Könyvtár Információ Társadalom
Heti hírlevél információs és könyvtári szakemberek számára - Szemlék, hírek, kommentárok

KIT hírlevél: 2016/12., márc. 23.

Szerkesztő: Mikulás Gábor

Hírek

Miért kell a kritikai gondolkodás az információs szakembernek? (olvasóink szavazatára)
Kritikus gondolkodás, készségfejlesztés, kreativitás - mit tud ezekben segíteni a könyvtár?
A jobb életminőségért inkább a közösségi lét minőségére mint az olvasásra (ismeretszerzés) figyeljünk
Könyvtári vetélkedő - marketingorientációs tűnődés
Gyerekkönyvtár Berlinben - állatos könyvek, a bevándorlók gyerekeinek is
Készítsen-e fel a könyvtárosképző az üzleti információs igényekre? (felmérés)
Makerspace - könyvtári terek az alkotáshoz
A könyvtárak is jobban teljesítenek - és egyre jobban alkalmazkodnak is (a kor követelményeihez)
A jó könyvtárosnak nem gond a különféle identitású, bőrszínű, hátrányos helyzetű olvasó
Az LMBTQI-barát könyvtárak útja
Külső és belső kapcsolatok - mint könyvtárosi kompetenciakörök
Felmérték a könyvtárba nem járókat - Róma, Manchester
8 + 1 TIPP helyi újságba cikket író könyvtárosoknak
Online tanfolyamot indít a Google - az igazi fiesta?
YouTube - népszerűsít (úgymond) a Somogyi Könyvtár
Merre fejlesszen a felsőoktatási könyvtár? - kutatás- és kutatótámogatás
Ígéret a tatabányai könyvtár felújítására
Félmilliárd forintért újították fel a Tündérpalotát
Megnyílhat a kincset érő kódexeket őrző gyulafehérvári könyvtár
A könyvtárak története - 8 dián keresztül

Analógiák

Nagy kárt okozhat, ha nem beszélünk, vagy eltitkoljuk kísérleteink eredményeit

Praktikus

Videós üzeneteket küldene e-mailben? Ezzel a leggyorsabb
Vedd észre a propagandát! - Nem elég az olvasás, kritikai olvasás kell

Kisszínes

Kikkel házasodnak a könyvtárosok? - adatgrafika

Információforrások

Várak, kastélyok Magyarországon - Facebook-csoport
Mire figyeljünk hitelfelvétel előtt?


A portálon kívülre mutató linkek a szerkesztés pillanatában élnek.
Ha ezt a szolgáltató megváltoztatja, a forrás nem válik elérhetővé.



Hírek

Miért kell a kritikai gondolkodás az információs szakembernek? (olvasóink szavazatára)FEL

Kritikai olvasás- és írástudást; műveltség (critical literacy) széles körben használják az osztálytermekben szerte a világon. A könyvtárakban is ugyanilyen fontos képesség: segít a hallgatóknak, használóknak, hogy olvasásuk aktívabb, kreatívabb és szövegkritikusabb legyen, s kihívást jelentsenek a társadalmi és politikai rendszerben - határozza meg a a most megjelent Critical Literacy for Information Professionals c könyv (szerk.: Sarah Nicol).
A kritikai műveltség az információ értékelésén (vö.: hitelesség, minőség, relevancia, pontosság, naprakészség, érték, hitelesség, lehetséges torzítás) túl a tudás természetének több alapvető kérdését is felveti.
A kritikai műveltség, mint folyamat, megkérdőjelezi a jelen helyzetet, hogy alternatív eljárásokat fedezzen fel az ön- és a társadalmi fejlődés érdekében. Ebben két kulcselem van: 1. szorgalmazza a gyakorlati tevékenységet és a közösség bevonását, 2. mindezt abban a társadalmi és kulturális környezetet teszi, amelyben hagyományos, digitális, multimédiás és más típusú szövegeket készítenek és olvasnak.
Nem elszigetelten foglalkozik szövegekkel, hanem igyekszik megérteni azt a kulturális, ideológiai és szociolingvisztikai környezetet, amelyben a szöveget létrehozták és olvassák. Mindez kifejezetten tartalmazza az igazságosság iránti elkötelezettséget, a társadalmi igazságosságot és a befogadást. (folyt. köv.) (ref. MG)

