Hegedűs Katalin
Csoportmunka a nevelési értekezleten
A nevelési értekezlet fontos szerepet tölthet be egy-egy intézmény szakmai tevékenységének alakításában, a különböző jellegű pedagógiai tevékenységek értékelésében. Az írás azt mutatja be, milyen módon lehet egy adott pedagógiai problémát, nevezetesen a tanítási óra légkörének alakítását a nevelési értekezlet keretében, csoportmunkában elemezni. |
A tótkomlósi Jankó János Általános Iskola és Gimnáziumban az 1997/98-as tanév során az egyik nevelési értekezletünkön csoportmunkában foglalkoztunk a tanítási óra jó légkörét motiváló tényezőkkel, a lehetőségeinkkel és a munkánkat akadályozó jelenségekkel.
A helyzet sajátosan alakult. A nevelőtestület tagjaként próbáltam a foglalkozást megtervezni, és kívülálló irányítóként figyeltem a kollégák munkáját anélkül, hogy a vita menetébe bekapcsolódtam volna. A vázlat a munka fázisait tervezte, a megvalósulás nem minden esetben váltotta valóra az elképzeléseket.
Jónak bizonyult a beszélgetéses forma, a csoporttagok zárt kört alkotva vitatták meg azokat a kérdéseket, melyeket a terv szerint előzetesen átgondolhattak. Ezen a foglalkozáson mindenki szót kaphatott, nem volt vezéregyéniség, akinek a véleménye minden kétséget kizáróan dönthetett volna valamiben, mégis előfordult, hogy egy-egy esetben a jobb szókinccsel rendelkezők használták fel a téma feldolgozására szánt időt. A visszajelzések szerint a csoportbontás és újracsoportosítás azért volt jó, mert ha valaki nem jutott szóhoz az egyik csoportban, teljes értékű csoporttaggá válhatott a másikban. Az aktivitás, a feladatvállalás a témakör kidolgozásában körülbelül 80 százalékosnak mondható. Ha ezt összevetjük azzal, hogy egy hagyományosnak mondható értekezleten hányan szólalnak meg általában (nagy létszámú testületben ez kb. 20-30 százalékra becsülhető), akkor a vállalkozást eredményesnek tekinthetjük.
A foglalkozás végére elkészültek a mellékelt A/4-es táblázatok, valamint a poszterek, melyeket a tanácskozóterem falára helyeztünk.
Az
A gyermekek életében a jó és a rossz irányú változásokat kutatva
A változások kihasználására vonatkozó teendőket két csoport
fogalmazta meg (
A 4. fázisban, a harmadik poszteren önvizsgálatot tartottunk.
A sikert jellemezve túlsúlyba kerültek az elvont főnevek: boldogság, tisztelet, népszerűség. S talán jellemző a pedagógusokra, hogy míg a siker okai, feltételei között megnevezik az erkölcsi és az anyagi elismerést mint feltételt, a kudarc okait szinte kivétel nélkül önmagukban keresik: egyéni adottságaikban, módszereikben, a célok, eszközök helytelen megválasztásában. Ezekből a meghatározásokból arra következtethetünk, hogy az ilyen pedagógus állandóan készen áll arra, hogy önvizsgálatot tartson és megújulásra törekedjen.
A jó légkör megteremtésének feltételei
Egy csoport önállósította magát, és minden kérdésre egy lapon válaszolt. A válaszok itt is alapos közös megbeszélés, megfontolás után kerültek a poszterre.
Ezzel a foglalkozással szakítottunk a nevelési értekezletek hagyományos formájával, lehetőséget teremtve arra, hogy a szolidabb, szerényebb, visszahúzódóbb pedagógusok is megszólalhassanak, és kimondhassák véleményüket.
1. Elméleti előkészítés. Átgondoljuk a kérdéseket.
2. Homogén csoportok alakítása. Megbeszéljük a kérdéseket. (A csoportvezető ügyel az egyenjogúság betartására.)
3. Csoportbontás: heterogén csoportok alakítása. Megvitatjuk a kérdéseket. (A csoportvezető ügyel az egyenjogúság betartására.)
