K I T -- Könyvtár - Információ - Társadalom
(2003/11., március 19.)

 
Heti hírlevél információs és könyvtári szakemberek számára
Szemlék, hírek, kommentárok
 


A TARTALOMBÓL:
- Változás és ellenállás -- vezetői kultúra kérdése
- A coaching a jövő lehetőségeire figyel
- A New York Public Library adatai
- A dán elektronikus könyvtárhálózat
- Egységes számviteli nyelv szükséges a költségvetési szférában is
- Tudásalapú elmélet a stratégiaépítésben
- A fizetős online tartalmak értékesítésének alakulása
- Első magyar koktél-website -- és a könyvtár lehetőségei
- HR a közszférában
- Egészséges munkahely -- a könyvtárban is kívánatos
- Újrapozícionálás -- élelmiszerpiaci párhuzam és a könyvtár
- Mit olvasott Sztálin?
 
 

Kedves Olvasó,
megrendelőink száma a múlt hét óta is jelentősen növekedett --
ismételten köszönjük bizalmukat. E lapszámban folytatódik a külföldi
könyvtárügyi kitekintés az ottani adatok tükrében, illetve most a
megszokottnál több menedzsment-hír, kommentár is olvasható benne:
pozícionálás, változásmenedzsment és a főnök vezetési kultúrája,
coaching, számviteli kérdések, tudásgazdálkodás és személyzeti kérdések.
 
Mikulás Gábor, e lapszám szerkesztője
 


Változás és ellenállás (Lukács János)
 
A változáskezelési-szervezetfejlesztési tapasztalatok azt mutatják, hogy
a változással - különösen a saját szerepet is érintő változással -
szembeni ellenállás kezelésének kulcsa a cég vezetőinek a kezében,
nevezetesen a saját ellenállásuk kezelésében van. Az is ellenállás
ugyanis, ha a vezető a munkatársai ellenállását kizárólag hátráltató
tényezőként tudja látni, és nem tekinti egy közös alkotó folyamat
lényeges elemének. A változás ugyanis nem csak munkatársaik "működési
módjának" megváltoztatását, hanem a saját gondolkodásmódjuk, megszokott
vezetői technikáik és viselkedésük megváltoztatását is igényli.
(Forrás: Piac és Profit. (2003) 2
www.piacesprofit.hu/utility.php?utility=print&id=c-2003140227301-3894)
-- Hazai könyvtárvezetőktől többször hallottam panaszt beosztottaikra,
ti. hogy lassúak a változtatásban, és hogy gondot jelent számukra
meggyőződésük megváltoztatása -- például a minőségirányítás kapcsán. E
vezetők eközben elfelejtik, hogy a szervezeti kultúrát döntően ők
határozzák meg. E kultúrák közül a bürokratikus és a szerepkultúra
kimondottan nehezményezi a beosztotti kezdeményezéseket. Az ilyen módon
panaszkodó felettes tehát lényegében saját magáról, és az általa
támogatott kultúráról mond ítéletet. A fenti kultúrák valamelyikét
fenntartó felsővezető emellett hajlamos az évek (esetleg évtizedek)
során kiirtani az alulról érkező kisebb kritikákat is, tehát nincs sok
esélye, hogy hízelgésen vagy hallgatáson kívül más visszajelzést kapjon.
Ez tovább konzerválja az intézmény- vagy egyéb szervezet vezetőjének
attitűdjét. A helyzeten vagy a leváltás segíthet (amire azonban a
kontroll következetes kiirtása és a fenntartói tudatosság és elvárások
alacsony szintje miatt általában kicsi az esély), vagy külső tanácsadó,
a coach (ejtsd: kócs), aki a munkát helyette el nem végezve, edzőként
támogatja munkája hatékonyabbá tételét. (MG)
 

A coaching a jövő lehetőségeire figyel (Nuridsány Judit)
 
