K I T -- Könyvtár - Információ - Társadalom
(2003/26., július 2.)



Heti hírlevél információs és könyvtári szakemberek számára
Szemlék, hírek, kommentárok


A TARTALOMBÓL:
- Mennyi egy könyvtárhasználó ügyfélértéke? Ideje "csörnölni" már?
- Nobel-díjas az ingyenes tudományos publikálásról
- Tudásmenedzsment 8. (A tudás feltérképezése)
- Outsourcing: a teljes tartalomkezelés kihelyezése
- Iskolai könyvtárak - tanácskozás az OPKM-ben
- Könyvek a ceglédi laktanyából -- sajnos "emelt szinten" (Új könyvtár
Csemőn)
- A szponzoráció bűvöletében -- feltétel a branding

INFORMÁCIÓFORRÁSOK
- Zenei szolgáltatást indít Európában a Yahoo
- Honlapajánló: Clickafrique.com
 
KULTÚRPONT-HÍREK
 
 
 
Tisztelt Olvasó,
 
A tavalyi év hagyományait követve hírlevelünk idén júliusban és
augusztusban is kétheti rendszerességgel jelentkezik majd. Ennek
megfelelően a következő számot július 16-án olvashatják.
E lapszámunkban a megszokottnál több szó esik a pr különféle
vetületeiről: könyvtárimázs, nyelvi és szintbeli elszigeteltség kérdése,
márkaépítés (branding)...
 
Káldi Emese, e lapszám szerkesztője
 

A hírlevél változatlan formában szabadon terjeszthető. Adja tovább
kollégáinak, ismerőseinek! A megrendelési és lemondási információ a
hírlevél végén található.




Outsourcing: a teljes tartalomkezelés kihelyezése
 
A Xerox bejelentette, hogy június elejétől a "Documentum"
termékskálájára épülő, teljeskörűen kezelt tartalomkezelési
szolgáltatások teljes választékát biztosítja Európában, így
Magyarországon is. A Xerox már több, mint 200 európai ügyfélnek
szállított bizonyítottan költségcsökkentő és a munkafolyamatot
megkönnyítő megoldásokat.A Documentum a világ vezető vállalati
tartalomkezelési megoldásokat (ECM) szállító cége, amelynek a Xerox
világviszonylatban az egyik legnagyobb partnere. A két társaság a
Documentum 1990-es indulásától kezdve működik együtt. A Xerox új
szolgáltatásai egységes platformot és környezetet biztosítanak a
felhasználó munkatársai számára az üzlet fejlesztését szolgáló tartalmak
létrehozása, kezelése, eljuttatása és archiválása során történő
együttműködéshez.
A Xerox képzett munkatársai, legjobb gyakorlati megoldásokhoz való
hozzáférésük, valamint a strukturált szolgáltatási szintek és a már
tesztelt helyreállítási tervek rendelkezésre állnak. Ez alapján a
Documentum alkalmazásai most gyorsabban, megbízhatóbban és
költséghatékonyabban telepíthetők. Egyedül Európában a Xerox több, mint
450 sikeres Documentum projekhez szállított tartalomkezelési programokat
és megoldásokat. Új, kihelyezett európai szolgáltatásain kívül a Xerox
számos kiegészítő dokumentum- és tartalomkezelési szolgáltatást kíván
biztosítani a jövőben, többek között szerzői, fordítói és többcsatornás
kiadói, szkennelési, valamint képalkotási megoldásokat.
- Forrás: 2003. 06. 29.,
http://www.terminal.hu/newsread.php?id=29203306031719


A gazdaság jövője bizonytalan, a részvénypiac halott - A vérbeli
üzletember ilyenkor indítja be vállalkozását

