K I T -- Könyvtár - Információ - Társadalom (2002/23., október 30.)

Heti hírlevél információs és könyvtári szakemberek számára
Szemlék, hírek, kommentárok

A TARTALOMBÓL:
- Hírlevélkészítési módszertan
- A hazai internethasználat megtorpanása
- SMS-marketing
- Alternatív könyvtáros: a researcher
- Vezetői kommunikációs hajlandóság és beosztotti lojalitás
- Kultúrpont-hírek
 
 

Tisztelt Olvasó,
az utóbbi KIT számokban többször találkozhattak Káldi Emese referátumaival. E lapszámtól kezdve ő is a KIT szerkesztői gárdájába tartozik. Érdeklődési területe a könyvtár és pr kapcsolata, jelenleg újságíróként és kommunikációs trénerként dolgozik.

Következő számunkban egy igazi igazgatói pályázatot (illetve az arra mutató linket) fogunk közreadni.

Üdvözlettel,
-- a szerkesztők
 

A hírlevél változatlan formában szabadon terjeszthető. Adja tovább kollégáinak, ismerőseinek! A megrendelési és lemondási
információ a hírlevél végén található.
 
 

ITTK KLUB: Az internethasználat jövője Magyarországon

Az ITTK (Információs Társadalom- és Trendkutató Központ) minden érdeklődőt meghív következő kötetlen Klub-beszélgetésére, október 31-ére, csütörtök koraeste 18 órai kezdettel. A rendezvényen kerekasztal-beszélgetést folytatunk Andrási Tamás (Bell Research), Horváth Pál (iparági szakértő) és Németh Attila (Netért Egyesület) részvételével.

Kiinduló kérdésünk az lesz, hogy vajon mi történik a hazai internethasználókkal, különösen azokkal, akik telefonon használnák a netet, sokat, már van gépük, és nem tudnak, vagy nem akarnak áttérni sem az ADSL-re, sem a kábelre…

A beszélgetést az Információs Társadalom- és Trendkutató Központ kistermében tartjuk, amely a Műegyetem R épületének második emeletén található (210-es szoba). Az R épület a Petőfi híd budai hídfőjétől gyalog 2 perc, a Duna-parttal szemközti első épület. A témához minden előzetes felvetést-hozzászólást, előrebocsátó megjegyzést szívesen várunk a házigazda email-címére: Pintér Róbert; pinter.robert@ittk.hu
 

Elektronikus hírlevelek módszertana (és attitűdje)

Természetesen e hírlevél szerkesztői is magukra vehetik -- és veszik is -- az "Email newsletters pick up where websites leave off" cikk megállapításait. Egyik ilyen, hogy a honlap és az email kommunikációs szempontból hatékonyan kiegészítik egymást. Szerkezetében, használhatóságában legyen a lehető legegyszerűbb. Az, hogy egy elektronikus hírlevelet mennyire olvasnak el, szorosan összefügg terjedelmével. Minél rövidebb, annál jobb. Hasznos, ha van tartalmi összefoglalója.
(Forrás: Jacob Nielsen's Alertbox, 2002. szeptember www.useit.com/alertbox/20020930.html)
-- A könyvtár növelheti olvasóinak lojalitását, ha elektronikus formában (is) kínál számukra hasznos információt. A célzott érdeklődési csoportok címlistája nagy kincs; nem véletlenül adják-veszik drága pénzen az erre szakosodott marketingvállalkozások. Esetünkben természetesen nem az adásvétel, vagy az adatok továbbadása a kérdés, hanem az olvasók igényeinek minél hatékonyabb szolgálata. Gondoljunk bele: ha a városi könyvtár ismeri a zenei könyvtári részleg rendszeres látogatóit, engedélyt kap, kér emailek küldésére, s a célcsoport kibővítésén dolgozik - a potenciális használók becserkészésén --, majd friss szakirodalmi és aktuális helyismereti és közhasznú információval látja el őket (emailben, esetleg hírlevélben), nagy esélye van arra, hogy egy nap arra ébred a zenei könyvtáros: ő a város zenei érdeklődésű embereinek információs központja. (Természetesen a példában a zenei érdeklődést kicserélhetjük hobbikertész, történelemtanári, vasútmodellező, vagy akár vállalkozói információra.) E tevékenységgel a könyvtáros figyelmének központja óhatatlanul a felhasználóra és a tudásra, s kevésbé a (hagyományos értelemben vett) könyvtárra, illetve információra terelődik. E szemléletváltást nevezik ma kívánatosnak. (MG)
 

