Bajusz Györgyné Vezendi Katalin
Foglalkozási terv Peter Weir Holt Költők Társasága című filmjének feldolgozásához
1998 szeptemberétől az általános iskola 7. osztályában megkezdjük a Mozgóképkultúra és médiaismeret oktatását. Előre látható, hogy e tantárgy tanításának sarkalatos pontja lesz a módszertan. Azt már tudjuk, hogy mit tanítunk (szerencsére tankönyvi választék is van), a feldolgozás formáinak megválasztása, kitalálása viszont a tárgyat oktató, több-kevesebb tapasztalattal rendelkező pedagógusok feladata. Az új tantárgy lehetőséget ad számtalan egyéni megközelítési módra, kliséktől mentes, eredeti gondolatok megvalósítására. Foglalkozási tervemet gondolatébresztőnek, ötletadónak szánom.
A film megtekintését megelőző órán a gyerekek feladatot kapnak: egy önként jelentkező tanuló készítsen 3-4 perces beszámolót az Oscar-díjról, a többiek jellemezzék írásban kedvenc tanárukat, kiemelve azokat a tulajdonságait, amelyek megkülönböztetik őt a többi tanártól.
Közvetlenül a vetítés (lejátszás) előtt a tanár dióhéjban közli
a film főbb adatait: 1989-ben, az USA-ban rendezte
A filmhez kapcsolódó konkrét feladatokat nem célszerű a vetítés előtt kiadni, mert ez túlságosan felhívná az adott szempontra a tanulók figyelmét. A papírlapokra felírt feladatokat tehát a film után osztjuk ki, ezeket a gyerekek csoportmunkában, méhkastechnikával (közös álláspont, vélemény kialakítása) oldják meg a következő foglalkozásra.
Saját feladata kapcsán minden kiscsoport fordítson figyelmet a tanult filmformanyelvi elemekre (pl. kameraállások, kameramozgás, montázs, plánok szerepe, hangeffektusok stb.), s témájukhoz kapcsolódva gyűjtsék össze a fontosabbakat.
A film megbeszélését, elemzését 2x45 perces időtartamra terveztem.
A foglalkozás néhány perces kötetlen beszélgetéssel kezdődik, témája
a filmélmény, a film hatása. Ezután a film miliőjének, hangulatának
felidézése céljából memóriajátékot játszunk: néhány perces jelenetet
nézünk meg a filmből (jelen esetben azt az irodalomórát, amikor Keating
kitépeti a könyv bevezetőjét), majd felteszünk tíz kérdést a részletekre
vonatkozóan. Lehetséges kérdések: Mi volt a címe a bevezetőnek:
A játékos bevezető után a kiscsoportok feladatainak előadása következik. (Amennyiben megoldható, az egész csoport nagy kört alkotva ül, a kiscsoportok tagjai egymás mellett helyezkednek el.) Egy kérdés, egy feladat megbeszélésére 5-10 perc jut, szükség szerint. A kiscsoportok ismertetik álláspontjukat, használhatják jegyzeteiket, a felolvasást viszont kerülni kell. Lehetőleg minden csoporttag szólaljon meg. Ezután az egész osztály bekapcsolódik a beszélgetésbe, lehet kiegészítéseket tenni, vitatkozni, új nézőpontot felvetni. (Közben ügyelni kell az időbeosztásra, hogy minden témára maradjon idő.)
Néhány szempont az adott kérdések feldolgozásához:
John Keating jellemének megrajzolása mellett találjunk módot
az általa képviselt modell és a gyerekek tanárideáljának összehasonlítására.
Ehhez a tanulók az otthon készített tanárportrékat, jellemzéseket
használják fel. Ejtsünk még néhány szót a színészi alakításról (
Neil tragédiája kapcsán, melyet célszerű a kiscsoport beszámolója után irányított beszélgetés formájában megvizsgálni, alkalmat találhatunk az aktuális kamaszkori konfliktusok felvetésére is.
Újra meg lehet nézni Neil szertartásszerű öngyilkossági jelenetét, keresve a tárgyak és cselekvések üzeneteit (pl. a szülők hajszálpontosan elhelyezett papucsai az ágy előtt, Puck fejdísze, a nyitott ablak, Neil meztelensége). Hogyan segít ebben a kamera? Érdemes figyelmet fordítani itt a zene szerepére is.
Keating és tanártársai viszonyát vizsgálva vessük fel a kérdést, vajon ki győzött, Keating vagy ott maradó kollégái, illetve az igazgató! Mi a nehezebb: maradni vagy menni?
A Tradíció, becsület, fegyelem, kiválóság vezéreszmének mi volt a jelentősége az iskolában? Hogyan kellett viselkednie annak a tanulónak, aki ezen elveknek meg akart felelni? A fiúk a négyes jelszó melyikével kerültek összeütközésbe? Hogyan? Keressünk példákat a filmből!
A Holt Költők Társasága mint a lázadás eszköze. Mi tartotta össze a fiúkat? Mit jelentett akkor és jelent ma is a carpe diem? Felelős-e a fiúk tetteiért Keating? Indokold a választ! A témát lehet aktualizálni, pl.: Ma milyen társaságot tudnátok elképzelni itt, a ti világotokban? (Itt megmutatkozhat a tanulók aktuális életérzése. Lakótelepi gyerekek például a következő, elgondolkodtató neveket említették: Kivert Kutyák Társasága, Szipusok Társasága, A Semmi Imádók Társasága.)
Mindezeken kívül még sok-sok, feldolgozásra érdemes szempontot találhatunk, ízlésünknek, csoportunk érdeklődésének, összetételének, filmes ismereteinek megfelelően. A feladatok elvégzése után a munka tanulói és tanári értékelése következik. Ez a pozitív motivációt szolgálja, ösztönző, biztató legyen.
A foglalkozás lezárásaképpen egy feloldó jellegű, kreatív játékot javaslok. Leírása: A gyerekek filmcímeket találnak ki, ezeket bedobják egy kalapba. Tetszőleges létszámú csapatokat alakítanak, mindegyikben választanak egy rendezőt. A rendező húz egy címet, majd ehhez berendez egy jelenetet csapatának tagjaiból. A többieknek az a feladatuk, hogy címet adjanak a filmnek. Végül ezt összehasonlítjuk az eredeti (húzott) címmel. A csapatok bizonyos felkészülési idő után, egymást követően mutatják be a jeleneteket.