A magyar korona története.

A tulsó lapon közlött kép egy kerekgallér alaku palástot ábrázol, melly a magyar koronázási jelvények egyik lényeges kiegészitő része, Szent István palástja névvel fordul elő mindenütt hol róla emlités tétetik történeti okmányokban, és megállapitott közhit felőle, hogy Gizela Sz. István kegyes neje tulajdon kezeivel himezte azt. Annyi bizonyos, hogy eredetileg misemondó palástnak (casula) rendeltetett, s mint a reá himzett emlékiratból kitünik, a fehérvári székesegyháznak ajándékozta azt I. István király és Gizela.

Eredeti szine égszinkék volt, kelméje selyem, mellyet az idő nagyon megviselt. Gazdagon meg van rakva aranynyal és drága gyöngygyel, s az igen fáradságos és szorgalmas aranyhimzetek az üdvezitőt, a b. szüzet, az apostolokat, profétákat és vértanukat, végre magát Sz. Istvánt és Gizelát ábrázolják. Mindenkik mellett oda van a neve himezve. Történetiróink bizonyitása szerint már első Péter király használta koronázási palástul, s azóta mindig a koronázási jelvények között foglalván helyet, a szent korona viszontagságaiban is részesült, mellyre visszatérve következőket tatjuk szükségesnek megirni.

Mint legutóbbi számunkban emlitők, Sylvester pápa királyi koronát küldött Istvánnak, tiszta vert aranyból, drága kövekkel, gyöngyökkel és zománczczal ékesitve. Az egész egy üres félgömb, kivülről keresztben két ékes félkörrel, tetejében kereszttel, – melly az idők viszontagságai miatt most már inog helyében, s azért rajzolják közönségesen görbült helyzetben, – s az üdvezitő és több szentek képeivel ékeskedik. Ez a mostani magyar korona felső részét teszi, s a Sylvestr által küldött, ugy nevezett latina korona. A rajta levő alakok közől csak az idvezitő képe látszik, mert az alább körszegélyben elhelyezett többi szent képeket elfedi nagyjából a későbben hozzá csatolt, s jelen koronánk alsó részét képező görög korona.

Azon alsó része a koronának, mellyen számos, legnagyobbrészt szent alakok tisztán látszanak, 1075. év táján került Magyarországba. Dukas Mihály görög császár tisztelte meg azzal Géza herczeget, ki később király lőn, azon emberséges bánásmódért, mellyet a görög hadifoglyok iránt tanusitott, t. i. Belgrád elfoglalásakor nagyszámu foglyokat váltságdij nélkül hazájokba küldött.

Valamivel különbözik azon arany szine, mellyből a görög korona készült, a Sylvesterfélétől, alakja pedig egészen más, mert ez mint egy koszoru, egészen nyilt, s épen ezen tulajdona tette lehetségessé a két korona összefoglalását, a mit nem egyéb czélból cselekedhettek elődeink, hanem annak kikerülésére, hogy két korona egy országban, viszálkodásokra ne szolgáltasson okot; mert már Géza herczeget azzal gyanusitották bátyja Salamon király előtt, hogy királyi hatalom után áhitozik, azért fogadta el Dukastól a koronát.

Décsy történetirónk szerint I. Géza és sz. László a görög koronával koronáztattak meg, minthogy a másik az állhatatlan jellemü elüzött Salamon király birtokában volt. Hogy mikor és ki egyesitette a két koronát, arról bizonyos adatokat nem birunk, és az ide vonatkozó különböző véleményeket helyszüke miatt nem közölhetjük, szoritkozván egyedül a legnevezetesebb eseményekre, szent koronánk történetéből.

K. u. születése után II. Sylvester pápa küldte a már emlitett oknál fogva Istvánnak a királyi koronát, melylyel ugyanazon évben Esztergamban megkoronáztatott. Ezen nagy nemzeti ünnepély után a korona részint Esztergamban a királyi kincstárban, részint a sz. fehérvári káptalan által őriztetett, több Árpádtól származott királyok alatt, kik mind fejökön viselték ezen uralkodói diszjelt. I. Endre király s testvére Béla herczeg között viszálkodás folyt a korona jövője fölött, mellyet Endre kesőbb született fiának szánván, testvéréről Béla herczegtől, ki idővel csakugyan király lőn, féltvén, olly próbára tette őt, hogy koronát és kardot helyezett eléje szabad választásul, de Béla figyelmeztette lévén a cselre, kardot választott, melylyel aztán kivivta magának a koronát.

Később Béla fiai és Salamon király közt folyt huzamos villongás, mellynek hasonlókép koronaféltés volt fő oka, s midőn Salamon megszalasztatott, a koronát is magával vitte, de szent László király alatt az ismét visszakerült.