Megújult a Nők Lapja C@fe

Megújult a másfél éves Nők Lapja C@fe: a női portál mostantól új rovatstruktúrával, felhasználóbarát tematikával várja látogatóit. A szolgáltatásokat is kibővítették, a 100 000 olvasóhoz eljutó hírlevél mellett elindult a Recepthírlevél is.
(Forrás: http://hirek.prim.hu/cikk.prm?id=31747)
-- Az Ön könyvtárának folyóiratjegyzékén feltüntetik-e az oda "járó" elektronikus folyóiratokat is?
 

A kegyelem visszahozhatja a hiányzó dokumentumokat

Ha egy könyvtárból sok vissza nem hozott dokumentum hiányzik, akkor a könyvtárosoknak érdemes egy jól szervezett, előre meghirdetett "amnesztia kampánnyal" rávenni az olvasókat, hogy nézzenek szét otthonaikban. A hiányzó könyvek közül ugyan jónéhány tényleg elvész, de a legtöbbjük leginkább az olvasók lakásaiban pihen.Őket bírhatja rá a könyvek visszahozására az egy vagy két hétre tervezett amnesztia-program, melynek során a késedelmi díj befizetése nélkül bárki szabadon visszahozhatja a nála lévő könyveket. S mivel a kampány lényege, hogy az olvasóknak nem kell számot adniuk sem a késés okairól, sem arról, hogy eddig hol tartották a könyveket, az olvasók megszabadulnak szorongásaiktól, és a szégyentől, amit a régen lejárt könyv visszahozása kelthet bennük. Az effajta amnesztia hetek meglepő eredményeket hozhatnak. 1998-ban például a San Francisco-i Közkönyvtárba olyan, 1850-ből származó folyóiratokat hoztak vissza, amelyeket annak idején 3 nappal az 1906-os nagy földrengés előtt kölcsönöztek ki.
Forrás: http://www.ssdesign.com/librarypr/, 2002. október. 20.) (szemlézte: Káldi Emese)
 

Megjelent a BME-UNESCO-ITTK Kutatási Jelentésének legújabb száma

A 17-es szám az információs társadalom és gazdaság hazai állapotáról ad pillanatfelvételeket, ezen belül is kitüntetett figyelmet szentelve a Matáv "Mindenkinek" csomag megszüntetésének és az ezzel járó következményeknek.
(Forrás: Prím Online, http://hirek.prim.hu/cikk.prm?id=31752)
 

Internet Magyarországon - miért torpant meg?

Az internetpenetráció megtorpanásának oka leginkább a lehetséges felhasználók fejében keresendő. A nem böngészők egyre inkább ellenállnak: nem érzik szükségét az internetnek, nem érdekli őket, vagy ellenzik.
Forrás: http://fn.hu/cikkprint.cmt?id=155003
 

Miért hajlandóak fizetni az európai internet-felhasználók?