Hogyan lehetünk az általunk kiválasztott területen a legjobbak,
legsikeresebbek?
Az eredmény eléréséhez nagy segítséget nyújt a versenysport
gyakorlatából az üzleti életbe adaptált eredménycentrikus módszer a
coaching alkalmazása.
(Az interjú-készítő végzettségét tekintve könyvtáros szakember, a Magyar
Szabadalmi Hivatal munkatársa.)
(Forrás: BOSS Magazin, Kontrolling Hírlevél 2003/10, Menedzsmentfórum
http://www.mfor.hu/cikkek/tanulmany.php?article=1775&page=1)
 

A New York Public Library adatai
 
A 2000. évben a hatalmas könyvtár(hálózat) 250 millió dollárt meghaladó
keretből gazdálkodott (http://www.nypl.org/admin/pro/stats00.html).
(1998-ban 206, 1999-ben 216 millió dollár állt rendelkezésre.) Ebből 120
millió jutott a tudományos könyvtárakra (TK), míg a további 127 millió a
közművelődési hálózatra (KK). Az állomány az előbbi kategóriában - négy
nagy tudományos könyvtár tartozik ide -- elérte a 42 millió egységet,
amiből 14,3 millió kötet könyv, a KK-ban a 10,3 milliót (ebből 4,1
millió könyv). A TK-gyűjteményeket 2 millió látogató kereste fel: a két
fő típus a gyakorlati élet szakemberei (29%) és a felsőoktatásban
dolgozó oktatók (21%). Őket 834 könyvtáros látta el. A KK-ban 1,8 millió
olvasójeggyel rendelkező felhasználó összesen 12,8 millió kötetet
kölcsönzött a közel 1 millióval gyarapodó állományból, miközben 1710
könyvtáros volt segítségükre. A könyvtár honlapja 5,3 millió látogatást
regisztrált, közel 2000 gép szolgálja az olvasókat, akik 350
adatbázisban kereshetnek. (SP)
 

A dán elektronikus könyvtárhálózat (deff.dk) néhány adata 2002 végéről
 
A dán könyvtári elektronizáció legújabb eredményeiről tájékozódhatunk
(http://www.deflink.dk/eng/nyheder2.asp?id=1047):
- 31 könyvtár kapcsolódott be a program végrehajtásába, köztük 12
nagykönyvtár a többi közepes vagy kisebb,
- e könyvtárak összesen 700 különböző katalógust és adatbázist kínálnak
használóiknak,
71 licenc keretében összesen 9000 elektronikus folyóirat teljes szövege
hozzáférhető (összesen 111 könyvtár 194 telephelyén),
- a katalógusok retrokonverziója keretében 2,5 millió cédula tartalmát
digitalizálták összesen 20 millió dán korona ráfordítással,
- három könyvtár és tíz kiadóvállalat közreműködésével folynak
digitalizálási projektek (pl. a hatezer dán és külföldi művésznek 55 dán
múzeumban fellelhető csaknem 38 ezer műtárgyát összefoglaló dán
művészeti lexikon vagy az Illustrated Journal 65 évfolyamának
digitalizálása).
További adatok kérhetők def@bs.dk e-mail címen. (SP)
 

Egységes számviteli nyelv szükséges a költségvetési szférában is
(Menedzsmentfórum)
 
Az Unióban rendkívül fontos, hogy a költségvetési szervek beszámolói
transzparensek és összehasonlíthatók legyenek. Ezt szolgálja az egységes
számviteli nyelv alkalmazása ebben a szférában is.
(Forrás: Kontrolling Hírlevél 2003/11. márc. 12.  
http://www.mfor.hu/cikkek/tanulmany.php?article=1810&page=1)
 

Mit segít egy cég tudás alapú elmélete a stratégia kialakításánál
(Karl-Erik Sveiby)
 
Az elmúlt évtizedben a hagyományos vállalatok óriási változásokon mentek
keresztül. A piacon a versenyelőny csak a tudásalapú vezetés révén
biztosítható, amelynek a stratégiaalkotás során is hangsúlyt kell kapnia.
(Forrás: Kontrolling Hírlevél 2003/11. márc. 12.
http://www.mfor.hu/cikkek/tanulmany.php?article=1822&page=1)
 