A vállalkozói szakértők szerint a zord feltételek kedveznek a megbízható
üzleti tervvel és termékük vagy szolgáltatásuk iránti kimutatható
igénnyel rendelkező erős, induló vállalkozásoknak.
A Deloitte & Touche Technológia, Média és Telekommunikációs csoportja
(Technology, Media & Telecommunications - TMT - Group) negyedévenként
megjelenő aktuális kiadványa többek között foglalkozik a kockázati
tőkével, illetve, hogy a kezdő vagy a közelmúltban indult cégek hogyan
találhatják meg a megfelelő befektetőket.
A gazdaság jövője bizonytalan, a részvénypiac halott. Vállalkozói
szakértők szerint a zord feltételek kedveznek az újonnan induló
cégeknek, amennyiben józan, logikus üzleti tervvel állnak elő, és
termékeik, szolgáltatásaik iránt bizonyított a kereslet.
Manapság kevesebb a kockázati tőke, mint a konjunktúra idején, igaz,
hogy most kevesebben is versenyeznek érte. Azok a kockázati befektetők,
akik átélik, hogy jelenlegi érdekeltségeik lassan tönkremennek, nem
akarnak ismét veszíteni. Ráadásul, ha a dot-com cégek virágzásánál
távolabbra tekintünk a múltba, láthatjuk, hogy a tőke nem is olyan ritka
madár, hiszen a 2002-es kockázati befektetések összege megegyezik az
1998-aséval. A 2002-es év a teljes befektetési összeget tekintve,
valójában a történelem ötödik legjobb éve volt.
- Forrás: 2003. 06. 29.,
http://www.terminal.hu/newsread.php?id=29200406035919


Nobel-díjas az ingyenes tudományos publikálásról

Harold Varnus rákkutató, az 1989-es orvostudományi Nobel-díj nyertese
interjút adott a Die Zeit című német értelmiségi hetilapnak a tudományos
publikálás szükséges változtatásáról. Varnus szerint tarthatatlan, hogy
a kutatók esetenként több száz dollárt fizetnek egy tanulmányuk
megjelentetéséért, majd a munkahelyi szakkönyvtár több ezer dollárért
megveheti a folyóiratot. A Public Library of Science (PLoS) keretében
Varnus több szakterületen is igényes ingyenes elektronikus folyóiratot
kibocsátását ígéri. Ehhez szerinte egyrészt 9 millió dollár támogatást
kapott Gordon Moore alapítványától, másrészt a publikálásban érdekelt
kutatók a PloS-nek fizetnének.
- Forrás: 2003. 06. 27., http://zeus.zeit.de/text/2003/26/N-Interview-Varnus


Iskolai könyvtárak - tanácskozás az OPKM-ben

Június 26-án egész napos tanácskozást tartottak az iskolai könyvtárosok
számára (Könyvtárostanárok I. Országos Konferenciája). A konferencia
anyaga bizonyára megjelenik a Könyv és Nevelés (KN) hasábjain. Itt most
csak pár adalék. Csík Tibor bevezetője után Balogh Mihály főigazgató
szólt arról, hogy az OPKM újra az iskolai könyvtárak felelős gazdájának
tartja magát. Ezt jelzi az 1998-as kézikönyv, a KN újraindítása és a
mostani konferencia is. A nyitó előadást Simon János h. államtitkár
tartotta, aki egyebek mellett felhívta a figyelmet, hogy az idei
normatív támogatás keretében tanulónként 2600 ft jut eszközök és
felszerelések beszerzésére. Ha a fenntartónak egy iskolája van, akkor
ennek az iskolára jutó összege adott, ha viszont több iskolája van,
akkor súlyozhat, kinek ad többet. Mindenesetre jó lenne, ha e keretből
az iskolai könyvtárak tisztességesen részesednének.

 
Mennyi egy könyvtárhasználó ügyfélértéke? Ideje csörnölni már?
 
A mobiltelefon-piac telítődésével a távközlési szolgáltatók számára ma
már fontosabb az ügyfelek megtartása, mint megszerzésük. Egy átlagos
ügyfél megszerzési költsége 14-20 ezer forint körül van. A szolgáltatók,
mint piaci szereplők régóta alkalmazzák a churn-elemzést (e.: csörn)
(azaz a lemorzsolódás okainak vizsgálatát), adatbányászati eszközökkel
határozzák meg, hogy feltehetően mely ügyfelek mondanak rövidesen fel.
Így még időben fel tudják venni a kapcsolatot az illetővel, hogy a
kilépést megelőző szolgáltatás-csomagot kínáljanak számára.
- Forrás: Ügyfélkezelés : Lemorzsolódás-elemzés. In: FigyelőNet, (2003.
június 19.)
http://www.fn.hu/cikk.php?action=nyomtat&cid=61550&layout=no&id=64 
-- Menyibe kerül egy könyvtárhasználó "megszerzése"? Kik a jellemző
könyvtári lemorzsolódók? Melyek a lemorzsolódás motívumai számukra?
Amennyiben a könyvtárat az információs piacon képzeljük el, ezek
megkerülhetetlen kérdések. (MG)
  