Noha a Jupiter Media európai online felmérése szerint 2007-re az európaiaknak több mint a fele a hálózaton lesz, még mindig sok a kérdőjel azt illetően, vajon a szörfölők mi mindenért lesznek hajlandóak fizetni az interneten. A felmérés szerint 2002 végére az európaiaknak csak 10%-a mondhatja majd el magáról, hogy fizetett valamilyen tartalomért a hálózaton. A kontinens felhasználóinak 40%-a nem tartja valószínűnek, hogy a jövőben fizetni fog valamilyen tartalomért. Azok közül, akik viszont készek a zsebükbe nyúlni, 23% hajlandó volna fizetni zenéért, 17% videóért, 16% pedig friss illetve archív híranyagokért. Sokak számára talán nem annyira meglepő, hogy az online tartalmakra eddig ez évben költött 222 millió euró majd felét pornográf tartalmakra fordították. Míg a fizetős tartalmak sikere még nem nyert kellő bizonyságot, az internetes vásárlás egészségesebb arcot mutat. Az európai felhasználók egynegyede vásárolt már a hálózaton, e csoportnak pedig csaknem a fele arról számolt be, hogy hirtelen ötlettől vagy elhatározástól vezérelve vásárolt a neten. A fogyasztók megnyerése érdekében kitartóan új utakat kereső cégek számára a szöveges üzenetküldés továbbra is sok pénzt hoz a konyhára. A prémium SMS módszerét a Coca Colán át a népszerű Big Brother valóságshowt készítő televíziós társaságig széles körben alkalmazzák a különböző cégek.

A Coca Cola vizsgálatai arra derítettek fényt, hogy egy SMS-ben kínált játékra jelentkezők 40%-a nem a közvetlenül megcélzott mobiltulajdonosokból tevődik össze, ami jól példázza az olyan vírusszerűen működő SMS reklámkampányok erejét, amelyek esetében a felhasználók adják tovább az információt barátaiknak, ismerőseiknek. A különböző cégek egyre nagyobb kreativitásról tesznek tanúbizonyságot az SMS kampányok terén. Egy svéd utazási cég például azt tapasztalta, hogy a nyaralási akciókat a felhasználók figyelmébe ajánló SMS-ekre kétszer annyi pozitív válasz érkezett, ha esős napokon küldték ki az üzeneteket. A Jupiter becslése szerint az SMS piac 2002-ben 3,65 milliárd euró értéket fog képviselni, ahol a felhasználók átlagosan több mint 3 eurót költenek el havonta.
(Forrás: http://news.bbc.co.uk/, Infinit Hírlevél No.175, okt. 25.)
 

"Alternatív könyvtáros"

Nap mint nap izgalmas, kreatív feladatok várnak a személyzeti tanácsadással foglalkozó vállalatok - fejvadász cégek - kutatóira. A kutatók - idegen, és elterjedt néven researcherek - tanácsadó kollégájukkal rendszeresen egyeztetve adatokat gyűjtenek, becserkészik az ígéretesnek tűnő szakembereket és megnyerik őket a projekt számára. Ha hajtóvadászathoz hasonlítanánk a személyzeti tanácsadást, akkor a vadász lenne a fejvadász, a hajtó pedig a researcher, aki "felhajtja" a legjobb jelölteket.
(Forrás: Consultation Magazin, 2002. 9. http://www.consultationmagazin.hu/index.php?ev=2&ho=9)
 

Osztoznak-e a vállalati hatalomban a személyzeti vezet?k?

Egy vállalat imázsa nemcsak attól függ, mit és hogyan gyárt. Függ attól is, milyen munkaadónak látják egyrészt saját dolgozói, másrészt azok, akik esetleg a vállalatnál szeretnének dolgozni. A vállalat imázsa tehát a küls? és belső környezettel való kommunikálás képességétől függ. A külső világgal való kommunikálásban fontos szerephez jut a pr-részleg. A vállalatnál dolgozókkal való kommunikáció feladata viszont rendszerint a személyzeti osztályra (HR) hárul.
(Forrás: Humánerőforrás-menedzsment, 2002. 9.)
-- A könyvtári munkavállalók tapasztalatai szintén hozzájárulnak munkahelyük imázsának alakulásához. Vajon az ő véleményük milyen irányba módosítja az imázst?
 