A fizetős online tartalmak értékesítésének alakulása
 
Az Online Publishers Association a napokban adta ki 'U.S. Market
Spending Report' című beszámolóját. A  comScore Networks által
lebonyolított kutatás szerint az amerikai felhasználók 2002-ben összesen
1,3 milliárd dollárt költöttek különböző hálózati tartalmak
megvásárlására, ami 95%-os növekedést jelent a 2001-es esztendőhöz
képest. Tavaly a fizetős tartalmak közül a legkiemelkedőbb kategória a
korábbi évhez képest csaknem háromszoros, mintegy 302 millió dollárnyi
bevételt hozó Személyi hírek/Társkeresés volt, megelőzve az
Üzlet/Befektetés és a Szórakozás/Életstílus kategóriákat, amelyek
2002-ben az online tartalmakra fordított összeg 63%-át tették ki. "A
2002-es esztendő az az év volt, amikor a fizetős online tartalmakkal
kapcsolatos hagyományos bölcselet megváltozott" - fogalmazott Michael
Zimbalist, az online kiadókat tömörítő szövetség vezérigazgatója. -
"Többé már nem vitás kérdés, vajon a fogyasztók hajlandóak-e fizetni a
tartalmakért. Egyértelmű, hogy igen." A teljes beszámoló elérhető:
http://www.online-publishers.org/
(Forrás: Infinit Hírlevél 193. szám, 2003. március 13.,
http://www.comscore.com)
 

Március 15. - teleházat avattak Szihalomban
 
A nemzeti ünnep alkalmából, teleházat avattak pénteken a Heves megyei
Szihalomban. A 2300 lakosú település könyvtárában kialakított
létesítmény a füzesabonyi kistérségben 6 település 16 ezer lakosának
kínál informatikai szolgáltatásokat.
(Forrás: 2003. márc. 17. http://hirek.prim.hu/cikk.prm?id=35581)
 

Első magyar koktél-website -- és a könyvtár
 
A budapestieket célozza meg leginkább az első magyar koktél-website és
online italáruház üzemeltetője, a PontCOM Consulting. A koktélokkal
foglalkozó www.koktelok.hu website segítségével kikereshetjük az
általunk kiválasztott italból elkészítheto koktélok receptjeit.
Összeállíthatjuk a kiválasztott receptekhez tartozó bevásárlási listát,
és a listán lévő italokat az online italáruházban meg is rendelhetjük. A
website-on több mint 1000 koktélrecept leírását találhatjuk meg,
rengeteg fényképpel és a koktélokhoz, italokhoz kapcsolódó
információkkal. Megismerhetjük a koktélt alkotó italokat, a koktélok
típusait és elkészítésük módjait. Különböző keresési és válogatási
szempontok alapján összeválogathatjuk a nekünk tetsző recepteket,
ezekről emlékeztetőt nyomtathatunk magunknak, illetve a program
segítségével automatikusan összeállíthatjuk a kiválasztott koktélok
elkészítéséhez szükséges italok listáját. Az italrendelésre szakosodott
www.italok.hu online áruházban több mint 1000 italtípus és márka
található, de olyan kiegészítők is, mint például báreszközök, ajándékok
vagy rágcsálnivalók. A PontCOM ígérete szerint a megrendelt árut néhány
órás határidővel ki is szállítják.
(Forrás: 2003. márc. 16. http://hirek.prim.hu/cikk.prm?id=35565)
-- A könyvtáros a fentiek hallatán elkezdhet azon gondolkodni, hogy mi
lenne, ha a koktél és ital helyett információ, dokumentum, információs
tanácsadás szerepelne a hírben. Az ilyen térítéses szolgáltatás
letéteményese joggal lehetne a (köz)könyvtár, amennyiben az
alapszolgáltatásokon túl többre is hivatva érzi magát, illetve képes a 
piac feltérképezésére, megdolgozására és a nyereséges szolgáltatás
megtervezésére. (MG)
 

