Mire jó?
Napjainkban, amikor az iskolák új feladattal, helyi pedagógiai dokumentumaik elkészítésével küszködnek, az elmélet és a gyakorlat szerencsés találkozásából sokak érdeklődésére számot tartó könyv született. A helyi tanterv készítésétől a tanítási óráig címmel, másodikként a Budapesti Tanítóképző Főiskola Továbbképző Központjának továbbképző füzetei sorában.
A tanítókra, tanárokra váró szokatlan pedagógiai feladat arra is jó, hogy szorításában mint a szerkesztők a kötet bevezetőjében törekvésükről írják pallót vessünk a pedagógiai tervezés elméletét és gyakorlatát egyelőre még elválasztó szakadék fölé.
A kézikönyv bepillantást enged egy modellértékű, helyitanterv-készítő, intenzív pedagógus-továbbképző tanfolyam műhelymunkájába is, hiszen tartalma annak folyamatában formálódott. A benne foglalt írások részint a tanfolyamon elhangzott előadásokból készült tanulmányok, részint a hallgatóknak a kurzus eredményes elvégzését igazoló munkái. A Budapesti Tanítóképző Főiskola továbbképző tanfolyama példát mutat arra, hogy gyakorlati pedagógiai feladatok megoldásához igényes szaktudományos alapokról érdemes közelíteni, s a hatékonyság fontos feltétele a résztvevők aktivitása, intenzív együttműködése. Az előadók és hallgatók felismerték és a megjelent kötettel bizonyították is, hogy az új tartalmi szabályozás kulcsa az elméletet és gyakorlatot magába ötvöző tudás. Így kapcsolódott össze a tervezés témakörében a neveléstörténet, a tantervelmélet, a didaktika a tantárgy-pedagógiával.
A neveléstudomány ismert szakembereinek, tantervelméleti
kutatóknak
A könyv egy sikeres, műhelymunka jellegű pedagógustréning értékeinek felmutatása mellett fontos munkaeszköz az iskolák számára, mert segítséget, ötleteket ad gyakorló pedagógusoknak, munkaközösségeknek és iskolavezetőknek helyi tantervi dokumentumaik megalkotásához, a tudatosabb tervezőmunkához.
A helyi tanterv készítésétől a tanítási óráig. Szerk.: Hunyady Györgyné és M. Nádasi Mária. Budapest, 1996.
Szilágyi Imréné