eMagyarország-pontok könyvtárakban is
 
Mohácsi Béla, az IHM helyettes államtitkára közlése szerint az
e-Magyarország pontok kialakításába igyekeznek olyan intézményeket
bevonni, amelyeknek már van internetelérési lehetőségük. Ilyenek
lehetnek a teleházak, a helyi kis könyvtárak és a Magyar Posta
felszámolásra váró hivatalai.
- Forrás: Magyar Hírlap, 2003. jún. 23.
http://www.magyarhirlap.hu/Archivum_cikk.php?cikk=68328&archiv=1&next=0
 
 
Az információ és a tudás a legfontosabb (Bíró Szabolcs)
 
A magyarországi vállalatok körében elsősorban a piaci és a szakterületi
információk iránt van a legnagyobb igény, de hasonlóan nagy szerepet
kapnak a cég-, a jogi, az általános, a statisztikai és a pénzügyi
információk is. A sorrend élén nem véletlenül áll a piac, a
szakterületek és a cégek világa, ugyanis ezek a leginkább
változásérzékeny területek.
- Forrás: Világgazdaság, 2003. jún. 27.
http://www.vilaggazdasag.hu/index2.php?app=cikk&datum=2003-06-27&d=2003-06-27&r=24&c=3
(A szerző a Berzsenyi Dániel Főiskola frissen végzett, volt hallgatója.)
 

Könyvek a ceglédi laktanyából -- sajnos "emelt szinten" (Új könyvtár Csemőn)
 
Könyvtárral és civil házzal gyarapodott a 4200 lelkes Csemő, e hónap
elején pedig megkezdte munkáját a tanyagondnok.
A polgármesteri hivatal nemrég befejeződött felújításakor egyúttal a
kulturális lehetőségeket is bővíteni tudták. Beépítették a tetőteret, és
ott kapott helyet a könyvtár. Az ügyeskezű helybeli mesterek a
tartóoszlopokat is polcokká varázsolták, így azoknak a könyveknek is
helyet tudtak adni, amelyek a megszüntetett ceglédi laktanyából kerültek
ide. A könyvtár alsó szintjére internetes kávézót terveznek, és amíg az
elkészül, addig is kihasználják a helyet kamarakiállítások rendezésére.
- Forrás: Népszabadság, 2003. jún. 23.
http://www.nepszabadsag.hu/Default.asp?DocCollID=116983&DocID=105373#105373
-- Szintén "emelt szinten" jelenik meg a könyvtár képe(!) a HVG jún.
28-i számának 63. oldalán (a balatonalmádi Városi Kulturális Központ és
Könyvtár). A könyvtárak imázsát is  magában hordozó képen a könyvtárhoz
lépcsőn kell felmenni (ami nehezebb mozgású embereknél komoly
elrettentés), a befogadóban valós és átvitt értelemben is megjelenik,
persze, általában nem tudatosan. A könyvtár tudatos utcaszintre, azaz a
befogadó szintjére  helyezése nem újkeletű -- ld. pl. a békéscsabai
megyei könyvtárat. Az építészeti piedsztál ugyanis a kiemelés, illetve
az felsőbbrendűség képzetét egyaránt keltheti. Új, vagy átalakítandó
épületeknél érdemes tehát törekedni a kiemelés ill. a lépcsők
mellőzésére. (MG)
 