Az Oracle Egészséges Munkahely programot kezdeményez
 
Az Oracle Hungary Kft. kezdeményezésére az Amerikai Kereskedelmi Kamara
(AmCham) 2002 novemberében hirdette meg "Egészséges Munkahely
Program"-ját, amelynek tanúsítványát 2003. február 17-én a programhoz
csatlakozó 42 vállalatnak Nancy Goodman Brinker, az Egyesül Államok
Nagykövet Asszonya, dr. Jakab Ferencné, az Egészségügyi, Szociális és
Családügyi Minisztérium Közigazgatási államtitkára, valamint Hegedűs A.
Péter, az AmCham elnöke adta át.
(Forrás: Prím Online, http://hirek.prim.hu/cikk.prm?id=35510)
A program elsődleges célja az AmCham tagvállalatainak segítése abban,
hogy telephelyeiken, irodáikban és gyáregységeiknél minél szélesebb
körben valósuljanak meg az egészséges munkahely feltételei, a dolgozók
igénybe vegyék a foglalkozás-egészségügyi szolgálatokat, valamint ehhez
kapcsolódóan a cégek minél több projektet valósítsanak meg. Az
Egészségügyi Bizottság kritériumrendszere érinti a munkahelyi
egészséggondozás, az egészséges táplálkozás és testmozgás, az ergonómia
és a mentálhigiéné területeit. --
(Forrás: http://www.mfor.hu/Hirek/hiradatok.php?id=4062)
-- A könyvtárak ugyan nem AmCham-tagok, de a minőségirányítási
rendszerük kiterjedhet az egészséges munkakörnyezet biztosítására is --
ld. ISO9001:2000, Gazdálkodás az erőforrásokkal, 6.4-es
"Munkakörülmények" pont. Azt is érdemes feltérképezni, hogy melyek
lehetnek kritikus pontok a könyvtárban. Pl.: számítógépes munka, stressz
(használók, felettes stb.), por, nem megfelelő hőmérséklet vagy
páratartalom stb. A nagyváradi Bihar Megyei Könyvtár munkatársainak
átlagnál magasabb asztmás megbetegedése és az olvasóterem régóta hámló
vakolata közötti kapcsolat, vagy a nyári hőségben a szellőztetési
tilalom(!) egy másik megyei könyvtárban a helyzet átgondolását igényli.
Az ilyen körülményekre való figyelem -- és cselekvés -- kis
befektetéssel csökkentheti az alkalmazotti frusztrációk számát. (MG)
 

Óvni kell a jó munkaerőt (Rejtő Gábor)
 
A beteg ember gyengébben teljesít, mint az egészséges. Ez a korántsem új
keletű megállapítás napjainkban roppant erőket mozgat meg az egészség
piacán.
(Forrás: HR Hírlevél, Menedzsmentfórum, 2003/12. márc. 18.,
http://www.mfor.hu/cikkek/tanulmany.php?article=1819&page=1 Piac és Profit)
 

Újrapozícionált brand [márka] az élelmiszerpiacon -- és a könyvtár
 
2003. márc. 12-én az Unilever bejelentette, hogy újrapozícionálja és a
fogyasztó számára igazi értékkel rendelkező valódi márkává fejleszti az
eddig csupán gyártói logóként használt Szívjelet, amely
jégkrém-üzletágát fémjelzi. Magyarországon ezzel egyidőben az Eskimo
nevet felváltja az Európa nagyobb részén elterjedt Algida márka.
(Forrás: Marketing Hírlevél, 2003/11., márc. 12.
http://www.mfor.hu/cikkek/tanulmany.php?article=1791&page=1)
-- A könyvtárosokat feltehetően hidegen hagyja a jégkrém-ipar maga. Az
átpozicionálás jelensége és gyakorlata azonban megfontolandónak tűnik. A
"könyvtár" kifejezés, mely a szakma egyik alapattribútuma, mára
meglehetősen avíttnak tűnik, s ezt sok nyugati (és néhány hazai)
névváltoztatás is jelzi. Az információs központ és könyvtár, Mediothek,
Resource Center (forrásközpont) stb. kifejezések természetesen nem
jelentik a könyv száműzését, de utalnak arra, hogy az intézmény
egyáltalán nem csak "könyv-" és jóval több, mint "-tár". Az
átpozicionálás annál is inkább időszerű, mert a könyvtár kifejezés a
fiatalok számára egyre inkább fájlok tárolóhelyét jelenti a
számítógépen, mint kézzel fogható épületet. Az átpozicionálás tehát nem
csak átnevezést jelent, ahogyan a cikk is részletezi, hanem tartalmi
változást is kommunikál. Ha a hazai könyvtáraknak nagyratörő tervei
vannak, ezen is érdemes gondolkodni. (MG)
 