Régebbi hírforrás(ok): Hogyan lehetsz a holnap (szuper) könyvtárosa? link

Kritikus gondolkodás, készségfejlesztés, kreativitás - mit tud ezekben segíteni a könyvtár?FEL

Ma már nem okoz nagy meglepetést, hogy a magyar középiskolások negyede tervezi komolyan, hogy külföldre megy tanulni. A diákok legnépszerűbb célpontjai közé még mindig Anglia, Németország és az USA tartozik. De miért akarnak a diákok külföldre menni? Mi az, ami a hazai oktatásból hiányzik?
A diákok jelentős többsége kifejezetten hiányolja a magyar oktatásból a kritikus gondolkodásra való nevelést, a készségek fejlesztésére irányuló foglalkoztatásokat és a kreativitást. A tananyagból a legtöbben a gyakorlatias elemeket és ezek közül is leginkább a pénzügyi ismereteket hiányolják - derül ki az Engame Akadémia a közelmúltban végzett digitális antropológiai kutatásából.

Régebbi hírforrás(ok): Az olvasásra hivatkozás kevés - kritikus szövegértés kell link

A jobb életminőségért inkább a közösségi lét minőségére mint az olvasásra (ismeretszerzés) figyeljünkFEL

Hogyan javíthatja a könyvtár az emberek életminőségét?
- Minden szülő szeretné, ha gyereke jó jegyeket szerezzen az iskolában. Ám a szociális-közösségi siker legalább ilyen fontos. Az óvodásoknál mért szociális-közösségi képességek (hogyan jön ki társaival, hogyan kezeli érzelmeit, milyen problémamegoldó) a 19 évre rá végzett követő vizsgálatok tanúsága szerint sikeresebb életet jeleznek előre. S kis javulás az egyes területeken nagyon jelentős, exponenciális javulást vetít előre. E fontos készségeket a gyerekek döntően szüleiktől kapják. Ha a szociális képességeket kihagyjuk a tantervből, saját gyerekeink jövőjét rontjuk le. (ref.: MG)


Könyvtári vetélkedő - marketingorientációs tűnődésFEL

A könyvtárhasználati készségek - önmagában is vitatott terület. Van, akik szerint a vonatkozó ismeretek elsajátítására, mások szerint a könyvtári szolgáltatások "bolondbiztosra" alakítására érdemes helyezni a hangsúlyt. E szemléleteknek megfelelően alakulnak a könyvtárhasználati vetélkedők, feladatok is. Van, hogy lényegében használói intelligenciateszt a feladatsor: "hadd látom, milyen okos vagy!", van, hogy a használói igények mint jobb szolgálata, netán a használóval való közös értékelőállítás a lényeg: "hogyan tudunk együtt izgalmasat alkotni?". Mindez az adott szakmakultúra marketingorientációs szintjének függvénye (vö.: Milyen erős könyvtárad marketingkultúrája? link Sarkosabban: ki szolgáltat kinek, ki nőjön föl a másik félhez?
- Talán nem nehéz megjósolni, hogy mely szemlélet esélyes a kiterjedtebb használói táborra. (MG)

Hírforrás: KIT-információ
2016. március 23.
Régebbi hírforrás(ok): Milyen erős könyvtárad marketingkultúrája? link

Gyerekkönyvtár Berlinben - állatos könyvek, a bevándorlók gyerekeinek isFEL

A Friedrichshain-Kreuzberg Kerületi Könyvtár Pablo Neruda fiókkönyvtára Berlinben állatos installációval vonzza a gyerekeket (fotókat ld.: link ). A dinoszaurusztok "szakirodalmának" bemutatása mellett gyerekek által rajzolt állatok nevének kezdőbetűivel tanítja az abc-t. A bevándorlókra tekintettel nekik megfelelő idegen nyelvű gyerekkönyveket is kínálnak (kétnyelvűeket is, pl. német-orosz), bár szerényebb mennyiségben, mint az ország nyugati részeinek könyvtáraiban szokásos. S ha már a gyerekeket szüleik kísérik a könyvtárba, a szülőknek szóló, gyerekneveléssel kapcsolatos könyvek is a gyerekrészlegen, a gyerekek felügyelete mellett böngészhetők. (szöveg ás fotó: MG)

Hírforrás: KIT-információ
2016. március 23.
Régebbi hírforrás(ok): Gyerekek és rendőrök is felolvasnak - a hátrányos helyzetűeket és migránshátterűeket segítik link Használókat tájékoztató prospektus 3 nyelven -- mind németül (fotók) link

