Nyomtatóbarát változat: Országos Közoktatási Intézet > Új Pedagógiai Szemle 1997 február > Könyvjelző

Könyvjelző

Volentics Anna: Gyermekvédelem és reszocializáció

Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 1996. 281 l.

A könyv a problémakezelő gyermekvédelem egy sajátos területének, a zárt és a zárt jellegű intézeti nevelésnek a vizsgálatával foglalkozik. A szerző a huszadik századi magyarországi állami gyermekvédelem fejlődési ívének bemutatása, valamint a reszocialiációs gondozást igénylő népességcsoport sajátosságaival kapcsolatos elméleti megközelítések és empirikus kutatások vizsgálata mellett egy hatékonyabban működni tudó gyermekvédelmi rendszer struktúráját is felvázolja.

Jan H. Slavenburg: Pedagógiai innováció és a szociálisan hátrányos helyzetű tanulók

Fordította: Kaan Ágnes. Partners Training & Innovatie, Rotterdam, 1996. 158 l.

A groningeni egyetem pedagógiaprofesszorának kötetbe foglalt tanulmányai azoknak a workshopoknak és továbbképző tanfolyamoknak az alapanyaga, melyeket a rotterdami Nevelési Szolgáltató Központ a magyarországi pedagógiai intézetek számára tartott, s amelynek a szerző a rotterdami intézet igazgatójaként a kezdeményezője volt. A tanulmányok egyrészt a pedagógiai innováció problémáival és stratégiájával kapcsolatos kérdéseket (programok, tantervek, új eljárások, szervezeti formák, az iskola újraszőtt kapcsolatai a társadalommal stb.) elemzik. A másik központi téma a szociálisan hátrányos helyzetű gyermekek oktatása, szociális-emocionális kora gyermekkortól egészen a felnőttkor küszöbéig. A tanulmányokhoz csatolt függelék a holland és magyar partnerek közötti együttműködés értékelését tartalmazza.

Szociális munka az iskolában

Válogatta és szerkesztette: Budai István. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 1996. 196 l.

Az iskolai szociális munkások, gyermekjóléti szakemberek, valamint a szociális szakember- és pedagógusképzésben részt vevők számára készült főiskolai tankönyv külföldi, illetve hazai szakirodalomból válogatott tanulmányokat és interjúkat tartalmaz, melyek az iskolában folytatható szociális segítségnyújtás legkülönbözőbb területeit, funkcióit és megközelítési lehetőségeit mutatják be. A kötet amerikai és német szociális munkamodellek vizsgálata mellett a hazai kezdeményezések tapasztalataiba is bepillantást nyújt.

Tehetség-kalauz

Fordította, összeállította és szerkesztette: Tóth László. Kossuth Egyetemi Kiadó, Debrecen, 1996. 162 l.

A Tehetség-kalauz oktatási, továbbképzési és tájékoztatási célokra összeállított kézikönyv, amely a tehetséggondozás átfogó magyarországi referenciaműve kíván lenni. A kötet az Egyesült Államokban, 1987-ben megjelent Encyclopedia of Special Education című – a speciális oktatás szerteágazó problémakörét szócikkek formájában feldolgozó – vaskos kötet tehetséget érintő témaegységeinek fordítását tartalmazza. A könyv az enciklopédiák felépítését követi, az ábécésorrendbe szedett és kereszthivatkozásokkal ellátott szócikkek egy-egy témakör rövid foglalatát nyújtják.

Rudolf Steiner: Nevelőművészet

Fordította: Biczó István. Jáspis Kiadó, Budapest, 1995. 104 l.

A kötet Rudolf Steinernek 1924. április 7–13. között a stuttgarti nevelési konferencián tartott előadásait tartalmazza, melyek a Waldorf-iskola pedagógiájának alapvetését nyújtják. Az előadások középpontjában a tanítás metodikájának és a nevelés életfeltételeinek kérdésköre áll, melyet Steiner egy átfogó módon végrehajtott „embermegismerés” felől tart megalapozhatónak.

Tanulmányok a gyermeknevelésről

Szerkesztette: Villányi Györgyné. OKKER Oktatási Iroda, Budapest, 1996. 195 l.

A Magyar Pedagógiai Társaság Kisgyermeknevelési Szakosztálya által kiadott kötet tanulmányainak szerzői – nagyobbrészt az óvodai nevelés szakemberei, de rajtuk kívül művészek, pszichológusok és írók is – többfajta elméleti és gyakorlati megközelítéssel fejtik ki a személyiség alakulása tekintetében rendkívül gazdag életszakasznak különböző kérdéseit. A tanulmányok főként a játék és a tanulási tevékenységek formáinak témája köré összpontosulnak.

Nagy József: Nevelési kézikönyv személyiségfejlesztő pedagógiai programok készítéséhez

Mozaik Oktatási Stúdió, Szeged, 1996.