Hogy a tatárpusztitáskor IV. Béla idejében az egész országgal a sz. korona is veszélyben forgott, az nagyon természetes, de megmentését különfélekép adják elő a történetirók.

Az Árpádvérü királyok kihaltával 1301-ben Venczel cseh származásu királyfi fejére került, kit nem sokára a koronával együtt titkon magával vitt szinte Venczel nevü atyja 1304-ben.

Ezután Ottó bajor fejedelmet választák a magyarok királylyá, kinek sikerült a sz. koronát Venczeltől visszaszerezni, s miután azt, mint Kollár Lajos irja egy fakulacsban szerencsésen vissza hozta az országba, a magyarok megkoronázták vele 1305-ben.

1307-ben Apor erdélyi vajda Ottót csel által kezére kéritvén, Ottót magát haza küldte, a koronát pedig birtokában megtartotta 1310-ig, a midőn Tamás esztergami érsek ékesszólásával s szép igéretekkel rábirta, hogy a koronát a nemzetnek vissza adja, melly azt a Rákoson Robert Károly fejére tette, s ez időtől fogva Albert haláláig Visegrádon őriztetett minden nevezetes viszontagság nélkül.

Albert halála után kétfelé oszlott a nemzet akarata. Egyik párt Ulászló fiatal lengyel királyt kivánta az özvegy királynéval összeházasitani, s a magyar trónra ültetni, a másik párt az özvegy Erzsébet királynéhoz csatlakozott, ki csecsemő fiának Lászlónak óhajtván a királyságot biztositani, III. Fridrik császárhoz fordult, s hogy a kitört háborut folytathassa, neki 26 ezer aranyért elzálogitá a sz. koronát, 1444-ben, s kisdedét gyámságára bizta.

Fridrik ellen később Mátyás király fegyvert fogott, ki a pápa közbenjárására 60,000 arany váltságbérért kiadta a koronát 1462-ben, melly 3000 lovas dalia kiséretében visszaérkezvén Sz.-Fehérvárott tétetett a nagy király fejére, s 1492-ig folyvást Budán maradt, onnan régi helyére Visegrádra szállittatván át. Ekkor rendeltettek melléje koronaőrök, s azon törvény hozatott, hogy az semmi szin alatt ki ne vitessék az ország határain kivül.

A mohácsi veszedelem után ismét két pártra szakadt a nemzet, egyik fél ZápolyaJánost koronázta meg Sz.-Fehérvárott, a másik Ferdinand osztrák herczeget kiáltotta ki királylyá. Később Budavárral a szent korona is Szoliman török császár hatalmába került, ki azt Zápolya özvegyével és kis fiával Erdélybe küldvén Károly-Fehérvárott őriztetett, mignem végre 1551-ben I. Ferdinánd birtokába jutott, s az ország rendei azt határozták, hogy ezután a korona a pozsonyi várban őriztessék. De nem soká maradt Pozsonyban, mert a török elől Bécsbe vitetett, s 1608-ig majd Osztrák-, majd Csehországban tartották.

1619-ben Bethlen Gábor hatalmába került s két év folytán Zólyomban és Ecseden őriztetett, azután Trencsinben, majd Sopronyban tartatott, s ismét rendes helyére Pozsonyba került.

III-dik Ferdinand alatt Rákóczi György elől 1645-be Győrbe, majd Bécsbe vitetett, de egy év mulva ismét visszakerült. Később I. Lipót Bécsbe vitette Tököli elől, s minthogy a Tökölit támogató törökök Bécs alá nyomultak, a sz. korona 1683. Linczbe majd Passauba küldetett, s csak 4 év mulva került vissza Pozsonyba. 1703-ban a pozsonyi vár villám által porrá égetve, ismét Bécsbe került a korona. III. Károly koronáztatásához hozatott vissza Pozsonyba, 1711-ben s ott őriztetett 73 évig folytonosan.

II. József császár parancsára 1784-ben ismét Bécsbe vitetett a szent korona. Egy történetirónk azon rendkivüli véletlen esetet jegyezte fel, hogy midőn az akkori repülő hidhoz (a Dunán Pozsony mellett) érkeztek a koronával, hirtelen olly szélvész támadt, hogy a révészek nem mertek elindulni, s darab ideig várakozni kelle a drága teherrel, mignem a haragos elemek lecsillapultak.

* * *

Későbben, midőn II. József császár minden Magyarországra vonatkozó határozatait rövid idővel halála előtt visszavonta, és megsemmisitette, a szent koronát is visszaadta a nemzetnek, melly azt általános örömmel fogadta, s az ország rendei határozatából ezentúl Budán őrizteték az országos koronaőrök által.

Kivévén azon ideiglenes veszélyt, melly e század elején az ugynevezett franczia háboru alkalmával fenyegeté, semmiféle viszontagság nem érte azon időig, mellynek történetét megélő emberek szájából hallhatja, s részben maga is tudja minden olvasó.