K I T -- Könyvtár -
Információ - Társadalom (2002/23., október 30.)
Heti hírlevél
információs és könyvtári szakemberek számára
Szemlék, hírek, kommentárok
A TARTALOMBÓL:
- Hírlevélkészítési módszertan
- A hazai internethasználat megtorpanása
- SMS-marketing
- Alternatív könyvtáros: a researcher
- Vezetői kommunikációs hajlandóság és
beosztotti lojalitás
- Kultúrpont-hírek
Tisztelt Olvasó,
az utóbbi KIT számokban többször
találkozhattak Káldi Emese referátumaival. E lapszámtól kezdve ő is a KIT
szerkesztői gárdájába tartozik. Érdeklődési területe a könyvtár és pr
kapcsolata, jelenleg újságíróként és kommunikációs trénerként dolgozik.
Következő számunkban egy igazi igazgatói
pályázatot (illetve az arra mutató linket) fogunk közreadni.
Üdvözlettel,
-- a szerkesztők
A hírlevél változatlan formában szabadon
terjeszthető. Adja tovább kollégáinak, ismerőseinek! A megrendelési és
lemondási
információ a hírlevél végén található.
ITTK KLUB: Az internethasználat jövője
Magyarországon
Az ITTK (Információs Társadalom- és
Trendkutató Központ) minden érdeklődőt meghív következő kötetlen
Klub-beszélgetésére, október 31-ére, csütörtök koraeste 18 órai kezdettel. A
rendezvényen kerekasztal-beszélgetést folytatunk Andrási Tamás (Bell Research),
Horváth Pál (iparági szakértő) és Németh Attila (Netért Egyesület)
részvételével.
Kiinduló kérdésünk az lesz, hogy vajon mi
történik a hazai internethasználókkal, különösen azokkal, akik telefonon
használnák a netet, sokat, már van gépük, és nem tudnak, vagy nem akarnak
áttérni sem az ADSL-re, sem a kábelre
A beszélgetést az Információs Társadalom-
és Trendkutató Központ kistermében tartjuk, amely a Műegyetem R épületének
második emeletén található (210-es szoba). Az R épület a Petőfi híd budai
hídfőjétől gyalog 2 perc, a Duna-parttal szemközti első épület. A témához
minden előzetes felvetést-hozzászólást, előrebocsátó megjegyzést szívesen
várunk a házigazda email-címére: Pintér Róbert; pinter.robert@ittk.hu
Elektronikus hírlevelek módszertana (és
attitűdje)
Természetesen e hírlevél szerkesztői is
magukra vehetik -- és veszik is -- az "Email newsletters pick up where
websites leave off" cikk megállapításait. Egyik ilyen, hogy a honlap és az
email kommunikációs szempontból hatékonyan kiegészítik egymást. Szerkezetében,
használhatóságában legyen a lehető legegyszerűbb. Az, hogy egy elektronikus
hírlevelet mennyire olvasnak el, szorosan összefügg terjedelmével. Minél
rövidebb, annál jobb. Hasznos, ha van tartalmi összefoglalója.
(Forrás: Jacob Nielsen's Alertbox, 2002.
szeptember www.useit.com/alertbox/20020930.html)
-- A könyvtár növelheti olvasóinak
lojalitását, ha elektronikus formában (is) kínál számukra hasznos információt.
A célzott érdeklődési csoportok címlistája nagy kincs; nem véletlenül
adják-veszik drága pénzen az erre szakosodott marketingvállalkozások.
Esetünkben természetesen nem az adásvétel, vagy az adatok továbbadása a kérdés,
hanem az olvasók igényeinek minél hatékonyabb szolgálata. Gondoljunk bele: ha a
városi könyvtár ismeri a zenei könyvtári részleg rendszeres látogatóit,
engedélyt kap, kér emailek küldésére, s a célcsoport kibővítésén dolgozik - a
potenciális használók becserkészésén --, majd friss szakirodalmi és aktuális
helyismereti és közhasznú információval látja el őket (emailben, esetleg
hírlevélben), nagy esélye van arra, hogy egy nap arra ébred a zenei könyvtáros:
ő a város zenei érdeklődésű embereinek információs központja. (Természetesen a
példában a zenei érdeklődést kicserélhetjük hobbikertész, történelemtanári,
vasútmodellező, vagy akár vállalkozói információra.) E tevékenységgel a
könyvtáros figyelmének központja óhatatlanul a felhasználóra és a tudásra, s
kevésbé a (hagyományos értelemben vett) könyvtárra, illetve információra terelődik.