A kézikönyv elsősorban iskolák, gyakorló pedagógusok és az önkormányzatok közoktatással foglalkozó tagjai, szakértői számára íródott, s az iskolai pedagógiai programokhoz, az iskolák nevelési rendszerének és feladatainak kidolgozásához kíván segítséget nyújtani. A nevelés fontosabb szóba jöhető feladatait kínálja fel – az értelem kiművelésének; a segítő életmódra, az egészséges és kulturált életmódra nevelésnek; a szakmai képzés alapozásának témaköreiben –, melyekből az iskola, a pedagógus a részletes tartalomjegyzék alapján válogathat.

Szülők könyve

Fordította: Kührner Vera és Szeredás Lőrinc. Kulturtrade Kiadó, Budapest, 1996. 368 l.

A kötet szülők számára íródott elméleti és gyakorlati kézikönyv, a neveléshez nyújtott vezérfonal – a születéstől a késő kamaszkorig. Szerzői az Egyesült Államok legjelentősebb gyermek mentálhigiénés intézményének munkatársai, akik a könyv megírásával a gyermekek viselkedésének, lelki-szellemi fejlődésének jobb megértését, illetve a viselkedési zavarok megelőzését, valamint orvoslását kívánták előmozdítani. A kötet függelékében a magyarországi családsegítő intézmények és nevelési tanácsadók, valamint a szenvedélybetegségek kezelésével foglalkozó intézmények listája olvasható.

A tudás kapui. Mozaikok a nevelés történetéből I.

Szerkesztette: Kéri Katalin. Tárogató Kiadó, Budapest, 1995. 136 l.

A szöveggyűjtemény az ókori sumer forrásrészletektől a XIX. századi szerzők műveiből kiválasztott gondolatokig öleli fel a nevelés egyetemes történetét. A kronológiai rendben egymás mellé helyezett, műfajilag rendkívül sokszínű szövegek a tudás elsajátításának témája köré szerveződnek, s a gyermekszemlélet és a nevelési elvek korok és kultúrák szerinti változását reprezentálják. A kötet részletes tárgymutatóval egészül ki, amely egy problémaközpontú olvasási módot is lehetővé tesz.

Trencsényi-Waldapfel Imre: Előadások a görög nevelés elméletéről

OKKER Oktatási Iroda, Budapest, 1996. 76 l.

A kötet a jeles ókortörténésznek az ókori athéni nevelés elméletéről a 60-as évek második felében tartott egyetemi előadásait tartalmazza. A szerző különböző ókori források elemzése révén próbálja meg egyrészt a hagyományos athéni nevelés képét rekonstruálni, másrészt az athéni pedagógiai gondolkodás Szókratész és a szofisták tanítása nyomán kibontakozó fővonalát felrajzolni. Néhány előadás az athéni neveléselmélet azon mellékszálával foglalkozik, melyet a Démokritosztól induló s az újkomédiában folytatódó realisztikusabb hagyomány képez, s amely több évszázados lappangás után majd Rousseau pedagógiájában éled újjá. A kötet függelékében Lukianosznak a klasszikus athéni nevelés szatirikus ábrázolását nyújtó dialógusát, az Anakharsziszt olvashatjuk, Kapitánffy István fordításában.

Neveléstörténet és neveléstörténet-írás

Szerkesztette: Balogh László. Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum, Budapest, 1996. 119 l.

A kötet a Veszprémben 1995. szeptember 29–30-án megrendezett országos konferencia anyagát tartalmazza. A történelem és a neveléstörténet szakembereinek előadásai a téma széles spektrumát fogják át a magyarországi neveléstörténet-írás hagyományaitól a regionális neveléstörténeti kutatások bemutatásán át a felnőttoktatás vizsgálatáig.

Kerekné Zám Edina–Horváth Pál: 250 éves a tiszaörsi oktatás

Tiszaörs-Szolnok, 1996. 112 l.

A jubileumi kiadvány az iskola egykori tanulójának az iskola történetét 1990-ig bemutató dolgozatával indul. Majd az intézmény egyik tanára, továbbá idős helyi lakosok visszaemlékezései alapján fest portrét a II. világháborút megelőző időszak néhány emlékezetes tiszaörsi pedagógusáról. A kötetet a XIX. századi magyar oltárképfestészet jeles képviselőjének, Balkay Pálnak a pályaképe zárja, akinek nevét a 250 éves jubileum alkalmából vette fel az iskola 1996 augusztusában.

Ugrin József: Emlékezéseim

Magyar Népfőiskolai Társaság, Püski Kiadó, 1995. 223 l.

A Katolikus Agrárifjúsági Legényegyletek Országos Testülete 1936 és 1946 között működött. A szervezet egykori vezetőjének, a harcos parasztszervezőnek monográfia értékű visszaemlékezései olvashatóak ebben a kötetben a mozgalom keletkezéséről, kibontakozásáról, célkitűzéseiről és megszüntetéséről, valamint a KALOT-népfőiskolák történetéről.

Tiszóczi Tamás