PA - HRM, avagy egy rövid gondolat a közigazgatási
humánerőforrás-menedzsment jelentőségéről (Budai Balázs Benjámin)
 
A versenyszféra és a non-profit szféra érdekes találkozásánál
elkerülhetetlen egy új, sajátságos jellemzőkkel bíró kevercs
létrejöttével szembesülnünk: kezdjünk barátkozni hát a PA-HRM (Public
Administrational Human Resource Management) fogalmával és egyre bővülő
mögöttes tartalmaival!
(Forrás: HR Hírlevél 2003/11. Menedzsmentfórum
http://www.mfor.hu/cikkek/tanulmany.php?article=1794&page=1)
-- A cikk nem csak a közigazgatási, hanem a közalkalmazotti
HR-helyzetről is szól. Megállapítja, hogy a munkaerő-kiválasztás a
szervezet legjelentősebb gazdasági, stratégiai [tudásmenedzsment-beli
stb.] döntése; érdemes tehát nagyobb figyelmet szentelni neki. A
költségvetési szerveknek érdemes a versenyszféra kiválasztási módszereit
is tanulmányozni.
 

Felvételi beszélgetés hatékonyan és céltudatosan (Menedzsmentfórum)
 
Egy állás elnyeréséhez több lépcsőt kell sikeresen venni. Ezek közül az
egyik, leginkább szubjektív elemeket magában hordozó a felvételi
interjúr. A legfontosabb, ami az ilyen típusú szereplésnél fontos az az,
hogy önmagunkat adjuk, betartva ugyanakkor az alapvető konvenciókat. Ha
szakmai felkészültség és tapasztalatok nem is hagynak kívánnivalót maguk
után, a zsíros haj, a sötét nadrág alól kivillanó fehér sportzokni, a
rágógumizás és hasonlók mégis rémisztő hatást gyakorolhatnak az
interjúztatókra.
(Forrás: HR Hírlevél 2003/11. Menedzsmentfórum
http://www.mfor.hu/cikkek/tanulmany.php?article=1800&page=1)
 
 
Mit olvasott Sztálin?
 
A Könyvtári Figyelő 2002/4-es, 2-3 héten belül megjelenő számában Futala
Tibor ismerteti Roj Medvegyev cikkét. A globális hatású diktátor nagyra
becsülte a könyveket, a könyvtárat. Döntéseiben gyakran
olvasmányélményekre épített (pl. jobban ismerte ellenlábasai műveit,
mint ők maguk), saját tulajdonú könyveibe margináliákat és jegyzeteket
készített, saját könyveit szakozta. Közkönyvtárakba is járt, és a
könyvtárközi kölcsönzést is igénybe vette. Adott rá, hogy a politbüró
tagjai hozzájussanak a külföldi antibolsevista könyvekhez és
folyóiratokhoz. Viszont Trockij külföldi műveit csak egymaga gyűjtötte
és olvasta, de másnak nem volt hozzáférési joga a kötetekhez. Sztálin
korábban ügyelt arra, hogy a közkönyvtárakból átkölcsönzött dokumentumok
minél előbb visszakerüljenek a közforgalomba, s ne "ejtsen bennük"
margináliákat sem. Ezt a jó szokását azonban élete vége felé már feladta.
-- Sztálinnal tehát többnyire elégedettek lehettek a könyvtárosok ;-)
 