4. Poszterkészítés az egyenként megvitatott kérdések után egyenként.
5. A poszterek összevetése.
1. táblázatELVÁRÁSOK | |
Tanár részéről | Tanuló részéről |
fegyelmezett magatartás | kiegyensúlyozottság |
felszerelés | nyugalom |
érdeklődés | segítőkészség |
empátia | |
Tanár részéről | Tanuló részéről |
fegyelmezett magatartás, figyelem, érdeklődés | érdeklődés |
együtt végzett munka | segítsen a problémáiban |
jó hangulat megteremtése | megoldások |
önmaga legyen a tanár | nyíltság őszinteség |
maximális szakmai tudás | közvetlenség |
őszinte bírálat | |
önmaga lehessen | |
Tanár részéről | Tanuló részéről |
együttműködés | jókedv, nyitottság |
jókedv, nyitottság | ne legyen felelés |
érdeklődés, figyelem | érdekes, változatos óra |
fegyelmezettség | érdeklődés |
figyelmesség | |
igazságosság | |
jutalmazás |
1. poszter
Változások jó irányban | Változások rossz irányban |
bővebb információ | fegyelmezetlenebb |
nyíltabbak | neveletlenebb |
közvetlenebbek | szókimondóbb |
érdektelen | |
közömbös | |
passzív | |
agresszívabb | |
Ezek okai: | |
a média eszközei, terjedése | családi és társadalmi válságok |
(szeretet hiánya, pénzhajsza, média) | |
média | |
Változások jó irányban | Változások rossz irányban |
széles látókör | agresszivitás |
tájékozottság | tiszteletlenség |
magabiztosság | rossz értékrend |
a tudás devalválódása | |
Ezek okai: | |
technika fejlődése | technikai robbanás |
bővebb információ | családi és anyagi háttér |
Változások jó irányban | Változások rossz irányban |
magasabb általános tudásszint | agresszivitás (1) |
nyitottabbak, önállóbbak a változások iránt | követelőzőbb (2) |
magabiztosabbak | befolyásolhatóság (3) |
nem fogadnak el semmiféle hatalmaskodást | céltudatosság hiánya |
Ezek okai: | |
társadalmi és családi értékrend megváltozása, átrendeződése | a családok felbomlása (1) |
gazdasági problémák (2) | |
(társadalmi különbségek) | |
példaképek hiánya (3) |
2. poszter
Teendők a jó irányú változásokat mérlegelve | Teendők a rossz irányú változásokat mérlegelve |
kihasználni a lehetőségeket | megpróbáljuk jó irányba terelni |
kizárja a rosszakat és pótolja a hiányosságokat (szeretet, törődés, irányítás a médiában stb.) |
3. poszter
A siker okai | A kudarc okai | A frusztráció okai |
szakszerűség, következetesség, kitartás, szerencse partner, lehetőség és kihasználása adottságok | kitartás hiánya, túl magas elvárások rossz célválasztás, elbizakodottság, túlterheltség, előzetes ismeretek hiánya | környezet közönye önkifejezés akadályoztatása |
jellemzői | jellemzői | jellemzői |
elégedettség, boldogság, elismertség, népszerűség, tisztelet, kiegyensúlyozottság | passzivitás, boldogtalanság, közöny, irigység, agresszió, önbizalom hiánya | agresszió, zárkózottság, befelé fordulás |
A siker okai | A kudarc okai | A frusztráció okai |
megfelelő alany | szakmai tudás hiánya | kommunikációs zavar |
anyagi, erkölcsi elismerés | empátia hiánya | |
tudás | kommunikációs készség hiánya | |
jellemzői | jellemzői | jellemzői |
tekintély, örömmel dolgozik, kiegyensúlyozott, szakmai háttér, önbizalom, példamutatás | zárkózott, bizalmatlan, öntelt, egoista | teljes megsemmisülés, pedagógiai munkában patthelyzet, teljes csőd erkölcsileg |
2. táblázat
Sikereink a magánélet terén | Sikereink a közélet terén |
kiegyensúlyozott magánélet | a gyermek és a szülő egyaránt elégedett |
példamutató magánélet, gyermekeink sikere | tisztelet |
örömmel dolgozik | |
megfelelő alany | |
anyagi és erkölcsi elismerés | |
jó versenyeredmények | |
pedagógussá váló tanítványok | |
jól boldoguló tanulók |
4. poszter
A jó légkör megteremtésének feltételei |
A pedagógus személyisége: nyílt, közvetlen, őszinte, következetes, alkalmazkodó, vidám, van humorérzéke, igazságos, jó kapcsolatteremtő |
a pedagógus személyisége: partnerség a gyerekekkel, a tanár nemes humora, empátia |
belső harmónia |
jókedv kisugárzása |
anyagi biztonság kell! |
bizalom, jelszó: Mi vagyunk a legjobbak! |
empatikus intelligencia fejlesztése |
jó partnerkapcsolat |
érdeklődés felkeltése |
személyes példamutatás |
pozitív gondolkodás |
Az önállósult csoport külön posztere
1. | Elvárások a tanár részéről | Elvárások a diák részéről | |
csend, fegyelem, érdeklődés, koncentráció | jókedv, türelem, megértés, nyugalom, jó felkészültség | ||
2. | Változások jó irányban | Változások rossz irányban | |
tájékozott, érdeklődő, kreatív | agresszivitás, önzés, közömbösség, érdektelenség, tolerancia hiánya | ||
okok: társadalom fejlődése, tömegkommunikáció, értékrend torzulása | |||
3. | Teendők a jó irányú változásokat mérlegelve | Teendők a rossz irányú változásokat mérlegelve | |
nagyobb tájékozottság felhasználása | okok feltárása, differenciált nevelés, empátia | ||
4. | Siker | Kudarc | Frusztráció |
a cél elérése, a boldogság elérése | a cél el nem érése | kudarcok sorozatának következménye, hatása | |
Okok | megfelelő képesség, kitartás, szerencse | túl magas a cél, a kitartás hiánya, bizalmatlanság | betegség, anyagi gondok, fáradtság, magánéleti gondok |
Példák a sikerre | Magánélet | Közélet | |
magánügy | még a pályán vagyunk, a szűkebb és tágabb környezet elismerése | ||
5. | Jó légkör | ||
reális önismeret, jó kommunikációs készség, tolerancia, pozitív gondolkodás, humorérzék |