudománytörténet természetes része minden diszciplínának. A pedagógiának úgyszintén fontos háttértudománya az erkölcstan, bár a fokozatok e 10%-a talán inkább a szocialista embereszményről szól, mindenesetre csupán ezért figyelmen kívül hagyni, hiba volna. Természetesen a szaktárgyi, szakdidaktikai dolgozatok teljes értékű pedagógiai dolgozatok, már csak azért is, mert a szakjuknak megfelelő bizottság valószínűleg nem fogadta volna el őket szakmai disszertációnak azzal az indoklással, hogy nem szakmai, hanem pedagógiai tárgyúak. És itt van valahol az eb elhantolva. Ha igazán jó szakmódszertani dolgozatot az adott szakterület nem fogad el szakmai disszertációnak, akkor ott az adott szakterület tudományának értéke is megkérdőjelezhető!
Végeredményben azt mondhatjuk fokozattal rendelkező pedagógiatudósaink minősített tudáskészlete alapján , hogy ha figyelmen kívül hagyjuk az oktatáspolitikai, a szaktárgyi és a neveléstörténeti dolgozatokat, a pedagógia (ami e dolgozatok 43%-át teszi ki) a következőkből áll.
Érdemes ezt összevetni azzal, ami a gyakorlatnak az elmélettel szemben támasztott igénye lenne. Egy vidéki pedagógiai főiskola végzős hallgatói a magyar pedagógia időszerű kérdései közt a következőket említik:
— NAT (tartalma, műveltségterületek-tantárgyak, hazai tanügyi tradíció, helyi tantervek)
— vizsgarendszer
— modernizáció (személyi, tárgyi feltételek)
— médiapedagógia
— idegen nyelv
— informatika
— pedagógusképzés
bizonyos területeken a gyerekek több tapasztalattal rendelkeznek, mint az őket tanító tanárok
— ismeretátadás
— tanítási-tanulási folyamat
— hatékonyság
— oktatástechnológia
— iskolai eszközállomány
— nehéz iskolatáska
— tanulásszervezés
— egyénre szabott tanulási módszerek
— tankönyvhiány a bőség zavara
— hatékony fegyelmezés
— pedagógusetika
— gyermeki jogok
— társadalmi-nevelési problémák
— veszélyeztetett ifjúság
— alkohol
— drog
— tizenéves családfenntartók
— túlkoros cigány tanulók
— családi nevelési problémák
túlzott liberalizmus
ráhagyó érdektelenség
kivonulás a nevelésből, az iskolára hárítva azt
— tantestületi
presztízs, együttműködés hiánya, kezdeményezések sikertelensége
— egzisztenciális gondok
— csoportösszevonások
— óraszámok növekedése
— kistelepülések kisiskoláinak megmaradása
— nehezen kezelhető diák
— korosztályhoz illeszkedő módszer
— a vezetőség és a testület kapcsolata
— dolgozók egymás közti viszonya
— pedagógus-diák együttélés az iskola falai között
— munkamorál
— gazdasági ügyek
— az iskola jövője
— fásultság
— érettség
Ezek az adatok magukért beszélnek. Szívesebben írnám, hogy az iskoláért, de az nem volna igaz. Inkább ellene.