E szemléletváltást nevezik ma kívánatosnak. (MG)
Megújult a Nők Lapja C@fe
Megújult a másfél éves Nők Lapja C@fe: a
női portál mostantól új rovatstruktúrával, felhasználóbarát tematikával várja
látogatóit. A szolgáltatásokat is kibővítették, a 100 000 olvasóhoz eljutó
hírlevél mellett elindult a Recepthírlevél is.
(Forrás: http://hirek.prim.hu/cikk.prm?id=31747)
-- Az Ön könyvtárának folyóiratjegyzékén
feltüntetik-e az oda "járó" elektronikus folyóiratokat is?
A kegyelem visszahozhatja a hiányzó
dokumentumokat
Ha egy könyvtárból sok vissza nem hozott
dokumentum hiányzik, akkor a könyvtárosoknak érdemes egy jól szervezett, előre
meghirdetett "amnesztia kampánnyal" rávenni az olvasókat, hogy
nézzenek szét otthonaikban. A hiányzó könyvek közül ugyan jónéhány tényleg
elvész, de a legtöbbjük leginkább az olvasók lakásaiban pihen.Őket bírhatja rá
a könyvek visszahozására az egy vagy két hétre tervezett amnesztia-program,
melynek során a késedelmi díj befizetése nélkül bárki szabadon visszahozhatja a
nála lévő könyveket. S mivel a kampány lényege, hogy az olvasóknak nem kell
számot adniuk sem a késés okairól, sem arról, hogy eddig hol tartották a
könyveket, az olvasók megszabadulnak szorongásaiktól, és a szégyentől, amit a
régen lejárt könyv visszahozása kelthet bennük. Az effajta amnesztia hetek
meglepő eredményeket hozhatnak. 1998-ban például a San Francisco-i
Közkönyvtárba olyan, 1850-ből származó folyóiratokat hoztak vissza, amelyeket annak
idején 3 nappal az 1906-os nagy földrengés előtt kölcsönöztek ki.
Forrás: http://www.ssdesign.com/librarypr/,
2002. október. 20.) (szemlézte: Káldi Emese)
Megjelent a BME-UNESCO-ITTK Kutatási
Jelentésének legújabb száma
A 17-es szám az információs társadalom és
gazdaság hazai állapotáról ad pillanatfelvételeket, ezen belül is kitüntetett
figyelmet szentelve a Matáv "Mindenkinek" csomag megszüntetésének és
az ezzel járó következményeknek.
(Forrás: Prím Online, http://hirek.prim.hu/cikk.prm?id=31752)
Internet Magyarországon - miért torpant
meg?
Az internetpenetráció megtorpanásának oka
leginkább a lehetséges felhasználók fejében keresendő. A nem böngészők egyre
inkább ellenállnak: nem érzik szükségét az internetnek, nem érdekli őket, vagy
ellenzik.
Forrás: http://fn.hu/cikkprint.cmt?id=155003
Miért hajlandóak fizetni az európai
internet-felhasználók?