Készítsen-e fel a könyvtárosképző az üzleti információs igényekre? (felmérés)FEL

Készítsen-e fel a könyvtárosképző az üzleti információs igényekre? - kérdeztük a múlt héten a honlapon. A nem reprezentatív válaszok megoszlása:
3 - Az a business / informatika-képzés feladata
3 - A bevált szakmai profilért felelősek
15 - Kellene
7 - Fel is készítenek
10 - Más képzésekkel együttműködve.
- A válaszok alapján úgy tűnik, hogy a válaszolók többsége kívánatosnak tartaná, ha a képzés az üzleti információs igényekre is kompetencia-választ kínálna, jelentős hányad szerint a jelenlegi képzési kereteken túllépve. Ez a kívánság megegyezik a nyugati képzési mi modellek szemléletével. (MG)


Makerspace - könyvtári terek az alkotáshozFEL

A "makerspace" (egyre gyakrabban így egybe írva) maga olyan területet jelent, például egy könyvtárban, ahol az emberek azért gyűlnek össze, hogy létrehozzanak, alkossanak valamit. Megosztják ötleteiket, tudásukat, eszközeiket, s gyakran együtt dolgoznak egy-egy projekten. A makerspace a közösségi tanulás, az együttműködés, az együttgondolkodás, az alkotás helye. Tulajdonképpen ennek számít tehát minden olyan (hagyományos) könyvtári terület, sarok, program is, ahol/amikor kézműveskedünk, alkotunk, együtt dolgozunk.
Könyvtári jelenlétének újdonsága lényegében abban áll, hogy a könyvtárak felismerték a közös munka, alkotás erejét és fontosságát, elkezdtek a makerspace-re könyvtári funkcióként tekinteni, s szolgáltatásként kínálják azt a közösség, a felhasználók számára.
Ebben tulajdonképpen annak a megerősítését érhetjük tetten, hogy a könyvtár ma már nem pusztán az információ fogyasztás helye, hanem a kreativitás helye; a felhasználók nem csupán (információ) fogyasztók, hanem kreátorok: az információt újabb tartalmak létrehozására és saját kreativitásuk kifejezésére használják fel.
A makerspace mint könyvtári szolgáltatás szoros kapcsolatban áll az iskolán kívüli oktatás minden formájával, az informális tanulással, a korai írás/olvasás fejlesztéssel, a digitális kompetencia fejlesztéssel, de az élethosszig tartó tanulás és a közösségépítés könyvtári feladataival is. Segíti a könyvtár integrációs funkcióját, a különböző társadalmi (gyakran hátrányos helyzetű) csoportok és együttműködésük támogatását, életminőségének javítását, versenyképességét és akár munkaerő-piaci lehetőségeit is (új szakma irányába is elmozdulhatnak).

Hírforrás: Librarian day by day
2016. március 23.

A könyvtárak is jobban teljesítenek - és egyre jobban alkalmazkodnak is (a kor követelményeihez)FEL

Alkalmazkodtak az új kor követelményeihez, immár élen járnak a digitális kultúra közvetítésében. A kilencvenes évek végére 1,3 millióra esett vissza a beiratkozottak száma, most 1,5 milliónál is többen vannak. A tinik érdeklődését a legnehezebb felkelteni, nekik külön programokat kínálnak.
Sokan azt gondolják, hogy az internet, a tévé és a sok-sok szórakozási lehetőség "elavulttá teszi", megfojtja a könyvtárakat. Ám az adatok azt támasztják alá, hogy ez tévedés: ahogy a könyvkiadás tovább virágzik, a könyvtárak is élnek. De persze nem úgy, ahogy eddig - nekik is alkalmazkodniuk kell a korhoz.
A kilencvenes évek elején 1,48 millió beiratkozott könyvtári olvasója volt az összesen mintegy 4300 könyvtárnak a KSH adatai szerint. Egy évtized alatt, a kétezres évek elejére az intézmények száma ezerrel csökkent, alig 3200-ra, a beiratkozott olvasóké pedig százezerrel: alig haladta meg az 1,3 milliót. Aztán trendforduló következett: lassan nőni kezdett a könyvtárak és az olvasók száma is. 2014-ben már 1,527 millióan voltak beiratkozva a csaknem 3900 könyvtárba.
- 2015-ös összesített könyvtárhasználati adatok még nem érhetők el, azok várhatóan ősszel állnak majd az érdeklődők rendelkezésére. (MG)


