Összehasonlító pedagógiai művekről globalizáció és nemzeti oktatási rendszerek
Az iskola mindenütt kutatás, elemzés tárgya. Még akkor is, ha a jövő mint sokan állítják az informatikáé és csak közvetve (lehet) az iskoláé. Ám mint az innovációs történések bármelyikében, az informatikában is folyamatos a tanulás igénye és szükséglete. Az egyes országok, nemzetek iskolaügyének alapkérdése az, hogy mennyiben képes az egész népesség számára a korszak értékeit megbízhatóan közvetíteni. Ezért fordulunk figyelemmel az olyan kiadványok felé, amelyek az összehasonlítás sokrétű szintjén igyekeznek feltárni az egyes oktatási rendszerek működését.
Az információk továbbításában sikerült elérni
a teljes globalizációt, hisz a modernizációs elemek között ott jönnek
létre gyorsan és legszorosabban a kapcsolatok, ahol a legfejlettebb
a technika. Kevéssé van ez így az oktatás területén, ahol a különböző
kezdeményezések mellett is tovább élnek a nemzeti oktatási rendszerek,
képzési formák, és igen lassú az a folyamat, amellyel európai egységesülésről
beszélhetünk. Ezért van jelentősége minden olyan kezdeményezésnek,
amely más országok sajátos viszonyaira is tekintettel, elemző módon
ismertet meg bennünket azokkal a formai és tartalmi elemekkel, amelyek
ma meghatározóak a nemzeti oktatásokban.
Bevezetőnkben utaltunk az információk terén létrejött globalizációra a pedagógiában a komparatisták együttműködése az az összekötő kapocs, amely a pedagógia globalizációját s ezzel hatékonyságát is növelheti.
Kovács Sándor: Hagyományos és új közelítések az összehasonlító pedagógiában. Pécs, 1997. JPTE. 104 p.
Krisztián Béla