Noha a Jupiter Media európai online
felmérése szerint 2007-re az európaiaknak több mint a fele a hálózaton lesz,
még mindig sok a kérdőjel azt illetően, vajon a szörfölők mi mindenért lesznek
hajlandóak fizetni az interneten. A felmérés szerint 2002 végére az
európaiaknak csak 10%-a mondhatja majd el magáról, hogy fizetett valamilyen
tartalomért a hálózaton. A kontinens felhasználóinak 40%-a nem tartja
valószínűnek, hogy a jövőben fizetni fog valamilyen tartalomért. Azok közül,
akik viszont készek a zsebükbe nyúlni, 23% hajlandó volna fizetni zenéért, 17%
videóért, 16% pedig friss illetve archív híranyagokért. Sokak számára talán nem
annyira meglepő, hogy az online tartalmakra eddig ez évben költött 222 millió
euró majd felét pornográf tartalmakra fordították. Míg a fizetős tartalmak
sikere még nem nyert kellő bizonyságot, az internetes vásárlás egészségesebb
arcot mutat. Az európai felhasználók egynegyede vásárolt már a hálózaton, e
csoportnak pedig csaknem a fele arról számolt be, hogy hirtelen ötlettől vagy
elhatározástól vezérelve vásárolt a neten. A fogyasztók megnyerése érdekében
kitartóan új utakat kereső cégek számára a szöveges üzenetküldés továbbra is
sok pénzt hoz a konyhára. A prémium SMS módszerét a Coca Colán át a népszerű
Big Brother valóságshowt készítő televíziós társaságig széles körben
alkalmazzák a különböző cégek.
A Coca Cola vizsgálatai arra derítettek
fényt, hogy egy SMS-ben kínált játékra jelentkezők 40%-a nem a közvetlenül
megcélzott mobiltulajdonosokból tevődik össze, ami jól példázza az olyan
vírusszerűen működő SMS reklámkampányok erejét, amelyek esetében a felhasználók
adják tovább az információt barátaiknak, ismerőseiknek. A különböző cégek egyre
nagyobb kreativitásról tesznek tanúbizonyságot az SMS kampányok terén. Egy svéd
utazási cég például azt tapasztalta, hogy a nyaralási akciókat a felhasználók
figyelmébe ajánló SMS-ekre kétszer annyi pozitív válasz érkezett, ha esős
napokon küldték ki az üzeneteket. A Jupiter becslése szerint az SMS piac
2002-ben 3,65 milliárd euró értéket fog képviselni, ahol a felhasználók
átlagosan több mint 3 eurót költenek el havonta.
(Forrás: http://news.bbc.co.uk/,
Infinit Hírlevél No.175, okt. 25.)
"Alternatív könyvtáros"
Nap mint nap izgalmas, kreatív feladatok
várnak a személyzeti tanácsadással foglalkozó vállalatok - fejvadász cégek -
kutatóira. A kutatók - idegen, és elterjedt néven researcherek - tanácsadó
kollégájukkal rendszeresen egyeztetve adatokat gyűjtenek, becserkészik az
ígéretesnek tűnő szakembereket és megnyerik őket a projekt számára. Ha
hajtóvadászathoz hasonlítanánk a személyzeti tanácsadást, akkor a vadász lenne
a fejvadász, a hajtó pedig a researcher, aki "felhajtja" a legjobb
jelölteket.
(Forrás: Consultation Magazin, 2002. 9. http://www.consultationmagazin.hu/index.php?ev=2&ho=9)
Osztoznak-e a vállalati hatalomban a
személyzeti vezet?k?
Egy vállalat imázsa nemcsak attól függ,
mit és hogyan gyárt. Függ attól is, milyen munkaadónak látják egyrészt saját
dolgozói, másrészt azok, akik esetleg a vállalatnál szeretnének dolgozni. A
vállalat imázsa tehát a küls? és belső környezettel való kommunikálás
képességétől függ. A külső világgal való kommunikálásban fontos szerephez jut a
pr-részleg. A vállalatnál dolgozókkal való kommunikáció feladata viszont
rendszerint a személyzeti osztályra (HR) hárul.
(Forrás: Humánerőforrás-menedzsment, 2002.
9.)
-- A könyvtári munkavállalók tapasztalatai
szintén hozzájárulnak munkahelyük imázsának alakulásához. Vajon az ő véleményük
milyen irányba módosítja az imázst?
Könyvbemutató: Elektronikus aláírás és
társai
2002 októberében egy hiánypótló
szakkönyvet jelentett meg a Sans Serif kiadó. Almási János Elektronikus aláírás
és társai című könyvének témája a címben is szereplő elektronikus aláírás
mellett a titkosítás, az időbélyegzés, a felhasználói hitelesítés, a nyilvános
kulcsú infrastruktúra és még sok más. Azok a védelmi megoldások, melyek az
internet világában a biztonságot jelentik. Az elméleti ismeretek mellett
gyakorlati műszaki útmutatót is ad, s áttekinti a téma szabványait, törvényi
szabályozását és a szabályzati kérdéseket.