A jó könyvtárosnak nem gond a különféle identitású, bőrszínű, hátrányos helyzetű olvasóFEL

A társadalmi sokszínűség fogalma nehezen megragadható, számos eltérő meghatározása létezik. A fogalom többek közt a munkahelyekkel, munkahelyi viszonyokkal kapcsolatos szóhasználatban is megjelent. Egyrészt a dolgozókkal, másrészt az ügyfelekkel kapcsolatban, elsősorban a rassz, az etnikum, a fogyatékosság vagy a nemi hovatartozás aspektusából tekintve rájuk. A humán erőforrás kérdésével foglalkozó irodalom szerint a társadalmi diverzitás nem feleltethető meg csupán a rassz és a nemi identitás kategóriáival. A társadalmi sokféleségnek mindenki részese. Az Amerikai Könyvtáros Egyesület (ALA) stratégiai kézikönyve szerint mindenki számára azonos módon kell biztosítani az információhoz való hozzáférést, s külön alfejezet foglalkozik a hátrányos helyzetű csoportok megnevezésével. A könyvtárosok a fogalom használata során viszont nem minden esetben veszik figyelembe az említett kézikönyv megállapításait, vagy eleve eltérő módon gondolkodnak a társadalmi diverzitásról.
10 válaszadóból 4-nek lehetőséget ad a munkáltatója, hogy részt vegyen társadalmi diverzitással kapcsolatos tréningen. Míg egyeseknek ez csupán lehetőség, másoknak kötelező. A munkaadók ugyanis olyan könyvtári szakembereket alkalmaznak szívesen, akik megállják a helyüket egy sokszínű munkaközösségben, és nem okoz számukra gondot a különféle társadalmi rétegből érkező, eltérő szexuális identitású, más bőrszínű, hátrányos helyzetű olvasókkal való foglalkozás. (A könyvtárosképzés, a könyvtáros egyesületek és az egyéni tapasztalat szerepe a társadalmi diverzitással kapcsolatos ismeretek elsajátításában; ref.: Tóth B.I.)


Az LMBTQI-barát könyvtárak útjaFEL

Előző lapszámunk "LMBTQI-barát könyvtárakat! Mi változik a FSZEK-ben?" link cikkében tévesen szerepelt a dátum. Helyesen tehát: 2016. februárjában volt a Háttér Társaság és a FSZEK közötti találkozó. - Köszönjük, hogy olvasóink felhívták figyelmünket a tévedésre. Egyúttal közreadjuk a Háttér Társaság további közleményét is:
- Az USA-ban a szexuális kisebbségek tagjai már a 70-es évektől szorgalmazták a közkönyvtárak szerzeményezési és szolgáltatási gyakorlatának alakítását. Azóta az LMBTQI tematikus könyvtárak, archívumok sokasága alakult a világ demokratikus államaiban és számos modellre akad példa. A civil szervezetek által működtetett LMBTQI gyűjteményektől kezdve (ilyen a Háttér Archívum is link a közkönyvtárak által befogadott LMBTQI archívumokig (pl. az amszterdami IHLIA-Homodok (link Több példát lehet találni arra, hogy a közkönyvtárak LMBTQI sarkokat, különgyűjteményeket stb. alakítanak ki a téma iránt érdeklődők számára.
A közkönyvtárak nyitottsága sokat jelent egyrészt az LMBTQI emberek elfogadásában, hiszen az emberek számára sokszor rejtve marad az LMBTQI kulturális örökség. Az LMBT Történeti Hónapok (link megszervezése is abból a felismerésből származott, hogy a történelemkönyvekben nem, vagy alig említődnek teljesen nyilvánvaló LMBTQI személyek, események. Másrészt az LMBTQI személyek számára is identitás-erősítő, ha könnyen hozzáférhetnek az őket érdeklő irodalmakhoz és ebben egy tájékozott és elfogadó könyvtáros tud a segítségükre lenni.
A Háttér Társaság - az LMBTQI könyvtárakról szóló magyar nyelvű szakirodalom híján kénytelen a külföldi forrásokra, az archívumi konferenciákon, tanulmányutakon és külföldi kapcsolatok révén szerzett tapasztalatokra hagyatkozni.