A net jövőjéről - magas szinten
 
Az amerikai CENDI a legnagyobb szövetségi információs intézmények és
mérvadó informatikai vállalatok vezető munkatársait összesíti. A
megbeszéléseikről készült jegyzőkönyvek épp ezért felettébb
tanulságosak. A legújabbról 2002. december vége óta olvashatunk
(http://dtic.-mil/cendi/minutes/pa_1202.html). Az IBM
Internet-menedzsere szerint a hálózat képességei és lehetőségei jelenleg
úgy 5%-os szinten valósultak meg. 2010-ig hatalmas előrelépés fog
lezajlani minden tekintetben (adatforgalom, felhasználók száma stb.). A
jövő hálózata gyors, kényelmes, mindenhol és mindenkor jelenlévő
(elérhető), valamint megbízható lesz. 2001 végén becslések szerint 1
petabyte információt tartalmazott az Internet (ez ezer terrabyte, ha nem
tévedünk). Öt év alatt ezerszeresére (1 exabyte), majd 2010-re újra
ezerszeresre (1 zettabyte) növekedhet. Ez még kiegészülhet avval a
mennyiséggel, ami a mai papíralapú hordozókról lesz digitalizálva. A
jelenlegi Internet továbbélését megfelelő szabványok elfogadásával lehet
biztosítani. Különböző metaadat-típusok (kémiai vegyületek stb.)
kezelésére számos nyilvántartás felépítésére lesz szükség. (SP)
 

Százötvenmillió az internet fejlesztésére
 
Március 11-én Csepeli György, az Informatikai és Hírközlési Minisztérium
politikai államtitkára a "Közösségek a világhálón, Internet és mozgalom"
címmel rendezett I. Startlap Konferencián elmondta, hogy számításaik
szerint egy év alatt legalább a duplájára nő a végpontok (azaz az
internethez csatlakozó számítógépek), az internetezésre alkalmas helyek,
a teleházak, a könyvtárak, az iskolai computerszobák, a számítógépes
kioszkok, az elhagyott postahivatalokban kiépített hozzáférések száma.
Ehhez a folyamathoz azzal járul hozzá a tárca, hogy a
tartalomfejlesztésre kiírt többmilliárdos pályázatokon túl, közvetlen
forrásokat biztosít az elérhetőség és a hálózat fejlesztéséhez.
A tervek szerint az iskolákat, a könyvtárakat és a teleházakat a
felhasználók igényeihez igazítva hosszabban, esetenként hétvégenként és
esténként is nyitva tartanák. Mindez a tárca azon alapvető törekvését
tükrözné, mely szerint mindenki számára egyformán biztosítanák az
információhoz való hozzáférést, ezzel teremtve meg az esélyegyenlőséget.
Csepeli György hozzátette: jelenleg 550 teleház van az országban és az
év végére 400 új kiépítésével a kisebbségi önkormányzatok és az egyházak
hozzáférésével együtt a szélessávú közösségi internet végpontok száma
eléri a kétezret.
(Forrás: FigyelőNet, 2003. 03. 11.,
http://fn.hu/cikk.php?action=nyomtat&cid=55526&layout=no&id=3)
 

Az Informatikai és Hírközlési Minisztérium idei tervei
 
Az Informatikai és Hírközlési Minisztérium három legfontosabb idei
feladatának az új, egységes hírközlési törvény előkészítését, a Nemzeti
Digitális Adattár létrehozását, valamint a közháló program beindítását
tartja.
(Forrás: Prím Online, 2003. márc. 14.
http://hirek.prim.hu/cikk.prm?id=35534)
 

Megnyílt az IM új céginformációs irodája
 
Bárándy Péter igazságügy-miniszter adta át hétfőn a tárca új
céginformációs irodáját, ahol a "fizetős szolgáltatások" mellett
számítógépen bárki ingyen lekérheti a vállalkozások mérlegadatait.
(Forrás: http://www.magyarorszag.hu/hirek/kozelet/ceginfo20030317.html)
 