Forrás: Prím Online, 2002. okt. 22. http://hirek.prim.hu/cikk.prm?id=31651)
Vége a fényes elszigeteltségnek?
"A számítógépes rendszerek a
hierarchia legtávolabbi fokait is összekapcsolhatják. A Magyar Nemzeti Bank
humán erőforrás osztálya egy szakértői fórumhoz hasonló aloldalt indított el az
intraneten. A szakértők szerepét az igazgatók töltötték be, kérdezni pedig
minden alkalmazottnak jogában állt. Az igazgatóknak kötelező volt minden
felvetett problémára reagálniuk és információval szolgálniuk. A kommunikáció
így sokkal hatékonyabbá vált, az alkalmazottak pedig könnyebben tudtak
azonosulni a bank céljaival."
(Forrás: FigyelőNet 2002. okt. 22. http://fn.hu/cikkprint.cmt?id=154781)
-- Volt olyan munkahelyem, ahol a lojalitás
elvárás volt, kimondva--kimondatlanul kötelessége volt a munkatársnak. Az MNB a
fentiekben arra tesz kísérletet, hogy megdolgozzon a beosztottak lojalitásáért
azzal, hogy hatékonyabban közvetíti a bank céljait. Feltételezem, hogy az
eljárás könyvtárak, könyvtári szervezetek esetében is működik -- intranet
nélkül is. A módszer által a vezetők is elérhetőbbé válnak a munkatársak
számára, jobban kitapinthatóvá válik személyes és vezetői potenciáljuk is, és a
vezetés is hatékonyabb lesz. Tehát nincs mit veszetni. (MG)
1700 tételes bibliográfia az elektronikus
publikálásról
A Scholarly Electronic Publishing
Bibliography 1700 cikket tartalmaz; könyveket, elektronikus és papíralapú
forrásokat, amelyek a tudományos irodalom elektronikus publikálásának
kérdéseivel foglalkoznak.
URL: HTML http://info.lib.uh.edu/sepb/sepb.html
URL: .pdf format http://info.lib.uh.edu/sepb/sepb.pdf
Apák klubja Pécsett -- a könyvtárban
Nemrégiben az országban új
kezdeményezésként megalakult az Apák klubja a Pécsi Tudományegyetem Szülészeti
Klinikáján, s ezzel új elemmel bővült az intézmény már hagyományokkal
rendelkező Szülők iskolája programja. Martin László klinikai pszichológus, a
klub vezetője elmondta: összejöveteleik lehetőséget teremtenek arra, hogy a
leendő apák pszichológus közreműködésével megbeszéljék gondjaikat,
tapasztalataikat, és az apaság mind teljesebb és boldogabb megélésére megoldási
módokat találjanak. Az apák tíz héten át a szülészeti klinika könyvtárában
találkoznak hetente...
(Forrás: MTI, Magyar Nemzet, http://www.mno.hu/index.mno?cikk=111524&rvt=90&s_text=k%F6nyvt%E1r&s_texttype=4)
KULTÚRPONT HÍRLEVÉL
Múzeumi és kulturális örökség szakkiállítás
és díj
A 2003. február 12-én nyíló "The
Museums & Heritage Show"-n kiosztják a szervezôk különdíját azon szervezeteknek,
melyek a legjobb ötleteket valósították meg a nagyközönség múzeumokba,
galériákba, kulturális örökségi színhelyekre csábítására. A díj 11
kategóriájában a szervezôk 2002. december 6-ig fogadnak el jelöléseket.