Külső és belső kapcsolatok - mint könyvtárosi kompetenciakörökFEL

A márc. 3-i MKE-féle kompetencia-konferencián (korábbi híreink: link link ) elhangzott el még két, könyvtáros kompetenciával kapcsolatos fontos problémakör:
1. A szakmán belüli hálózatok épsége / töredezettsége (ki kivel működik ill. nem működik együtt) melyben a törésvonalak komolyan visszavetik a szakmai teljesítményt
2. A szakmán kívüli hálózatokhoz kapcsolódás kompetenciái, melyek szintje alapvetően befolyásolja a szakma külső elismertségét, fennmaradásának esélyét, a könyvtárosi utánpótlást, a költségvetést, a könyvtárosi önkép egészségét. (MG)
- Ulrike Lang, Anna Maria Tammaro szólt a témáról. Többen szóvá tették, hogy a könyvtáros képzettség valamely más tudományághoz kötődő szak elvégzése nélkül elég korlátozott relevanciájú. A bolognai rendszer egyik fő kihívása, hogy milyen szinten biztosítsa a korábbi többszakossághoz kötődő kompetenciák, tájékozottság megszerzését, elsajátítását. Az interdiszciplinaritás, többszakosság fontosságát Hajdu Ágnes alapvető követelményként említette.
Tammaro kiemelte az iSchool mozgalmat, ahol az informatika és a menedzsment konvergenciája a könyvtár és információtudományi területekkel igen jelentős. (Németh Márton)

Hírforrás: KIT-információ
2016. március 23.

Felmérték a könyvtárba nem járókat - Róma, ManchesterFEL

Manchesterben elsősorban feladatközpontúak a könyvtárak, hozzáférési pontokat kínálva a lakossági szolgáltatásokra, míg Rómában a hangsúly inkább a szórakoztatáson, szabadidőn és a rendezvényeken van. A könyvtárba nem járók köre is más a két városban: többnyire idősebb tinédzserek és fiatal felnőttek Manchesterben, főleg fiatal tinédzserek és nyugdíjasok Rómában. Az olvasói csoportok - melyek kulcsfontosságúak az olvasás fejlesztése és a könyvtárral való megbarátkozás szempontjából - jól működnek Angliában; Manchesterben a könyvtárak 90%-ában egy vagy több csoport van, míg Rómában csak a könyvtárak 50%-ában csupán egy-egy csoport található. Ezen kívül Manchesterben a könyvtárosok gyakran szerveznek specializált olvasási csoportokat, melyek többféle olvasói ízlésnek igyekeznek megfelelni. (Közkönyvtárak és könyvtárba nem járók. Róma és Manchester összehasonlítása; autoref.)


8 + 1 TIPP helyi újságba cikket író könyvtárosoknakFEL

A kistelepülések életében az egyik legfontosabb hírforrás a helyi újság, ezért nagyon fontos, hogy a könyvtár időről időre jelenjen meg benne friss történésekkel, információkkal. Ennek a jelenlétnek három nagyon jelentős hozadéka van: egyrészt újból és újból felhívja a még nem könyvtárhasználó lakosság figyelmét a könyvtár létére, mint lehetőségre, másrészt alkalmat ad arra is, hogy a beiratkozott olvasókat gyakoribb látogatásra ösztönözze, végül a rendezvények népszerűsítésére is kiválóan alkalmas, ingyenes lehetőség.


Online tanfolyamot indít a Google - az igazi fiesta?FEL

A Google ingyenes online tanfolyamot indított Magyarországon. A 23 kurzust kínáló "Digital Workshop" képzésre link bárki jelentkezhet, várják a vállalkozókat, diákokat, és mindenkit, aki tudatosabban és hatékonyabban szeretné használni az internetet üzleti céljai érdekében.
A platform ingyenes oktatóanyagokat biztosít a legkülönfélébb témakörökben az online jelenlét kialakításától kezdve a közösségimédia-kampányok futtatásán át a mobiltelefonok által kínált lehetőségek kihasználásáig - mindezt a sikeresebb üzlet érdekében. A felhasználók kiválaszthatják az elsajátítani kívánt témaköröket, vagy a Google és az IAB Europe tanúsítványának megszerzéséhez akár a teljes online tanfolyamot is elvégezhetik. A témakörök teljes listája itt link tekinthető meg.


