1
Leonard Orban biztos honlapja: http://ec.europa.eu/commission_barroso/orban/index_hu.htm
2
Nyelvoktatás-politikai arculat – Magyarország. Európa Tanács – Oktatási Minisztérium, Strasbourg–Budapest, 2002–2003. http://www.okm.gov.hu/letolt/vilagnyelv/arculat_k.pdf
3
A Bizottság Közleménye a Tanácsnak, az Európai Parlamentnek, a Gazdasági és Szociális Bizottságnak és a Régiók Bizottságának – Új keretstratégia a többnyelvűség ösztönzésére. COM, 2005, 596. http://europa.eu/languages/servlets/Doc?id=1036
4
A nyelvi portál a http://europa.eu/languages/hu/home honlapon érhető el.
5
European Master in Translation: http://ec.europa.eu/dgs/translation/external_relations/universities/master_en.htm
6
http://iate.europa.eu/iatediff
7
Juvenes Translatores – Fordíts és nyerj!: http://ec.europa.eu/translation/contest/index_hu.htm
8
http://www.okm.gov.hu/letolt/eu/munkaprogram.PDF
9
Az EU Oktatás és képzés munkaprogramjának megvalósításáról lásd az Oktatási Minisztérium beszámolóját a Tanács és a Bizottság 2006. évi időközi jelentéséhez. Új Pedagógiai Szemle, 2005. 7–8. sz.
10
Nyelvtanulás és nyelvi sokszínűség támogatása akcióterv a 2004–2006-os időszakra. COM, 2003, 449. http://www.okm.gov.hu/doc/upload/200507/akcioterv_magyar.pdf
11
Valamennyi tanulmány elérhető a http://ec.europa.eu/education/policies/lang/key/studies_en.html honlapon.
12
A munkacsoport 2003-ban készített jelentése a http://ec.europa.eu/education/policies/2010/doc/langsynthesis_en.pdf, a 2004-es jelentés pedig a http://ec.europa.eu/education/policies/2010/doc/lang2004.pdf honlapon olvasható.
13
Policy recommendations: http://ec.europa.eu/education/policies/lang/policy/recom_en.pdf
14
Elnökségi következtetések. Barcelona, 2002. március 15–16. http://ue.eu.int/ueDocs/cms_Data/docs/pressData/en/ec/71025.pdf
15
The main pedagogical principles underlying the teaching of languages to very young learners. http://europa.eu/languages/hu/document/97/6
16
A bizottság közleménye a Tanácsnak az európai nyelvi kompetenciamérés keretrendszeréről. COM, 2007, 184. http://ec.europa.eu/education/policies/2010/doc/com184_hu.pdf
17
A bizottság közleménye az oktatásra és képzésre vonatkozó lisszaboni célkitűzések tekintetében elért haladás nyomon követésére szolgáló mutatók és referenciaértékek összefüggő keretrendszeréről. COM, 2007, 61.
18
A 2005 május–júniusában végzett átfogó mérés a http://europa.eu.int/comm/public_opinion/archives/ebs/ebs_237.en.pdf honlapon, a 2005 november–decemberében végzett ún. speciális felmérés a nyelvtudás, a nyelvekhez való viszonyulás feltérképezésére a http://europa.eu.int/comm/public_opinion/archives/ebs/ebs_243_en.pdf honlapon (teljes változat), vagy a http://europa.eu.int/comm/public_opinion/archives/ebs/ebs_243_sum_en.pdf (rövidebb) honlapon érhető el.
19
Az Eurydice-hálózat közelmúltban megjelent kiadványai is alátámasztják a nyelvoktatás kiemelt szerepét. A Kulcsfontosságú adatok az európai oktatásról címet viselő, kétévente megjelenő kiadványsorozat 2005-ben megjelenő kötetében ugyanis nemcsak az egyik alfejezetében foglalkozott a nyelvoktatás helyzetével, hanem önálló kötetet szánt a téma ismertetésére. Az Eurydice egy másik kiadványa pedig a tartalom alapú nyelvoktatásról szól. www.eurydice.org
20
Az Európai Parlament és a Tanács ajánlása az egész életen át tartó tanuláshoz szükséges kulcskompetenciákról. 2006. 12. 18. http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/site/hu/oj/2006/l_394/l_39420061230hu00100018.pdf
21
A megpályázható tevékenységekről lásd a Tempus Közalapítvány honlapját: www.tka.hu
22
Az Európai Nyelvi Díjban részesült projektek adatbázisa a http://ec.europa.eu/education/language/label/index.cfm honlapon érhető el.
23
Effects on the European Economy of Shortages of Foreign Language Skills in Enterprise: http://ec.europa.eu/education/policies/lang/key/studies_en.html