(KultúrPont) Bôvebb információ: The Museums & Heritage Show - Helen
Marriott, Helen.Marriott@kudocommunications.co.uk
http://www.museumsandheritage.com/press_release/press_awards.html,
T: +44 020 8948 5331, F: +44 020 8948 5378
Elektronikus szakdolgozatok és
értekezések
Berlin ad otthont 2003. május 21. és 24.
között az elektronikus szakdolgozatokról és értekezésekrôl szóló hatodik
nemzetközi szimpóziumnak. Elôadók jelentkezését 2003. január 15-ig várják.
(KultúrPont) Bôvebb információ:
Humboldt-University Berlin Computing Centre,
ETD2003 Organisation Committee; Unter den Linden 6, 10099 Berlin, Germany - Dr.
Peter Schirmbacher, Susanne Dobratz, etd2003@rz.hu-berlin.de, http://www.hu-berlin.de/etd2003/,
T: +49 30 20932261, F:
+49 30 20932959
Digitális könyvtárak
A digitális könyvtárakról tartanak
konferenciát az egyesült államokbeli Houstonban 2003. május 27. és 31. között.
Az elôadásvázlatok leadási határideje 2003. január 13. (KultúrPont) Bôvebb
információ: Fondren Library -- MS-44, Rice
University; P.O. Box 1892 Houston, TX
77251-1892 USA - Geneva Henry, ghenry@rice.edu, http://www.jcdl.org/,
T: +1 (713)
348-2480, F: +1 (713) 348-5258
Kulturális örökség és információs
társadalom
A 2002. november 4. és 6. között
Koppenhágában (Dánia) rendezendô IST 2002 konferencián külön szekcióülés
foglalkozik majd a kulturális örökség és az új technológiák kapcsolatával.
(KultúrPont) Bôvebb információ: European Commission, DG Information Society -
Ian Pigott, Christine Michaut, ian.pigott@cec.eu.int,
christine.michaut@cec.eu.int, http://2002.istevent.cec.eu.int/
Ázsiai digitális könyvtárak negyedszer
2002. december 11. és 14. között rendezik
Szingapúrban a negyedik ázsiai digitáliskönyvtár-konferenciát, melynek alcíme:
Digitális könyvtárak: emberek, tudás, technológia. (euclid dice) Bővebb
információ: ICADL2002@ntu.edu.sg, www.cais.ntu.edu.sg:8000/icadl2002, F: +65
6783 0997
Kulturális örökség - partnerkeresés
Múzeumokkal, levéltárakkal, könyvtárakkal
foglalkozó olasz szervezet betársulna Kultúra 2000-es, kulturális örökség
témájú többéves pályázatba. (KultúrPont) Bővebb információ: Turenum Beni
Culturali C.S. A r.l. Onlus; Corso Imbriani 191/b, 70059 Trani, Italy -
Salvatore Venditti, info@turenum.org, www.turenum.org, T: +39 0883 585895, F:
+39 0883 501444
IMPRESSZUM
A szerkesztők -- akik szívesen olvassák
és megfontolják az Ön véleményét:
Káldi Emese (kommunikációs tréner)
emi22@freemail.hu
Mészáros Anikó (ügyvezető igazgató, ITTK)
meszaros.aniko@ittk.hu
Sonnevend Péter (főiskolai docens, Kaposvári
Egyetem) peter@sonnevend.com
Mikulás Gábor (információs és pr-tanácsadó)
mikulasg@gmconsulting.hu
A hírlevelet megrendelheti a
infinit.regisztracio@ittk.hu címre küldött üres levéllel, melynek tárgya
(subject):
KIT-megrendeles. A hírlevél lemondható
ugyanezen a címen KIT-lemondas tárgy megjelölésével. Amennyiben a lapot ékezet
nélkül kéri, a szövegmezőbe írja be: ekezet nelkul. E müveletek elvégezhetők a http://www.ittk.hu/cgi-bin/mailman/listinfo/kit-gm
oldalon is. A szerkesztők a megrendelők címét kizárólag a KIT postázására
használják fel.
A korábbi lapszámok megtalálhatók a https://epa.oszk.hu/kit/ webcímen.
A szerkesztők a nem saját írású cikkek
tartalmáért nem vállalnak felelősséget, mindazonáltal törekednek a források
gondos válogatására.
Kiadja: GM Consulting
www.gmconsulting.hu/inf