Nyugat · / · 1911 · / · 1911. 8. szám · / · Isaburo Nagai
Ha a Tolsztoj japáni befolyását figyeljük, először az tűnik szemünkbe, hogy csaknem kizárólag fiatalemberekre terjed, másodszor, hogy e befolyás egyaránt megvan a buddhisták és keresztények közt és harmadszor, hogy e befolyás inkább közvetett, mint közvetlen. Nem is volt elég erős ahhoz, hogy megkülönböztethető társadalmi mozgalmat teremtsen Japánban. E tanok alkalmasak voltak az emberi élet meztelen tényeinek föltüntetésével egyes emberi lelkeket fölrázni. Azonban kevesen tartják meg a Tolsztoj szerinti hitet, hanem csakhamar majdnem valamennyien más irányba térnek. Vagyis, Tolsztoj a Keresztelő János, aki a lelkeket fölkelti és a szellemi életben új életet ad. Kató csak egy példa a sok száz közül. Mily éles Tolsztoj szava, amikor először halljuk! Nyomon követi a lélek ébredése, azonban idealizmusa sokkal szélsőbb, mint sem hogy meg lenne valósítható a mindennapi életben. Így aztán a buddhizmushoz vagy kereszténységhez menekülnek, hogy a tolsztoji tanokban szembetűnő ellentmondások harmóniáját megtalálják.
Számos fordítása jelent meg műveinek Japánban, melyek igen elterjedtek. A japán fordításokon kívül angol kiadások is forognak közkézen.
[+]