YouTube - népszerűsít (úgymond) a Somogyi KönyvtárFEL

Közös kincseink az interneten - Közgyűjtemények a virtuális térben címmel hirdette meg a 17. Internet Fiestát az Informatikai és Könyvtári Szövetség. A március 17-től 24-ig tartó országos rendezvénysorozat idején a Somogyi-könyvtár is érdekes és hasznos programokkal várja az érdeklődőket.
Az internet- és digitális kultúra népszerűsítését szolgáló intézmények közkinccsé teszik a világhálón megtalálható online kulturális tartalmakat, érdekes, informatív vagy játékos formában hívják fel a figyelmet a web nyújtotta lehetőségekre.
Néhány cím a Somogyi-könyvtár rendezvényeiből: Behálózva - fedezzük fel a világot az internetes térképek segítségével; A tanár neve: YouTube - tanulás internetes videókkal; Mozi a könyvtárban - helyi vonatkozású filmek, dokumentumfilmek, filmhíradók a neten.
A részletes program és online játék a könyvtár honlapján (link található. A rendezvénysorozat támogatója a Nemzeti Kulturális Alap.


Merre fejlesszen a felsőoktatási könyvtár? - kutatás- és kutatótámogatásFEL

A vizsgált felsőoktatási könyvtárak többsége már nyújt szolgáltatásokat a bibliometria és az adatkezelés területén, vagy tervezi ezeket.
- Növekvő igény mutatkozott más kutatástámogatási szolgáltatások iránt, amelyek nem képezték e tanulmány témáját, így például az e-kutatási támogatás, a folyóirat-kiadási platform és a pályázatírás területén.
- A szerzők azt tapasztalták, hogy sok felsőoktatási könyvtár "nagy lehetőségként" éli meg a bővülő kutatástámogatási szolgáltatásokat, ugyanakkor korlátokat jelent a személyzet tudásának, képességeinek és magabiztosságának hiányosságai és a finanszírozás kérdése.
- A munkatársak képzésével kapcsolatban arról számoltak be, hogy a változó kutatási és tudományos környezetről, a különböző tudományterületek kutatási kultúrájáról és a technológiai változásokról szélesebb körű ismereteket igényelnek.
- Szinte egyetemes igény mutatkozott a könyvtárosképzésben átfogóbb, szakirányú kurzusokra, hogy a jövő könyvtári szakembereit felkészítsék a szélesebb körű kutatástámogatási feladatokra. (Felsőoktatási könyvtárak kutatást támogató szolgáltatásai; autoref.)


Ígéret a tatabányai könyvtár felújításáraFEL

Gazdaságélénkítési tervről állapodott meg Orbán Viktor miniszterelnök és Schmidt Csaba (Fidesz-KDNP) tatabányai polgármester kedden. A kormányfő a Modern városok program tatabányai állomásán tartott sajtótájékoztatón elmondta: a megállapodás része a város közlekedésének korszerűsítése - benne a vasútállomás fejlesztése - 10 milliárd forintból.
A vasútállomás mellett az Árpád Gimnáziumot is fejleszteni fogják Tatabányán, ahol uszodát, sportcsarnokot, vásárcsarnokot és piacot is építenek majd, illetve a könyvtárat és a bányatiszti kaszinót is felújítják.


Félmilliárd forintért újították fel a TündérpalotátFEL

A felújításnak köszönhetően évente több mint 35 millió forintot takaríthat meg az Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeumnak helyet adó épület üzemeltetője.
Befejeződött a Tündérpalota több mint félmilliárd forintos energetikai felújítása Budapesten, a Könyves Kálmán körúti egykori tisztviselőtelepi főgimnázium a külsejében is megújult - közölte a műemléki épületet kezelő Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI). A beruházás a Környezet és Energia Operatív Program (KEOP) keretében, több mint 512 millió forintos támogatásából valósult meg.
A közlemény szerint a felújítás során korszerű lámpatesteket, hatékonyabb fűtési rendszert és napelemeket telepítettek, kicserélték az ajtókat és az ablakokat, valamint - a műemléki szempontokat figyelembe véve - egy speciális, Magyarországon még kevéssé ismert technológia segítségével leszigetelték az épületet. Hozzátették, a leginkább szembetűnő változás az eddig a háborús események nyomait is magukon hordozó, már-már életveszélyesen omladozó, vadszőlővel befutott homlokzati falakon tapasztalható: a helyreállított vakolatra egy nanokerámia réteget vittek fel.
A felújítás eredményeként várhatóan évente több mint 35 millió forintot takarít meg az energiaköltségeken az üzemeltető.