 
A szponzoráció bűvöletében -- feltétel a branding
 
Az elmúlt 10 évben az USA-ban a szponzorációs kiadások 220 százalékkal
nőttek és elérték a 25 milliárd dollárt. A szponzoráció elfogadottsága
világszerte nagyon magas, bár csekély méretű különbségek vannak
országonként- áll a nemzetközi média ügynökség a Mediaedge:cia
tanulmányában.
- Forrás: Marketing Hírlevél 2 (2003) 25.,
http://www.mfor.hu/Hirek/hiradatok.php?id=4999
-- A hazai szponzorációs fórumokon, konferenciákon nem -- vagy csak
áttételesen -- fordul elő a könyvtár kifejezés. A szponzor akkor
hajlandó megfontolni a szponzori kapcsolatot, ha a szponzorált az ő
imázsát fényesíti saját célcsoportjaiban. Így az ő célcsoportjaik
számára sikeres vagy annak tűnő, a szponzorra való asszociációt hordozó
partnert keresnek. A dohánygyárral így előszeretettel támogatják a
légiességre asszociáló műrepülést vagy a balettet. A
könyvtárszponzorálások alapját is a tudatos imázsépítés (branding)
alapozhatja meg. (MG) (További irodalom pl.: p. Könyvtárosok kézikönyve
IV. p. 371-3., Támogatás-szerzés / Barakonyi K. In: Magyar Felsőoktatás
(1997) 7 p. 21-24)
 
 
Tudásmenedzsment 8. (A tudás feltérképezése)
 
Könyvtáros körökben sokszor nem evidens, hogy "A relevancia sokkal
fontosabb a teljességnél." A teljesség ugyanis rendkívül sok energiába
és időbe kerül, s amellett, hogy az idő és a pénz mindig kevés,
általában meg sem valósul, sőt: gyakran nem is az információ-teljességre
van szükség. A tudás feltérképezése hasonlít a bibliográfiai munkához,
ám itt leginkább az élő, emberekben (belső munkatársak, külső szakértők)
elérhető ismeretek feltárása a cél. Rögzíteni kell: hol, mi, milyen
értékű tudás, hogy az megfelelő időben mobilizálható legyen. Polányi
Mihály hívta fel a figyelmet az implicit (hallgatólagos) és az explicit
(kifejezett) tudás különbségeire. Az előbbi gyakrabban veszik el (pl.
autokratikus főnök, nem megfelelő munkaerő felvétele stb. esetén). A
tudástérképek egyaránt utalhatnak emberekre, dokumentumokra vagy
adatbázisokra, és leltárként, portfólióként is szolgálnak. Tanulságos,
hogy az eredményes tudáskeresések majdnem mindig átlépik a
konvencionális szervezetek kereteit, s figyelmen kívül hagyják a
hierarchiát. Nem ritka ezért, hogy a hierarchikus és bürokratikus
kultúrákban a vezetők a tudásáramlás akadályozó tényezőivé válnak
(információ-visszatartás, - monopolizálás, klikkesedés,
mobilitás-korlátozás stb.) (összeállította: MG)
- Forrás: Tudásmenedzsment / Thomas H. Davenport, Laurence Prusak. -
Budapest : Kossuth, BKE Vezetőképző Intézet, 2001. - 195 p.


INFOmarket 2003
 
A játékoké lesz a főszerep Magyarország legnagyobb, nagyközönségnek
szóló informatikai rendezvényén. A BNV-vel tavaly első ízben
megrendezett INFOmarket - Információtechnológiai és telekommunikációs
vásár együttesen 110 ezer látogatót vonzott Budapesti Vásárközpontba.
Ebben az évben meghosszabbított, kilenc napos (két hétvégés!)
nyitvatartással, szeptember 6-14. között fogadja a játékos kedvű
látogatókat az INFOmarket, amelyre, valamint a kiállítással egyidőben
megrendezésre kerülő Budapesti Nemzetközi Vásár, Magyar Világ,
Intersound és a Budapesti Divat Napok rendezvényekre összesen 130 ezer
érdeklődőt várnak a szervezők.
- Forrás: 2003. 06. 29.,
http://www.terminal.hu/newsread.php?id=29204906035219
 

Több mint egymillióan élnek halmozott szegénységben [jelentős könyvtári
célcsoport]
 