Könyvbemutató: Elektronikus aláírás és társai

2002 októberében egy hiánypótló szakkönyvet jelentett meg a Sans Serif kiadó. Almási János Elektronikus aláírás és társai című könyvének témája a címben is szereplő elektronikus aláírás mellett a titkosítás, az időbélyegzés, a felhasználói hitelesítés, a nyilvános kulcsú infrastruktúra és még sok más. Azok a védelmi megoldások, melyek az internet világában a biztonságot jelentik. Az elméleti ismeretek mellett gyakorlati műszaki útmutatót is ad, s áttekinti a téma szabványait, törvényi szabályozását és a szabályzati kérdéseket.
Forrás: Prím Online, 2002. okt. 22. http://hirek.prim.hu/cikk.prm?id=31651)
 

Vége a fényes elszigeteltségnek?

"A számítógépes rendszerek a hierarchia legtávolabbi fokait is összekapcsolhatják. A Magyar Nemzeti Bank humán erőforrás osztálya egy szakértői fórumhoz hasonló aloldalt indított el az intraneten. A szakértők szerepét az igazgatók töltötték be, kérdezni pedig minden alkalmazottnak jogában állt. Az igazgatóknak kötelező volt minden felvetett problémára reagálniuk és információval szolgálniuk. A kommunikáció így sokkal hatékonyabbá vált, az alkalmazottak pedig könnyebben tudtak azonosulni a bank céljaival."
(Forrás: FigyelőNet 2002. okt. 22. http://fn.hu/cikkprint.cmt?id=154781)
-- Volt olyan munkahelyem, ahol a lojalitás elvárás volt, kimondva--kimondatlanul kötelessége volt a munkatársnak. Az MNB a fentiekben arra tesz kísérletet, hogy megdolgozzon a beosztottak lojalitásáért azzal, hogy hatékonyabban közvetíti a bank céljait. Feltételezem, hogy az eljárás könyvtárak, könyvtári szervezetek esetében is működik -- intranet nélkül is. A módszer által a vezetők is elérhetőbbé válnak a munkatársak számára, jobban kitapinthatóvá válik személyes és vezetői potenciáljuk is, és a vezetés is hatékonyabb lesz. Tehát nincs mit veszetni. (MG)
 

1700 tételes bibliográfia az elektronikus publikálásról

A Scholarly Electronic Publishing Bibliography 1700 cikket tartalmaz; könyveket, elektronikus és papíralapú forrásokat, amelyek a tudományos irodalom elektronikus publikálásának kérdéseivel foglalkoznak.
URL: HTML http://info.lib.uh.edu/sepb/sepb.html
URL: .pdf format http://info.lib.uh.edu/sepb/sepb.pdf

Apák klubja Pécsett -- a könyvtárban

Nemrégiben az országban új kezdeményezésként megalakult az Apák klubja a Pécsi Tudományegyetem Szülészeti Klinikáján, s ezzel új elemmel bővült az intézmény már hagyományokkal rendelkező Szülők iskolája programja. Martin László klinikai pszichológus, a klub vezetője elmondta: összejöveteleik lehetőséget teremtenek arra, hogy a leendő apák pszichológus közreműködésével megbeszéljék gondjaikat, tapasztalataikat, és az apaság mind teljesebb és boldogabb megélésére megoldási módokat találjanak. Az apák tíz héten át a szülészeti klinika könyvtárában találkoznak hetente...
(Forrás: MTI, Magyar Nemzet, http://www.mno.hu/index.mno?cikk=111524&rvt=90&s_text=k%F6nyvt%E1r&s_texttype=4)
 
 

KULTÚRPONT HÍRLEVÉL
 
Múzeumi és kulturális örökség szakkiállítás és díj
A 2003. február 12-én nyíló "The Museums & Heritage Show"-n kiosztják a szervezôk különdíját azon szervezeteknek, melyek a legjobb ötleteket valósították meg a nagyközönség múzeumokba, galériákba, kulturális örökségi színhelyekre csábítására. A díj 11 kategóriájában a szervezôk 2002. december 6-ig fogadnak el jelöléseket. (KultúrPont) Bôvebb információ: The Museums & Heritage Show - Helen Marriott, Helen.Marriott@kudocommunications.co.uk
http://www.museumsandheritage.com/press_release/press_awards.html, T: +44 020 8948 5331, F: +44 020 8948 5378