Megnyílhat a kincset érő kódexeket őrző gyulafehérvári könyvtárFEL

A román állam restaurálná a gyulafehérvári Batthyáneum könyvtárat és megnyitná a látogatók előtt.
Az információt Dacian Ciolos román miniszterelnök közölte Gyulafehérváron az után, hogy helyi önkormányzati vezetőkkel találkozott, írja az MTI. Ciolos szerint az ingatlan jogi helyzetének tisztázása után kezdődhet el az épület rehabilitálása, ami nemcsak azt tenné lehetővé, hogy az ott őrzött kéziratok megfelelő körülmények között váljanak kutathatóvá, hanem a széles közönség előtt is megnyitnák a könyvtárat. A Batthyáneum közelében egyéb kulturális, alkotói terek is kialakíthatóak, és ennek érdekében európai uniós forrásokat is igénybe vesznek.
A római katolikus egyház többször is tiltakozott román és nemzetközi fórumokon a könyvtár visszaszolgáltatásának halogatása, majd elutasítása miatt, eredménytelenül.


A könyvtárak története - 8 dián keresztülFEL

Évezredeken keresztül a könyvtárak jelentették a civilizáció alapját és a tudás bázisát.
A korai rovásírástól a papírformátumú könyvek megjelenéséig eltelt időben is szükség volt a könyvtárakra, a könyvtári szolgáltatásokra.
A felvilágosodás időszaka tette lehetővé a közkönyvtárak megjelenését és elterjedését.
A képgalériában végigkövethetjük a könyvtárak fejlődését. (ref.: NM)




Analógiák

Nagy kárt okozhat, ha nem beszélünk, vagy eltitkoljuk kísérleteink eredményeitFEL

A KIT gyakran találkozik olyan könyvtárosi hárítással, mely szerint majd akkor számolunk be projektünkről, ha az sikeresen megvalósult. - Azaz csak a sikerjelentésben, magunk fényezésében vagyunk érdekeltek. Bár erősen hierarchikus közösségekben nagyobb ennek az attitűdnek az előfordulása, az eljárás mindenhol veszélyes. Ahogy - az eddigi adatok szerint - a közelmúltbeli halálos gyógyszerkísérlet esetében is. A megosztás stratégiai előnye azonban, hogy átláthatóbbá válik a tevékenység, mely nagyobb bizalmat épít ki. A másik oldalon viszont csökken a felesleges párhuzamos tevékenységek száma és hatékonyabb a közösség egészében a tudásáramlás. (MG)
... gyakran a sikertelen vizsgálatokat nem publikálják, tehát az esetleges problémákról sem tudhat más. Ezért a tudományos közvélemény már régóta szeretné kikényszeríteni a gyógyszergyárakból, hogy a kudarcokról is számoljanak be - több-kevesebb sikerrel. Elképzelhető, hogy éppen ilyen adateltitkolás következménye miatt nem voltak körültekintők a vizsgálat szponzorai. (HVG)




Praktikus

Videós üzeneteket küldene e-mailben? Ezzel a leggyorsabbFEL

Személyesebb és hatékonyabb üzenet egy videóra felvett monológ, és hogy e-mailben még könnyebb legyen ilyet küldeni, megjelent egy remek szolgáltatás.
Munkatársak nem mindig tudnak skype-olni. Ha viszont ragaszkodnak a személyesebb üzenethez, lehet esetleg videót küldeni e-mailben. Van erre egy megoldás, de bonyolult. Elő lehet ilyenkor kapni a mobilt, felvenni egy videóüzenetet, majd kiválasztani egy e-mail alkalmazást, aztán feltölteni a videót, ami nem olyan gyors, ha 1-2 perc vagy annál is hosszabb. Van egy jobb tippünk.
A Wiind használata ennél sokkal hatékonyabb a számítógép előtt ülve: csak meg kell nyitni ezt az oldalt link , a "Compose" feliratra kattintani - ha még nem regisztrált, akkor a "Try Now - Free" lehetőségre.