A legfrissebb adatok szerint az ország lakóinak 12-13 százaléka él
halmozott szegénységben. Az ENSZ és az MTA Világgazdasági Kutatóintézete
ötödik alkalommal készít felmérést az ország "humán fejlettségéről"
(hivatalos rövidítése: HDI), azaz a magyarországi szegénységről, amelyet
kedden mutatnak be a Magyar Tudományos Akadémián.
- Forrás: FigyelőNet-lapszemle, 2003. június 24.
http://fn.netrix.hu/cikk.php?action=nyomtat&cid=61862&layout=no&id=3


Ássák a sárga oldalak sírját
 
Az amerikai kis- és középvállalkozások körében mind népszerűvé válik az
online jelenlét, amely már a korábban megingathatatlan szakmai
katalógusok pozícióit is kikezdte.
- Forrás: Marketing Hírlevél 2 (2003) 25.,
http://www.mfor.hu/Hirek/hiradatok.php?id=5008
 

Középiskolások kedvenc írói, költői: első helyen Petőfi -- állítja a
Felvételi Információs Szolgálat
 
Petőfi Sándor a legkedveltebb magyar költő a 10-12. évfolyamos
középiskolások körében, a diákok második helyen Ady Endrét említették,
míg a képzeletbeli dobogó harmadik lépcsőjére József Attila került -
tartalmazza a Felvételi Információs Szolgálat MTI-hez eljuttatott
felmérése.
- Forrás: MTI, FigyelőNet, 2003. jún. 25.,
http://fn.netrix.hu/cikk.php?cid=61999&id=3
 

Az új EU-alapú német szerzői jogi törvény felzaklatta a tudományos közéletet
 
Az EU szerzői jogokkal kapcsolatos direktíváinak németországi honosítása
aggodalmat váltott ki a német iskolákban és akadémiai kiadókban.
- Forrás: Prím Online, 2003. jún. 26., http://hirek.prim.hu/cikk/33590/
 

Érthetetlen informatikusok (és könyvtárosok?)
 
A leginkább a szakmai zsargonhoz az informatikai cégek ragaszkodnak,
ezáltal az üzeneteik a legkevésbé érthetőek - áll egy most közzétett
tanulmányban.
- Forrás: IT és E-business hírlevél 2 (2003) 25
http://www.mfor.hu/Hirek/hiradatok.php?id=5024
-- Az informatikusoknak szóló figyelmeztetés könyvtárosok számára úgy
szólhat: kerüljük (vagy csak nagyon körültekintően alkalmazzuk) kifelé a
tezaurusz, reprográfia, dezideráta, deszkriptor, annotált bibliográfia
stb. szavakat, ugyanis ezek nagy eséllyel riasztják el gyengébb idegzetű
olvasóinkat. Az üzleti körökben fennhéjázásnak, fontoskodásnak,
tudományoskodásnak tűnhet ilyen és hasonló kifejezések használata. (MG)
 

Levadásszák a fájlcserélőket
 
A világ öt legnagyobb lemezgyártója háborút hirdetett: pereket készülnek
indítani az internetes zenefájl-cserélő programok használói ellen. 
- Forrás: Napi Gazdaság, 2003. jún. 27.
http://www.napi.hu/default.asp?cCenter=article.asp&nID=165237
 

Címke és jelzetnyomtatás a mellényzsebből?
 
A svéd PrintDreams vállalat bejelentette mobiltelefon-méretű hordozható
nyomtatóját, mely hihetetlenül könnyű, és úgy tervezték, hogy egy
ingzsebbe elférjen.
- Forrás: Prím Online, 2003. jún. 27. http://hirek.prim.hu/cikk/33619/
 
 
Visszatérés Roxfortba
 
A Potter-lázra jellemző, hogy a regény dedikált első példányát
páncélautó szállította a New York-i Közkönyvtárba, ahol a több száz éves
könyvritkaságok tárolására használt biztonsági berendezésekkel védett
teremben helyezték el...
- Forrás: Index, 2003. jún. 21., http://index.hu/kultur/klassz/potter0620/

 
::::: INFORMÁCIÓFORRÁSOK :::::
 