Elektronikus szakdolgozatok és értekezések
Berlin ad otthont 2003. május 21. és 24. között az elektronikus szakdolgozatokról és értekezésekrôl szóló hatodik nemzetközi szimpóziumnak. Elôadók jelentkezését 2003. január 15-ig várják. (KultúrPont) Bôvebb információ:
Humboldt-University Berlin Computing Centre, ETD2003 Organisation Committee; Unter den Linden 6, 10099 Berlin, Germany - Dr. Peter Schirmbacher, Susanne Dobratz, etd2003@rz.hu-berlin.de, http://www.hu-berlin.de/etd2003/, T: +49 30 20932261, F:
+49 30 20932959

Digitális könyvtárak
A digitális könyvtárakról tartanak konferenciát az egyesült államokbeli Houstonban 2003. május 27. és 31. között. Az elôadásvázlatok leadási határideje 2003. január 13. (KultúrPont) Bôvebb információ: Fondren Library -- MS-44, Rice
University; P.O. Box 1892 Houston, TX 77251-1892 USA - Geneva Henry, ghenry@rice.edu, http://www.jcdl.org/, T: +1 (713)
348-2480, F: +1 (713) 348-5258

Kulturális örökség és információs társadalom
A 2002. november 4. és 6. között Koppenhágában (Dánia) rendezendô IST 2002 konferencián külön szekcióülés foglalkozik majd a kulturális örökség és az új technológiák kapcsolatával. (KultúrPont) Bôvebb információ: European Commission, DG Information Society - Ian Pigott, Christine Michaut, ian.pigott@cec.eu.int,
christine.michaut@cec.eu.int, http://2002.istevent.cec.eu.int/

Ázsiai digitális könyvtárak negyedszer
2002. december 11. és 14. között rendezik Szingapúrban a negyedik ázsiai digitáliskönyvtár-konferenciát, melynek alcíme: Digitális könyvtárak: emberek, tudás, technológia. (euclid dice) Bővebb információ: ICADL2002@ntu.edu.sg, www.cais.ntu.edu.sg:8000/icadl2002, F: +65 6783 0997

Kulturális örökség - partnerkeresés
Múzeumokkal, levéltárakkal, könyvtárakkal foglalkozó olasz szervezet betársulna Kultúra 2000-es, kulturális örökség témájú többéves pályázatba. (KultúrPont) Bővebb információ: Turenum Beni Culturali C.S. A r.l. Onlus; Corso Imbriani 191/b, 70059 Trani, Italy - Salvatore Venditti, info@turenum.org, www.turenum.org, T: +39 0883 585895, F: +39 0883 501444

IMPRESSZUM

A szerkesztők -- akik szívesen olvassák és megfontolják az Ön véleményét:
Káldi Emese (kommunikációs tréner) emi22@freemail.hu
Mészáros Anikó (ügyvezető igazgató, ITTK) meszaros.aniko@ittk.hu
Sonnevend Péter (főiskolai docens, Kaposvári Egyetem) peter@sonnevend.com
Mikulás Gábor (információs és pr-tanácsadó) mikulasg@gmconsulting.hu

A hírlevelet megrendelheti a infinit.regisztracio@ittk.hu címre küldött üres levéllel, melynek tárgya (subject):
KIT-megrendeles. A hírlevél lemondható ugyanezen a címen KIT-lemondas tárgy megjelölésével. Amennyiben a lapot ékezet nélkül kéri, a szövegmezőbe írja be: ekezet nelkul. E müveletek elvégezhetők a http://www.ittk.hu/cgi-bin/mailman/listinfo/kit-gm oldalon is. A szerkesztők a megrendelők címét kizárólag a KIT postázására használják fel.
A korábbi lapszámok megtalálhatók a https://epa.oszk.hu/kit/ webcímen.

A szerkesztők a nem saját írású cikkek tartalmáért nem vállalnak felelősséget, mindazonáltal törekednek a források gondos válogatására.

Kiadja: GM Consulting www.gmconsulting.hu/inf