Vedd észre a propagandát! - Nem elég az olvasás, kritikai olvasás kellFEL

Lassan közhely, hogy nem elegendő készség az olvasni tudás, szükséges a kritikus / kritikai olvasás is. Ha a manipuláció jelei feldúsulnak egy szövegben, vagy kommunikációban, az az egész üzenet hitelét kétségessé teszi. Ha igaz ugyanis az üzenet, miért is lenne szükség manipulációra? (MG)
- A rengeteg információ, ami a sajtóból éri az embert, egyben kihívás is: nagyon jó lenne látni, mikor és hogyan próbálnak bennünket rávenni valamire. Pedig nem is annyira lehetetlen átlátni a szitán! Jó ötlet lenne például, ha a már az iskolában foglalkoznánk azokkal a technikákkal, amikhez a propaganda előszeretettel nyúl, amikor erőből - és nem érvekkel - próbálnak bennünket meggyőzni valamiről.
- Névragasztás
- Ragyogó általánosítás
- Átvitel (transzfer)
- Hamis párhuzam
- Ajánlólevél
- Egyszerű emberek, átlagemberek.




Kisszínes

Kikkel házasodnak a könyvtárosok? - adatgrafikaFEL

Az alábbi linken lévő adatgrafika az USA 2014-es népszámlálási adatai alapján mutat foglalkozásokat aszerint, hogy képviselőik mely más foglalkozás képviselőivel lépnek leggyakrabban házasságra. Ha az oldalon rákeresünk a librarian kifejezésre, a kurzort ráhelyezve olyan vonalakat kapunk, amely rámutat a másik foglalkozásra, a könyvtárosok párja eszerint leginkább teherautó-vezetők, szoftverfejlesztők, menedzserek általában stb. A vonal színezete jelzi, hogy melyik oldal a férfi, melyik a nő. A szakmán belüli "belterjes" kapcsolatokat kör jelzi. (Horváth Péter ajánlásával, MG)

Régebbi hírforrás(ok): Infografka vagy adatvizualizáció? - ha fontos, hogy jól érthetők legyünk link



Információforrások

Várak, kastélyok Magyarországon - Facebook-csoportFEL

Akár a múlt héten ismertetett Középkori templomok és romok Magyarországon Facebook-csoport, a Várak, kastélyok Magyarországon című is alkalmas a helyismereti szolgáltatással való együttműködésre. (MG)

Régebbi hírforrás(ok): Középkori templomok és romok Magyarországon link

Mire figyeljünk hitelfelvétel előtt?FEL

Ha a könyvtár teljesítményének indikátora a (potenciális) használók életminősége, akkor az alábbi információ szintén a tájékoztatás részét képezheti.
- Készítsünk házi költségvetést, és vizsgáljuk meg, mennyi havi törlesztőrészletet tudnánk maximum kifizetni.
- Hasonlítsuk össze a hitelkínálatot, vizsgáljuk meg az összes költséget és az alapján döntsünk.
- Legyünk elővigyázatosak: nézzük meg, milyen feltételekkel mondhatjuk fel majd a szerződést és hogy van-e lehetőségünk elő- vagy végtörlesztésre!
- Részletesen olvassuk el az Általános Szerződési Feltételeket, Üzletszabályzatot. Ha valami nem világos, mindenképpen kérdezzünk rá.
- A szerződést rágjuk át akár többször is, nagyon részletesen olvassuk végig!
- Ne bízzunk a kimagaslóan csábító ajánlatokban: ami túl szép ahhoz, hogy igaz legyen, valószínűleg az is.




Hírlevélről

A hírlevél hetente, térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest).

A KIT-archívum tartalma:
Közel 20.000 hír, 2002-től
A KIT-et az EPA (Elektronikus Periodika Adatbázis) is archiválja.

A megrendelők száma kb.:
3200 fő

Olvasói létszám:
kb. 3500 fő

Adatvédelem
A KIT szerkesztői a birtokukba kerülő használói adatokat bizalmasan kezelik, azt csak az eredetileg megjelölt célra használják, harmadik fél részére nem adják át. A használati adatokat a csak az egyedi adatközlőket (ha tudomásukra jut) nem visszafejthető módon, összegezve teszik közzé. Pl.: összes olvasói létszám, vagy felmérés eredményeképpen: a KIT-olvasók x %-a vezető beosztású. A használói felmérésekben a válaszadás anonim.
A szerkesztők a KIT-tel kapcsolatos visszajelzéseket egymás körött megbeszélik, és visszajeleznek a levélírónak.

A KIT tulajdonosa

www.gmconsulting.hu