Zenei szolgáltatást indít Európában a Yahoo
 
Az amerikai internet-média társaság, a Yahoo Inc. bejelentette, hogy
elindítja Európában "Launch Music" elnevezésű zenei szolgáltatását:
ezzel kíván betörni a régió nyiladozó online zenei piacára. A Launch
Music szabadon elérhető és előfizetéses programokat egyaránt tartalmaz,
kínálatában zenei videók, művészinterjúk éppen úgy helyet kapnak, mint a
hangzó anyagok közvetítése - mindehhez arra van szükség, hogy a
szélessávú internet Európa-szerte tömegessé váljék.
- Forrás: FigyelőNet, MTI-Eco, 2003. jún. 25., 
http://fn.netrix.hu/cikk.php?cid=61997&id=3


Honlapajánló: Clickafrique.com
 
A Clickafrique.com portál régió, ország és téma szerint csoportosított
afrikai linkek halmazát kínálja; egyebek mellett muvészet, történelem és
kultúra témakörben. (OCPA Newsletter) Bôvebb információ:
http://www.clickafrique.com
 

:::::: KultúrPont Hírek ::::::
 
 
Cikkajánló: D-Lib Magazine
 
A digitális könyvtárakkal foglalkozó D-Lib Magazine júniusi száma online
információkeresésrôl, az elektronikus újságok oktatási célú
felhasználásáról, illetve a digitális kulturális tartalmak
felhasználóinak kutatásáról ír. (El.pub 248). Bôvebb információ:
http://www.dlib.org/
 
 
Könyvtárak falak nélkül
 
Leszbosz szigetén (Görögország) tartják 2003. szeptember 19. és 23.
között az ötödik nemzetközi Könyvtárak falak nélkül címu konferenciát a
virtuális könyvtári és információs szolgáltatásokról. (Dice Diary 7).
Bôvebb információ: CERLIM LWW5@mmu.ac.uk
http://www.cerlim.ac.uk tel.: +44 161 247 6142 fax: +44 161 247 6979
 

Kulturális örökség és digitális tartalom
 
Az Európai Bizottság a 6. Keretprogram kapcsán speciális hírlevelet
adott ki a digitális kulturális örökségrôl, illetve annak széles köru
hasznosítási lehetôségeirôl. A hírlevél elérhetô az interneten. (El.pub
248). Bôvebb információ: 
http://www.cordis.lu/ist/ka3/digicult/newsletter.htm
 

Digitális tartalom-menedzsment
 
A Journal of Digital Information (JoDI - digitális információ folyóirat)
különszámot adott ki a digitális könyvtárak létrehozása és a digitális
tartalommenedzselés gazdasági tényezôirôl. (El.pub 248). Bôvebb
információ: http://jodi.ecs.soton.ac.uk/
 
 


IMPRESSZUM

A szerkesztők -- akik szívesen olvassák és megfontolják az Ön véleményét:
Káldi Emese (kommunikációs tréner) mailto:emi22@freemail.hu
Mészáros Anikó (ügyvezető igazgató, ITTK) mailto:meszaros.aniko@ittk.hu
Sonnevend Péter (főiskolai docens, Kaposvári Egyetem)
mailto:peter@sonnevend.com
Mikulás Gábor (információs és pr-tanácsadó) mailto:mikulasg@gmconsulting.hu

A hírlevelet megrendelheti a infinit.regisztracio@ittk.hu címre küldött
üres levéllel, melynek tárgya (subject): KIT-megrendeles. A hírlevél
lemondható ugyanezen a címen KIT-lemondas tárgy megjelölésével.
Amennyiben a lapot ékezet nélkül kéri, a szövegmezőbe írja be: ekezet
nelkul. E műveletek elvégezhetők a
http://www.ittk.hu/cgi-bin/mailman/listinfo/kit-gm oldalon is. A
szerkesztők a megrendelők címét kizárólag a KIT postázására használják fel.

A szerkesztők a nem saját írású cikkek tartalmáért nem vállalnak
felelősséget, mindazonáltal törekednek a források gondos válogatására.

Kiadja: GM Consulting http://www.gmconsulting.hu/inf

_______________________________________________
Kit-gm mailing list
Kit-gm@mail.ittk.hu
http://mail.ittk.hu/cgi-bin/mailman/listinfo/kit-gm