Számítógépes terminál a Békés megyei kisvállalkozóknak
 
Internet alapú tájékoztató terminált adott át hétfőn Békéscsabán, a
Békés Megyei Kereskedelmi és Iparkamara.
(Forrás: Prím Online, 2003. márc. 18.
http://hirek.prim.hu/cikk.prm?id=35606)
 

Erős hanyatlásnak indult a lemezpiac
 
Tovább tart a hazai lemezpiac látványos hanyatlása. A közel egy
évtizedig tartó folyamatos, a kilencvenes évek közepén kifejezetten
dinamikus piacbővülés után 2000-ben közel 5 százalékkal, 2001-ben 16
százalékkal, 2002-ben pedig további 15 százalékkal kevesebb hanghordozót
(CD-t, kazettát, vinylt, single-t, zenei videokazettát és DVD-t)
értékesítettek Magyarországon, mint egy évvel korábban. A teljes
forgalomcsökkenés értékben 11 százalékos. E nagyarányú hanyatlás oka
elsősorban a CD-másolásnak tudható be: becslések szerint ma
Magyarországon minden megvásárolt zenei CD-re három másolt jut.
(Forrás: FigyelőNet, 3003. márc. 13.
http://fn.netrix.hu/cikk.php?action=nyomtat&cid=55633&layout=no&id=3)
 

Évente duplázódik az internet adatforgalma
 
Egy, az IDC piackutató cég által a napokban nyilvánosságra hozott
jelentésből kiderül, hogy az interneten közlekedő adatok mennyisége
világszinten minden évben megduplázódik, és e tekintetben az elkövetkező
öt évben nemigen várható komolyabb változás.
(Forrás: 2003. március  8. http://www.prim.hu/online/cikk.prm?id=35367)
 

Slágerjós szoftver
 
Slágerjós szoftvert fejlesztett ki egy spanyol cég. A számítógépes
program "biztos kézzel" kiválasztja milliók jövendő kedvenc dalát még
annak megjelenése előtt.
(Forrás: Prím Online, 2003. márc. 17.
http://hirek.prim.hu/cikk.prm?id=35579)
-- A szoftver az osztályozás "tudományát" -- a könyvtárosok
alapképességét -- használja fel  nem hagyományos környezetben. Így
slágerként értékelt pl. Beatles- és Beethoven-zenéket is. 
 

Digitalizálják Liverpool múltját
http://www.kablenet.com/kd.nsf/Frontpage/C858E12B26F452FB80256CE8003ECD78?OpenDocument
 
 

IMPRESSZUM

A szerkesztők -- akik szívesen olvassák és megfontolják az Ön véleményét:
- Káldi Emese (kommunikációs tréner) mailto:emi22@freemail.hu
- Mészáros Anikó (ügyvezető igazgató, ITTK) mailto:meszaros.aniko@ittk.hu
- Sonnevend Péter (főiskolai docens, Kaposvári Egyetem)
mailto:peter@sonnevend.com
- Mikulás Gábor (információs és pr-tanácsadó)
mailto:mikulasg@gmconsulting.hu
A hírlevelet megrendelheti a infinit.regisztracio@ittk.hu címre küldött
üres levéllel, melynek tárgya (subject): KIT-megrendeles. A hírlevél
lemondható ugyanezen a címen KIT-lemondas tárgy megjelölésével.
Amennyiben a lapot ékezet nélkül kéri, a szövegmezőbe írja be: ekezet
nelkul. E műveletek elvégezhetők a
http://www.ittk.hu/cgi-bin/mailman/listinfo/kit-gm oldalon is. A
szerkesztők a megrendelők címét kizárólag a KIT postázására használják fel.
A korábbi lapszámok megtalálhatók a https://epa.oszk.hu/kit/ webcímen.
A szerkesztők a nem saját írású cikkek tartalmáért nem vállalnak
felelősséget, mindazonáltal törekednek a források gondos válogatására.

Kiadja: GM Consulting http://www.gmconsulting.hu/inf


_______________________________________________
Kit-gm mailing list
Kit-gm@mail.ittk.hu
http://mail.ittk.hu/cgi-bin/mailman/listinfo/kit-gm