Nyomtatóbarát változat: Országos Közoktatási Intézet > Új Pedagógiai Szemle 1997 május > A technika és háztartástan alapműveltségi vizsga általános követelményei

A technika és háztartástan alapműveltségi vizsga általános követelményei

A technika és háztartástan a C) csoportból választandó vizsgatárgy.

A vizsga tartalmát a Nemzeti alaptanterv 1–10. évfolyamra előírt témái alkotják:

Épített, szerelt modellek: épített tér, környezet és technikai rendszerek modellezése.

Tervezés: a megfigyelések tapasztalatainak rendszerezése, gyártmánytervek, gyártástervek.

Anyagok és alakításuk: összetétel, szerkezetállapot mint a tulajdonság meghatározói, az anyagfeldolgozás technológiai folyamatai és az anyagalakítás eszközei.

Irányítástechnika: irányítási rendszerek modellezése, vezérlés, szabályozás.

Technikatörténet: a technikatörténet összefüggései a társadalom és a tudomány történetével; a magyar és nemzetközi technikatörténet, főbb korszakai, lényeges technikai találmányok.

Közlekedés: a gyalogos-, a tömeg-, a kerékpáros- és a segédmotor-kerékpáros közlekedés szabályai; a közúti közlekedés biztonságát befolyásoló tényezők.

A család élete, egészsége, ruházkodás, táplálkozás, az ételkészítés munkafolyamatai.

Munkaszervezés, a család szabadidejének szervezése, gazdálkodás az idővel, pénzzel, energiával.

Lakás, lakókörnyezet, háztartási technikák, energiagazdálkodás, környezetvédelem.

Kertgazdálkodás alapjai, növényápolási ismeretek, termelési gyakorlatok.

A kiegészítő/elmélyítő követelmények tartalmát, időtartamát, vizsgáztatásának eszközét és módját az iskola határozza meg.

A technika és a háztartástan 70-30% arányt képvisel.

*

A vizsga két részből áll: írásbeli és gyakorlati vizsgából.

A vizsgán fele-fele arányban szerepelnek a Nemzeti alaptanterv minimum- és minimum fölötti követelményeinek megfelelő feladatok.

Az írásbeli vizsga központi feladatbankból összeállított feladatok megoldásával történik.

A feladatlap a fenti témakörök mindegyikéből tartalmaz feladatot.

A feladatlap különböző típusú, a tanultak felidézését, értelmezését, alkalmazását igénylő feladatokat tartalmaz.

A feladatok megoldása lehetővé teszi annak értékelését, hogy a vizsgázó

– milyen mélyen sajátította el az előírt témák tényeit, fogalmait, összefüggéseit;

– milyen szinten képes rajzot vagy ábrát felismerni, értelmezni;

– mennyire ismeri a magyar és a nemzetközi technikatörténet főbb korszakait, a lényeges technikai találmányokat;

– milyen szinten képes algoritmusokat készíteni és alkalmazni.

– milyen szinten képes felkészülni az önellátásra, a háztartás feladatainak gyakorlására, a célszerű gazdálkodásra a mindennapi életben;

– mennyire képes a háztartási munkákat tervszerűen végezni;

– mennyire tudja a háztartás megtakarítási lehetőségeit kihasználni;

– fel tudja-e ismerni a környezetvédelmi lehetőségeket a lakásban, az iskolában és környékén;

– mennyire tudja a gyalogos-, a kerékpáros- és a tömegközlekedés szabályait alkalmazni;

– milyen szinten tudja a közlekedési jelzéseket biztonságosan értelmezni;

– ismeri-e a közlekedés pozitív magatartásformáit.

A feladatlap megoldására 45 perc áll rendelkezésre.

A javítást és az értékelést a szaktanár végzi a megadott javítókulcs és osztályzattá alakító kulcs alapján.

A javítást és az értékelést a vizsgaelnök ellenőrzi, illetve ellenőrizteti.

*

A gyakorlati vizsga modellezési feladatokat tartalmaz.

A modellek megoldása lehetővé teszi annak értékelését, hogy a vizsgázó

– milyen szinten képes technikai problémát elemezni, megoldani, annak modellezését megtervezni, többféle megoldást keresni és a kivitelezéshez a legmegfelelőbbet kiválasztani;

– milyen módon tudja az anyagvizsgálatok elemi módszereit alkalmazni;

– mennyire ismeri az anyag, a forma, a funkció és az esztétiku
összefüggéseit;

– mennyire tudja a szerszámokat és az eszközöket szakszerűen használni;

– mennyire tud működő modelleket, tárgyakat készíteni;

– milyen biztonsággal, mennyire kreatív módon és pontosan használja a tanult technikákat;

– milyen szinten képes a mindennapi életben előforduló problémákat praktikusan megoldani;

– mennyire ismeri a helyes táplálkozás szabályait és
a konyhatechnikai eljárásokat.

A modellek elkészítésére 120 perc áll rendelkezésre.

A produktumokat a szaktanár értékeli, minősíti megadott szempontok szerint, amit a vizsgaelnök ellenőriz, illetve ellenőriztet.